2/12/13

Στα 3,7 δισ. το κόστος του Δημοσίου από την επανεκκίνηση των έργων, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο. Ιόνια Οδός και Ε65 εμφανίζουν το ακριβότερο κόστος χρήματος. Λεφτά υπάρχουν, αλλά για λίγους

To αστρονομικό ποσό των 7 δισ. ευρώ υπολογίζεται να καταβάλλει το ελληνικό Δημόσιο για την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων, προκειμένου να αποφύγει ρήτρες αποζημίωσης ύψους 2 δισ. ευρώ, κατάρρευση του κατασκευαστικού κλάδου και απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας. Η κυβέρνηση με την κατάθεση των αναθεωρημένων συμβάσεων στην βουλή (Κορίνθου-Πατρών, Μαλιακός-Κλειδί, Ρίο-Αντίρριο και Σκάρφεια-Τρίκαλα), αποκάλυψε ένας μέρος του κόστους της επανεκκίνησης των έργων που θα καρπωθούν δέκα μεγάλες ελληνικές και ξένες τεχνικές εταιρείες τα επόμενα χρόνια, μεταξύ των οποίων οι ελληνικές Ελλάκτωρ, ΓΕΚ-Τέρνα, J&P Άβαξ, και οι Hochtief, Vinci και ACS-Ferrovial.
Την πραγματική εικόνα δίνει έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με ημερομηνία 29 Νοεμβρίου, η οποία ανεβάζει το κόστος της επιβάρυνσης από τα μελλοντικά έσοδα του δημοσίου για τις συμβάσεις παραχώρησης σε 3,7 δισ. ευρώ! Ας δούμε όμως πως τεκμηριώνεται η πρόβλεψη αυτή. Η συμβολή του δημοσίου στα έργα καλύπτει δύο φάσεις. Η πρώτη φάση της κατασκευής περιλαμβάνει τις πρόσθετες αποζημιώσεις που θα δοθούν στους εργολάβους και ανέρχονται σε 170 εκ. ευρώ (πέραν των 400 εκ. ευρώ που ήδη έχουν εγκριθεί) συν το 1.044 δις. ευρώ που είναι η δαπάνη για να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων που προήλθε από την ριζική αναθεώρηση του χρηματοδοτικού μοντέλου των έργων λόγω της κρίσης. Σε αυτά πρέπει να υπολογιστούν και τα κεφάλαια που ήδη έχει διαθέσει για να καλύψει την συμμετοχή του στα έργα και υπολογίζονται σε πάνω από 800 εκ. ευρώ.
Κατά τη δεύτερη φάση, η συμβολή του δημοσίου καλύπτεται από το νέο μηχανισμό ανακύκλωσης εσόδων που σχετίζεται με την περίοδο λειτουργίας των έργων. Πρόκειται για τον «κουμπαρά» που θα διαθέσει το ελληνικό δημόσιο προς τους εργολάβους και τις τράπεζες, θυσιάζοντας τα μελλοντικά του έσοδα από τα διόδια, εφόσον οι εισροές των έργων δεν επαρκούν. Μέσω της ανακύκλωσης των πόρων το δημόσιο θα μπορεί να ικανοποιεί τις υποχρεώσεις των αυτοκινητοδρόμων κατά την περίοδο λειτουργίας των παραχωρήσεων δηλαδή, αποπληρωμή δανείων, την απόδοση της επένδυσης κ.α. Ο ειδικός διαπραγματευτής των έργων και σύμβουλος του Πρωθυπουργού κ. Ευθύμιος Βιδάλης εκτίμησε πρόσφατα ότι το μαξιλάρι αυτό ενδέχεται να μην χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση που η ελληνική οικονομία ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια τα αισιόδοξα σενάρια ανάκαμψης. Σε έκθεσή του όμως το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχει προϋπολογίσει ότι μέσα από το μηχανισμό ανακύκλωσης το δημόσιο θα έχει απώλειες εσόδων σε τρέχουσες αξίες ύψους 3,7 δις. ευρώ, οι οποίες κατά την περίοδο της παραχώρησης υπολογίζονται σε 7,5 δις. ευρώ!
Το Γενικό Λογιστήριο ξεκινά την παραδοχή αυτή εκτιμώντας  ότι τα συνολικά έσοδα που θα εισπράξει το δημόσιο μέχρι το τέλος της παραχώρησης είναι περίπου 9 δις. ευρώ (το υπουργείο Υποδομών τα έχει υπολογίσει σε 8,4 δις. ευρώ). Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του για την συμβολή του στο μηχανισμό ανακύκλωσης, στο τέλος της περιόδου θα εισπράξει τελικά μόλις 1,4 δις. ευρώ! Στο κόστος του δημοσίου θα πρέπει να προστεθεί και η συνολική καταβολή των αποζημιώσεων για καθυστερήσεις και απώλεια εσόδων των εργολάβων που υπολογίζεται περίπου σε 600 εκ. ευρώ και θα καλυφθεί από το δάνειο των 650 εκ. ευρώ που έχει συνάψει το ελληνικό δημόσιο με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων συν τα έσοδα από τα διόδια. Το μόνο ενθαρρυντικό είναι ότι ΕΕ δέχτηκε να συνδράμει την Ελλάδα και να καλύψει μέρος της δαπάνης των εσόδων που εισέπραξαν οι παραχωρησιούχοι από τα διόδια.
 
Οι εργολάβοι εισέπραξαν 861 εκ. από τα διόδια 
 
Από το 2008 μέχρι το τέλος του 2012 οι εργολάβοι είχαν εισπράξει από τα διόδια το ποσό των 861 εκ. ευρώ από τα οποία η ΕΕ έχει ήδη καταβάλλει τα 541 εκ. ευρώ. Για την περίοδο 2013-2015 τα αντίστοιχα έσοδα υπολογίζονται σε 609 εκ. ευρώ από τα οποία η κοινοτική συνδρομή υπολογίζεται σε 383 εκ. ευρώ. Με βάση την χρηματοδοτική αναδιάρθρωση των έργων οι κατασκευαστές θα διαθέσουν συνολικά ίδια κεφάλαια 675 εκ. ευρώ από τα οποία έχουν ήδη επενδυθεί 406 εκ. ευρώ και απομένουν μέχρι το τέλος της περιόδου να διαθέσουν άλλα 269 εκ. ευρώ. Από την πλευρά τους οι 33 τράπεζες που παραμένουν στο παιχνίδι της χρηματοδότησης θα καταβάλλουν συνολικά πρόσθετα κεφάλαια 879 εκ. ευρώ ενώ ήδη έχουν επενδυθεί 716 εκ. ευρώ. Η ανάλυση των στοιχείων αποδεικνύει ότι το ακριβότερο κόστος χρήματος εμφανίζουν η Ιόνια Οδός (Αντίρριο –Γιάννενα) και ο Ε65 (Λαμία-Ράχες και Ξυνιάδα-Τρίκαλα), τα οποία κατασκευάζει η ΓΕΚ-Τέρνα. Ο δανεισμός διαμορφώνεται από 250 έως τις 600 μονάδας βάσης όταν στα άλλα δύο έργα (Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) είναι από 115 μονάδες βάσης (δάνειο της ΕΤΕπ) έως 465. Να σημειωθεί ότι τα επιτόκια του 2007 για τα έργα δεν ξεπερνούσαν το 1,5-2%! Αξιοσημείωτο είναι επίσης το κόστος της ανασχεδιασμένης Ολυμπίας Οδού που κατασκευάζουν Hochtief, Vinci, Ελλάκτωρ, ΓΕΚ-Τέρνα, J&P Άβαξ, Αθηνά. Το κομμάτι μετά την Πάτρα που έχει αφαιρεθεί και ανακοινώθηκε πρόσφατα από τον υπουργό Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοίδη ότι θα γίνει ως δημόσιο είχε κοστολογηθεί στα 800 εκ. ευρώ. Το τμήμα αυτό με εξαίρεση το κομμάτι του Καϊάφα που δεν θα εκτελεστεί για περιβαλλοντικούς λόγους θα δημοπρατηθεί με 300 εκ. ευρώ!


Δεν υπάρχουν σχόλια: