Διόδια από το πρώτο ως το τελευταίο χιλιόμετρο της Εγνατίας Οδού φέρνει η ιδιωτικοποίηση του μεγάλου αυτοκινητοδρόμου που θα ξεκινήσει από τις αρχές του χρόνου, γεμίζοντας με σταθμούς όλο το μήκος των 660 χιλιομέτρων αλλά και των κάθετων αξόνων που βρίσκονται υπό κατασκευή, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2015. Σήμερα στο μόνο ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο (πλην της Αττικής Οδού) λειτουργούν με καθυστέρηση ετών μόλις έξι σταθμοί διοδίων, με αποτέλεσμα ο δρόμος να πληρώνει με δυσκολία τα δάνεια που έλαβε από τις τράπεζες τα προηγούμενα χρόνια για να καλύψει την συμμετοχή του δημοσίου στην ολοκλήρωση των εργασιών και να γίνεται έναντι γενναίου συμβολαίου με ιδιώτη η ελαφρά συντήρηση του οδοστρώματος. Το σχεδιασμό για το ύψος των τελών, τον αριθμό των νέων σταθμών, τον χρόνο και τον τρόπο είσπραξης θα καθορίσει Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα και Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, σύμφωνα με πρόβλεψη που περιλήφθηκε στο άρθρο 23 του νόμου «Γενική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων» του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων που κατατέθηκε στις αρχές της εβδομάδας στην βουλή. Για τα διόδια στην Εγνατία κατά την συζήτηση της κύρωσης των συμβάσεων παραχώρησης τις προηγούμενες μέρες ο κ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε ότι στο σχεδιασμό είναι η δημιουργία αναλογικών διοδίων ώστε οι οδηγοί να χρεώνονται με βάση την απόσταση που θα διανύουν. Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου που συνοδεύει το νομοσχέδιο μέσα από τα διόδια που θα τοποθετηθούν στους κάθετους άξονες, στόχος είναι να αυξηθούν τα έσοδα της Εγνατίας, προσελκύοντας με τον τρόπο αυτό τους ιδιώτες που θα κληθούν να αναλάβουν την λειτουργία και την συντήρηση του δρόμου για 40 χρόνια ενόψει την ιδιωτικοποίησης.
Ο σχετικός διαγωνισμός καθυστερεί επί μήνες, γεγονός που έχει αποδοθεί στις διαπραγματεύσεις με την τράπεζα Πειραιώς για την διευθέτηση και αποπληρωμή του δανείου που έχει χορηγήσει στην Εγνατία, οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί. Σημαντικό όμως ρόλο κρίνεται ότι διαδραμάτισαν και οι διαπραγματεύσεις του δημοσίου με τους εργολάβους για τις μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης, η εξέλιξη των οποίων κρίθηκε από την αρχή ότι έχει άμεση επίπτωση στο διαγωνισμό για τον αυτοκινητόδρομο της Βόρειας Ελλάδας. Ο λόγος είναι ότι όσο έμεναν ανοικτά τα ζητήματα των οδικών αξόνων και τα έργα ημιτελή οι μεγάλες τεχνικές εταιρείες δυσκολεύονταν να συμμετάσχουν σε άλλους διαγωνισμούς και αυτός είναι ένας από τους λόγους που πήγαν πίσω και άλλες υποδομές, μεταξύ των οποίων και το αεροδρόμιο Καστελίου.
Σήμερα, στην Εγνατία Οδό λειτουργούν έξι σταθμοί (Τύρια, Μαλακάσι, Πολύμυλος, Ανάληψη, Μουσθένη, Ίασμος), με αποτέλεσμα οι διερχόμενοι οδηγοί ΙΧ για το ταξίδι από την Ηγουμενίτσα έως την Κομοτηνή να καταβάλλουν αντίτιμο 14,40 ευρώ. Εν αντιθέσει με το οδικό δίκτυο του ΠΑΘΕ όπου το κόστος των διοδίων στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη που ακόμη ανακατασκευάζεται, με τις νέες αναπροσαρμογές διοδίων που θα ισχύσουν από αρχές του χρόνου θα εκτοξευθεί σε πάνω από 55 ευρώ μετ΄ επιστροφής!
Μολονότι ο αριθμός των νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία κρατείται επτασφράγιστο μυστικό, πληροφορίες αναφέρουν ότι στον αρχικό σχεδιασμό ήταν η λειτουργία πάνω από 20 σταθμών, χωρίς να υπολογίζονται οι σταθμοί που θα κατασκευαστούν στους κάθετους άξονες. Σε κάθε περίπτωση ο σχεδιασμός θα διαφοροποιηθεί, προκαλεί όμως εντύπωση με βάση τα μέχρι σήμερα στοιχεία ότι ο ιδιώτης που θα αναλάβει το έργο δεν θα έχει λόγο στα διόδια(!) μολονότι θα «φορτωθεί» την εξόφληση του δανείου των 250 εκ. ευρώ που βαρύνει την εταιρεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου