Σε ουσιαστική συμφωνία έχουν καταλήξει τα κομματικά επιτελεία των δυο κομμάτων της συμπολίτευσης αναφορικά με το φόρο ακινήτων. Μετά από δυο ημέρες αλλεπάλληλων διαβουλεύσεων και ζυμώσεων κατέληξαν σε ένα νέο σχήμα φόρου ακινήτων το οποίο βρίσκει, όπως δείχνουν τα πράγματα, σύμφωνους τους βουλευτές και των δυο κομμάτων και σύντομα θα μετουσιωθεί σε ένα σχέδιο νόμου που θα τεθεί υπόψη του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα και τελικά υπόψη της τρόικας που θα δώσει και το τελικό πράσινο φως. Ωστόσο και το νέο σχέδιο διατηρεί την εισπρακτική λογική αφού από τις αλλαγές δεν αίρεται ο δημευτικός χαρακτήρας του φόρου καθώς επιβάλλεται χωρίς ανταποδοτικότητα και επί του ακινήτου. Ουσιαστικά είναι ένας φόρος που τιμωρεί την ακίνητη ιδιοκτησία. Ας δούμε όμως τις αλλαγές που περιλαμβάνει το νέο σχέδιο σε σχέση με αυτό που έδωσε σε διαβούλευση το ΥΠΟΙΚ στα τέλη Οκτωβρίου.
1. Θεσπίζεται συμπληρωματικός φόρος τύπου ΦΑΠ με 300.000 ευρώ ατομικό αφορολόγητο και κλίμακα με συντελεστές από 0,2 έως 1%. Ο φόρος υπολογίζεται ότι θα φέρει 660 εκατ. ευρώ, 380 εκατ. από τα φυσικά πρόσωπα και 280 από τα νομικά.
2. Μηδενίζεται ο φόρος για τα αγροτικά και κτηνοτροφικά κτίσματα. Με βάση το αρχικό σχέδιο τα αγροτικά και κτηνοτροφικά κτίσματα επιβαρύνονταν με το 10% του φόρου που αναλογεί στα κανονικά κτίσματα (π.χ. κατοικίες).
3. Μειώνεται έως και 70% ο φόρος για τα χωράφια, βοσκότοπους, δασικές εκτάσεις . Θεσπίζεται ένας βασικός συντελεστής 2 ευρώ ανά στρέμμα για τις καλλιεργούμενες εκτάσεις και 2,2 ευρώ εφόσον είναι αρδευόμενες. Καταργούνται οι συντελεστές προσαύξησης για την απόσταση από τη θάλασσα, οι συντελεστές θέσης ως προς το οδικό δίκτυο, και απομείωσης λόγω μεγάλης επιφάνειας.
4. Μειώνεται μεσοσταθμικά 83% ο φόρος για τα οικόπεδα. Θεσπίζεται συντελεστής 3 έως 9.000 ευρώ ανά στρέμμα.
5. Δεν επέρχονται ουσιαστικές αλλαγές στο φόρος για τα κτίσματα. Καθιερώνεται φόρος με συντελεστή 2 έως 13 ευρώ ανά τετραγωνικό, ανάλογα με την τιμή ζώνης. Από αυτήν την αλλαγή επέρχεται μείωση 4,4% έως 21,6% σε σχέση με το φετινό χαράτσι-ΕΕΤΑ.
6. Αυξάνονται τα εισοδηματικά όρια για την παροχή έκπτωσης 50% από το φόρο. Από τα 7.000 ευρώ αυξάνεται στα 9.000 ευρώ και προσαυξάνεται κατά 1.000 ευρώ για τη σύζυγο και για κάθε παιδί.
Από τις παραπάνω αλλαγές προκύπτουν τα εξής σε σχέση με το αρχικό σχέδιο για τον ΕΝΦΑ:
- αυξάνεται σημαντικά το φορολογικό βάρος για όσους έχουν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ λόγω της θέσπισης του συμπληρωματικού φόρου τύπου ΦΑΠ
Παράδειγμα
1. Θεσπίζεται συμπληρωματικός φόρος τύπου ΦΑΠ με 300.000 ευρώ ατομικό αφορολόγητο και κλίμακα με συντελεστές από 0,2 έως 1%. Ο φόρος υπολογίζεται ότι θα φέρει 660 εκατ. ευρώ, 380 εκατ. από τα φυσικά πρόσωπα και 280 από τα νομικά.
2. Μηδενίζεται ο φόρος για τα αγροτικά και κτηνοτροφικά κτίσματα. Με βάση το αρχικό σχέδιο τα αγροτικά και κτηνοτροφικά κτίσματα επιβαρύνονταν με το 10% του φόρου που αναλογεί στα κανονικά κτίσματα (π.χ. κατοικίες).
3. Μειώνεται έως και 70% ο φόρος για τα χωράφια, βοσκότοπους, δασικές εκτάσεις . Θεσπίζεται ένας βασικός συντελεστής 2 ευρώ ανά στρέμμα για τις καλλιεργούμενες εκτάσεις και 2,2 ευρώ εφόσον είναι αρδευόμενες. Καταργούνται οι συντελεστές προσαύξησης για την απόσταση από τη θάλασσα, οι συντελεστές θέσης ως προς το οδικό δίκτυο, και απομείωσης λόγω μεγάλης επιφάνειας.
4. Μειώνεται μεσοσταθμικά 83% ο φόρος για τα οικόπεδα. Θεσπίζεται συντελεστής 3 έως 9.000 ευρώ ανά στρέμμα.
5. Δεν επέρχονται ουσιαστικές αλλαγές στο φόρος για τα κτίσματα. Καθιερώνεται φόρος με συντελεστή 2 έως 13 ευρώ ανά τετραγωνικό, ανάλογα με την τιμή ζώνης. Από αυτήν την αλλαγή επέρχεται μείωση 4,4% έως 21,6% σε σχέση με το φετινό χαράτσι-ΕΕΤΑ.
6. Αυξάνονται τα εισοδηματικά όρια για την παροχή έκπτωσης 50% από το φόρο. Από τα 7.000 ευρώ αυξάνεται στα 9.000 ευρώ και προσαυξάνεται κατά 1.000 ευρώ για τη σύζυγο και για κάθε παιδί.
Από τις παραπάνω αλλαγές προκύπτουν τα εξής σε σχέση με το αρχικό σχέδιο για τον ΕΝΦΑ:
- αυξάνεται σημαντικά το φορολογικό βάρος για όσους έχουν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ λόγω της θέσπισης του συμπληρωματικού φόρου τύπου ΦΑΠ
Παράδειγμα
Σε διαμέρισμα 150 τετραγωνικών στην Ηρώδου Αττικού, αντικειμενικής αξίας 1.200.000 ευρώ αντιστοιχούσε φόρος με το αρχικό σχέδιο ύψους 2.550 ευρώ. Με το νέο σχέδιο επιβάλλεται εκτός από το φόρο ανά τετραγωνικό και συμπληρωματικός φόρος τύπου ΦΑΠ. Ο φορολογούμενος θα κληθεί να πληρώσει πλέον περίπου 8.000 ευρώ.
-μειώνεται η φορολογική επιβάρυνσης αγροτών και κτηνοτρόφων.
Παράδειγμα
Σε χωράφι στην Αργολίδα ενός στρέμματος με πορτοκαλιές αντιστοιχούσε φόρος με το αρχικό σχέδιο ύψους 6,48 ευρώ. Με το νέο σχέδιο επιβάλλεται φόρος 2,2 ευρώ. Επίσης σε αγροτική αποθήκη 300 τετραγωνικά στη Λακωνία αντιστοιχούσε με το αρχικό σχέδιο φόρος 69 ευρώ. Με το νέο σχέδιο δεν επιβάλλεται φόρος.
-μειώνεται η φορολογική επιβάρυνση για όσους έχουν οικόπεδα και μάλιστα κατά πολύ.
-μειώνεται η φορολογική επιβάρυνσης αγροτών και κτηνοτρόφων.
Παράδειγμα
Σε χωράφι στην Αργολίδα ενός στρέμματος με πορτοκαλιές αντιστοιχούσε φόρος με το αρχικό σχέδιο ύψους 6,48 ευρώ. Με το νέο σχέδιο επιβάλλεται φόρος 2,2 ευρώ. Επίσης σε αγροτική αποθήκη 300 τετραγωνικά στη Λακωνία αντιστοιχούσε με το αρχικό σχέδιο φόρος 69 ευρώ. Με το νέο σχέδιο δεν επιβάλλεται φόρος.
-μειώνεται η φορολογική επιβάρυνση για όσους έχουν οικόπεδα και μάλιστα κατά πολύ.
Παράδειγμα
Σε οικόπεδο 500 τετραγωνικών στο Χαλάνδρι αντιστοιχούσε με το αρχικό σχέδιο φόρος 615 ευρώ. Με το νέο σχέδιο αντιστοιχεί φόρος 105 ευρώ.
-στα αστικά κτίσματα δεν επέρχονται σημαντικές αλλαγές σε σχέση με το αρχικό σχέδιο του ΕΝΦΑ. Επέρχεται μείωση για τα κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με πολύ υψηλή τιμή ζώνης καθώς ο ανώτατος συντελεστής από 17 ευρώ ανά τετραγωνικό μειώνεται στα 13 ευρώ. Ωστόσο, η μείωση αυτή είναι δώρο άδωρο καθώς επιβάλλεται ο συμπληρωματικός φόρος τύπου ΦΑΠ.
Παράδειγμα
Σε διαμέρισμα 90 τετραγωνικών στο Χολαργό, ηλικίας 17 ετών επιβλήθηκε φέτος χαράτσι ύψους 505 ευρώ. Για το 2014 ο ιδιοκτήτης του θα κληθεί να πληρώσει φόρο περίπου 420 ευρώ, όσο δηλαδή θα πλήρωνε και με το αρχικό σχέδιο.
Οι παράγοντες τρόικα και... αριθμοί
Με βάση τις παραπάνω αλλαγές το ποσό που θα βεβαιωθεί σε σχέση με τον ΕΝΦΑ μειώνεται κατά 250 εκατομμύρια ευρώ. Αυτός είναι ο πρώτος λόγος αβεβαιότητας για το σχέδιο. Για να εγκριθεί θα πρέπει αυτά τα χρήματα να βρεθούν από κάπου αλλού. Και οι πηγές για να βρεθούν δεν περισσεύουν. Το δεύτερο σημείο αβεβαιότητας είναι το γεγονός ότι μεταφέρεται σημαντικό φορολογικό βάρος στους έχοντες μεγάλης αντικειμενικής αξίας ακίνητη περιουσία. Έχει παρατηρηθεί ότι τα μεγάλα ποσά του ΦΑΠ κατά κανόνα δεν εισπράττονται και καταλήγουν σε ληξιπρόθεσμα χρέη που στη συνέχεια ρυθμίζονται. Η τρόικα είναι πιθανό να θέσει βέτο στο νέο σχέδιο για το φόρο ακινήτων εξαιτίας των δυο παραπάνω αβεβαιοτήτων. Καθοριστικό ρόλο στις αλλαγές του φόρου προς μια περισσότερο προοδευτική ως προς τη λειτουργία του κατεύθυνση (π.χ. κλίμακα για τη φορολόγηση των μεγάλων περιουσιών), έπαιξαν με προτάσεις τους στελέχη του ΠΑΣΟΚ όπως ο Ανδρέας Μακρυπίδης και ο Γιάννης Κουτσούκος.
Σε οικόπεδο 500 τετραγωνικών στο Χαλάνδρι αντιστοιχούσε με το αρχικό σχέδιο φόρος 615 ευρώ. Με το νέο σχέδιο αντιστοιχεί φόρος 105 ευρώ.
-στα αστικά κτίσματα δεν επέρχονται σημαντικές αλλαγές σε σχέση με το αρχικό σχέδιο του ΕΝΦΑ. Επέρχεται μείωση για τα κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με πολύ υψηλή τιμή ζώνης καθώς ο ανώτατος συντελεστής από 17 ευρώ ανά τετραγωνικό μειώνεται στα 13 ευρώ. Ωστόσο, η μείωση αυτή είναι δώρο άδωρο καθώς επιβάλλεται ο συμπληρωματικός φόρος τύπου ΦΑΠ.
Παράδειγμα
Σε διαμέρισμα 90 τετραγωνικών στο Χολαργό, ηλικίας 17 ετών επιβλήθηκε φέτος χαράτσι ύψους 505 ευρώ. Για το 2014 ο ιδιοκτήτης του θα κληθεί να πληρώσει φόρο περίπου 420 ευρώ, όσο δηλαδή θα πλήρωνε και με το αρχικό σχέδιο.
Οι παράγοντες τρόικα και... αριθμοί
Με βάση τις παραπάνω αλλαγές το ποσό που θα βεβαιωθεί σε σχέση με τον ΕΝΦΑ μειώνεται κατά 250 εκατομμύρια ευρώ. Αυτός είναι ο πρώτος λόγος αβεβαιότητας για το σχέδιο. Για να εγκριθεί θα πρέπει αυτά τα χρήματα να βρεθούν από κάπου αλλού. Και οι πηγές για να βρεθούν δεν περισσεύουν. Το δεύτερο σημείο αβεβαιότητας είναι το γεγονός ότι μεταφέρεται σημαντικό φορολογικό βάρος στους έχοντες μεγάλης αντικειμενικής αξίας ακίνητη περιουσία. Έχει παρατηρηθεί ότι τα μεγάλα ποσά του ΦΑΠ κατά κανόνα δεν εισπράττονται και καταλήγουν σε ληξιπρόθεσμα χρέη που στη συνέχεια ρυθμίζονται. Η τρόικα είναι πιθανό να θέσει βέτο στο νέο σχέδιο για το φόρο ακινήτων εξαιτίας των δυο παραπάνω αβεβαιοτήτων. Καθοριστικό ρόλο στις αλλαγές του φόρου προς μια περισσότερο προοδευτική ως προς τη λειτουργία του κατεύθυνση (π.χ. κλίμακα για τη φορολόγηση των μεγάλων περιουσιών), έπαιξαν με προτάσεις τους στελέχη του ΠΑΣΟΚ όπως ο Ανδρέας Μακρυπίδης και ο Γιάννης Κουτσούκος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου