9/12/13

Διπλό χτύπημα των Βρυξελλών-Βαρβιτσιώτη κατά της ελληνικής ναυτιλίας

Ιστό αράχνης πλέκει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γύρω από την Ελλάδα προσπαθώντας να τη χτυπήσει οικονομικά. Τα νήματα φαίνεται να κινούν τα κράτη του πλούσιου Βορρά και στοχεύουν αφενός στην ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία και στο φορολογικό σύστημα που τη διέπει, ώστε να αναγκάσουν τις εταιρείες να φύγουν από την Ελλάδα και να αλλάξουν  σημαία, και αφετέρου στη μη ενίσχυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.
Το ταξίδι του υπουργού Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη στο Λονδίνο, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στις εργασίες της 28ης Συνόδου της ολομέλειας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), έκρυβε έντονο παρασκήνιο.
Εκεί η ελληνική αντιπροσωπία απέκτησε συνολική εικόνα της διπλής επίθεσης που δέχεται η χώρα από τα οικονομικά συμφέροντα του ισχυρού Βορρά.
Οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών προσπαθούν να περάσουν γραμμή για τη θεσμοθέτηση ενιαίας φορολογίας σε θέματα ναυτιλίας για όλα τα κράτη-μέλη έχοντας στο μυαλό τους αυτά με ισχυρή ναυτιλιακή βιομηχανία. Τα σενάρια που με την πάροδο του χρόνου παίρνουν μορφή έχουν προκαλέσει ανησυχίες, αφού είναι προφανές ότι η Ε.Ε. έχει στοχοποιήσει τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και το φορολογικό καθεστώς στο οποίο υπάγονται παρά τις πρόσφατες αλλαγές. Ο κ. Βαρβιτσιώτης, εκτός από τις κινήσεις που κάνει στο παρασκήνιο των Βρυξελλών, φρόντισε να στείλει το μήνυμά του μιλώντας με διπλωματικό τρόπο στον ΙΜΟ την προηγούμενη εβδομάδα:
«Από τον ερχόμενο Ιανουάριο η Ελλάδα θα αναλάβει την εξάμηνη προεδρία της Ε.Ε. Ως πρόεδρος του συμβουλίου θα προσπαθήσω να προωθήσω τα εκκρεμή ζητήματα και να οριστικοποιήσω τις οδηγίες που έχουν συζητηθεί. Κυρίως, όμως, θα προσπαθήσουμε να αυξήσουμε το επίπεδο συνεργασίας μεταξύ του ΙΜΟ και της Ε.Ε. Η Ελλάδα κι εγώ προσωπικά πιστεύουμε ότι η ναυτιλία θα πρέπει να ρυθμίζεται διεθνώς από τον οργανισμό. Δεν πιστεύουμε σε περιφερειακές πολιτικές που δεν προβλέπουν ομοιομορφία των κανόνων που ρυθμίζουν τη ναυτιλία».
Για τους γνώστες του χώρου οι φράσεις αυτές υποκρύπτουν τη στρατηγική και την άμυνα που χτίζει ο υπουργός έναντι των προθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
«Η ελληνική ναυτιλία και οι πρωτιές που φέρνει σε διεθνές επίπεδο έχουν μπει για τα καλά στο μάτι κάποιων δυνάμεων, που δεν βλέπουν θετικά τη διαρκή άνοδό της», τόνισαν στο «business stories» κυβερνητικοί κύκλοι και συνεχίζουν: «Πολλοί ακόμη δεν μπορούν να καταλάβουν πώς μία χώρα που έφτασε στο χείλος της χρεοκοπίας συνεχίζει να διαπρέπει σε έναν τομέα ανταγωνιστικό και κατατάσσεται στις κορυφαίες δυνάμεις του πλανήτη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκφράζοντας τη γραφειοκρατία των Βρυξελλών έχει βάλει στο μικροσκόπιο το φορολογικό καθεστώς της ελληνικής ναυτιλίας».
Ο αριθμός των εγκατεστημένων εταιρειών που λειτουργούν στην Ελλάδα σήμερα, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, ανέρχεται σε 1.323 του Νόμου 27/75 (άρθρο 25). Οι 694 εταιρείες δραστηριοποιούνται στον τομέα της διαχείρισης πλοίων και οι υπόλοιπες 629 στον τομέα των ναυλώσεων και άλλων ναυτιλιακών εργασιών (μεσιτείες ναυλώσεων, ναυπηγήσεων, αγοραπωλησιών, ασφαλίσεων πλοίων, διακανονισμοί αβαριών κ.λπ.).
Η συμφωνία με την Cosco και οι ευρωπαϊκές αντιρρήσεις
Η Ε.Ε. δεν αρκείται μόνο στο θέμα της φορολογίας, αλλά επεκτείνει την έρευνά της και στη νέα σύμβαση της Cosco με τον ΟΛΠ για την παραχώρηση του δυτικού τμήματος της Προβλήτας ΙΙΙ, η οποία θα αποφέρει στο Ελληνικό Δημόσιο έσοδα εκατομμυρίων και 700 νέες θέσεις εργασίας. Ενδεικτική των προθέσεων που έχουν κύκλοι των Βρυξελλών, αλλά και της ανησυχίας που εκφράζεται για τη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας και των προοπτικών του Πειραιά να καταστεί γεωστρατηγικό κέντρο για τους Κινέζους είναι η απάντηση που έδωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης και πάλι στο CNBC όταν του τέθηκε μία ερώτηση που είχε μέσα και πολιτικο-οικονομική θέση:
«Αυτή είναι μία αμφιλεγόμενη επένδυση, πολλοί άνθρωποι δεν ήθελαν την κινεζική επένδυση», είπε ο δημοσιογράφος, για να απαντήσει ο υπουργός: «Λοιπόν, οι άνθρωποι που δεν ήθελαν την επένδυση ήταν κυρίως ανταγωνιστές, έτσι δεν είναι τόσο εύκολο να το λες, το μόνο πράγμα είναι ότι η επένδυση αυτή είναι υπό την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ελπίζω σε κάποιες εβδομάδες να έχουμε θετικό αποτέλεσμα».
Η Cosco φαίνεται ότι είναι ο βασικός διεκδικητής για την απόκτηση και του 67% της ΟΛΠ Α.Ε., ενώ οι πληροφορίες θέλουν να ενδιαφέρεται η MSC, ο όμιλος Morrison & Co και η ICM Limited από τη Νέα Ζηλανδία. Οικονομικοί κύκλοι δεν είναι αισιόδοξοι για το αν θα περάσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού η συμφωνία διότι η Ε.Ε. ζητάει τουλάχιστον δύο παρόχους σε λιμάνια με πολλούς χρήστες. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αντίθετη θέση που ακούγεται είναι ότι αν μπει η Cosco θα είναι για τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων και την Προβλήτα Ι, ενώ αν υπάρξει έμπρακτο ενδιαφέρον από άλλες εταιρείες, θα είναι για άλλες χρήσεις, όπως η ακτοπλοΐα, η κρουαζιέρα και η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Η ΣΕΠ-Cοsco υπολογίζεται ότι μέχρι το 2020 θα έχει επενδύσει στο λιμάνι του Πειραιά συνολικά 630 εκατ. ευρώ. Μέχρι σήμερα οι Κινέζοι έχουν δώσει 240 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι την ολοκλήρωση της ανατολικής πλευράς της Προβλήτας ΙΙΙ θα εκταμιεύσουν επιπλέον 160 εκατ. ευρώ. Αλλα 230 εκατ. ευρώ θα δώσουν για την κατασκευή και τον εξοπλισμό του δυτικού τμήματος της Προβλήτας ΙΙΙ, φτάνοντας συνολικά τα 630 εκατ. ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: