2/9/13

Η τρόικα διεκδικεί εκκλησίες, βραχονησίδες, δάση και νοσοκομεία( άρα και την Ακρόπολη)

Νέα στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι η πώληση της περιουσίας του Δημοσίου δεν αφορά μόνο στα γνωστά φιλέτα του ΤΑΙΠΕΔ και στα κρατικά ακίνητα που αρχικά είχαν συμφωνηθεί αλλά επεκτείνεται σε περιουσία που μέχρι σήμερα οι δανειστές δεν είχαν δημοσίως απαιτήσει να πουληθεί, όπως εκκλησίες, νοσοκομεία, φυλακές, χορτολιβαδικές και δασικές εκτάσεις, αναξιοποίητη κρατική γη (μεταξύ των οποίων βραχονησίδες και ξερονήσια στο Αιγαίο), παρουσιάζει σήμερα το «ΘΕΜΑ».

Μία εβδομάδα μετά τη δημοσιοποίηση από τo «ΘΕΜΑ» της απόρρητης έκθεσης για τη μεταφορά της έδρας του ΤΑΙΠΕΔ σε ξένη χώρα και την ανάληψη της ευθύνης των αποκρατικοποιήσεων από διεθνείς μάνατζερ που ανάγκασε μέχρι και τον κ. Ολι Ρεν σε αναδίπλωση, χωρίς όμως πλήρη αποσαφήνιση των τελικών του προθέσεων, στην ίδια μελέτη του ESM παρουσιάζεται διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του νέου Ταμείου που θέλουν οι δάνειες δυνάμεις να δημιουργήσουν στο Λουξεμβούργο. Πιο συγκεκριμένα, όπως αποκαλύπτει η έκθεση των ESM - EFSF, λίγο ως πολύ απαιτούν την επέκταση των υπό αποκρατικοποίηση «ασημικών» της χώρας σχεδόν σε όλο το φάσμα της κρατικής περιουσίας. 

Συγκεκριμένα, στη σελίδα 7 και τις παραγράφους 2.1 και 2.2. της εισήγησης του ESM προς το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ γίνεται ρητή αναφορά στο ποιες είναι οι διεκδικήσεις των δανειστών ως προς το τι πρέπει να ενταχθεί στον νέο φορέα τύπου «ΤΑΙΠΕΔ εξωτερικού». 


Όπως χαρακτηριστικά τονίζεται από τη μεριά των πιστωτών, οι παραπάνω ιδιοκτησίες θα πρέπει να «πουληθούν και να αξιοποιηθούν ως εξοχικές κατοικίες, resorts, περιοχές γκολφ και spa, ενώ ένα μέρος τους θα αξιοποιη­θεί σχετικά με την ηλιακή ενέργεια». Μάλιστα ειδικές αναφορές γίνονται για την ανάγκη σε κλίνες πολυτελείας που η χώρα μας έχει, καθώς και στον ιατρικό τουρισμό που πρέπει να αναπτύξουμε για να προσελκύσουμε εύπορους Γερμανούς και Ρώσους τουρίστες, την ώρα βέβαια που η χώρα καλείται να κλείσει νοσοκομειακές μονάδες λόγω κόστους λειτουργίας. 

Επέκταση των αποκρατικοποιήσεων
Σε άλλο σημείο, και ειδικότερα στη σελίδα 8 της μελέτης, οι εκπρόσωποι του ΕSM που διεκδικούν μεταφορά της περιουσίας της Ελλάδας εκτός συνόρων γίνονται ακόμα πιο σαφείς για τις προθέσεις τους, όσο κι αν ο κ. Ρεν προσπαθεί να μαζέψει το θέμα. Ακριβέστερα, αναφέρονται στην απόφασή τους να επεκτείνουν το portfolio της προς αποκρατικοποίηση περιουσίας του κράτους όχι μόνο στα ακίνητα που όλοι γνωρίζαμε αλλά και σε χαρακτηρισμένες ως δασικές, χορτολιβαδικές, ακόμα και νησιωτικές εκτάσεις. Κι όλα αυτά με αποκλειστικό στόχο την εμπορική χρήση. Ταυτόχρονα φέρονται αποφασισμένοι να αποχαρακτηρίσουν τις παραπάνω περιοχές για να διευκολύνουν το έργο τους, ενώ θέλουν να πουλήσουν και περιουσιακά στοιχεία «ειδικής χρήσης», όπως τα αποκαλούν, που είναι οι εκκλησίες και οι φυλακές! Στο μάτι βάζουν επίσης συγκεκριμένες περιοχές της χώρας όπως είναι τα νησάκια και οι βραχονησίδες. Ουσιαστικά, με αυτές τις νέες αξιώσεις ο ΕΣΜ υπερβαίνει τα συμφωνηθέντα με την κυβέρνηση και θέτει νέες αξιώσεις,  εν όψει των διαπραγματεύσεων με την τρόικα στα τέλη Σεπτεμβρίου. 

Χαρακτηριστικές είναι οι παρακάτω
Επισημάνσεις της απόρρητης έκθεσης: 
1 «Τα κριτήρια των τύπων χρήσης γης (δασική, αγροτική, περιοχή κατοικίας) παρέχουν μια πρώτη ένδειξη για τη δυνατότητα της μελλοντικής ανάπτυξης», λέει ο ESM, ο οποίος στο σημείο αυτό τοποθετεί με σαφήνεια στον κλοιό των αποκρατικοποιήσεων assets όπως τα δάση της χώρας και την επονομαζόμενη «αναξιοποίητη γη» (σ.σ.: undeveloped land) με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Η γενική αυτή αναφορά αφήνει περιθώρια κάθε είδους ερμηνείας και ευελιξίας για εκμετάλλευση περιοχών natura, δρυμών, περιοχών σπάνιας ομορφιάς και βιοποικιλότητας που σε μεγάλο βαθμό αντιβαίνει το Σύνταγμα. 

2 Και συνεχίζει η εισήγηση: «Το μεγαλύτερο μέρος του portfolio (σ.σ.: των υπό αποκρατικοποίηση φιλέτων) αποτελείται από διαφορετικές κατηγορίες αγροτικής γης. Το 1/4 του portfolio έχει χαρακτηριστεί ως “ειδικής χρήσης”, περιλαμβάνοντας ιδιοκτησίες του δημοσίου τομέα, όπως εκκλησίες ή φυλακές. Το υπόλοιπο μισό του portfolio αποτελείται από εντελώς αταξινόμητη γη ή από γη ταξινομημένη ως δάσος - αγροτική. Για τον λόγο αυτό η πρόκληση που έρχεται παραμένει να προσδιοριστεί η χρήση (να χαρακτηριστεί εκ νέου δηλαδή) των δασών και των γεωργικών περιοχών σε μια κατηγορία που θα έχει εμπορική χρήση (π.χ. τουρισμός)». Ξεκάθαρα, λοιπόν, ο ESM σε αυτό το σημείο απαιτεί ανατροπή στον δασικό και αγροτικό χάρτη της χώρας μέσω σειράς αποχαρακτηρισμών πράσινων εκτάσεων, ενώ θεωρεί «ευκαιρίες» τις πωλήσεις εκκλησιών και φυλακών. Πώς θα γίνει αυτό; Στη σελίδα 17, στο 4.3 εδάφιο, παράγραφος c, υποπαράγραφος 2 της σχετικής μελέτης, ξεκαθαρίζεται η ανάγκη για την ύπαρξη «νομικών διευθετήσεων που απαιτούνται» ώστε οι μελλοντικές πωλήσεις να είναι νομότυπες. 

3 Ομως δεν είναι μόνο οι αποχαρακτηρισμοί δασών που προβληματίζουν σε ό,τι αφορά την εισήγηση του ESM προς την ελληνική κυβέρνηση. Και πάλι στη σελίδα 8 του απόρρητου εγγράφου υπάρχει αναφορά και σε εκτάσεις νησιών που πρέπει να πουληθούν, ιδιαίτερα στην περιοχή του Αιγαίου, αφήνοντας ανοικτό το θέμα πώλησης μικρών νησιών ή βραχονησίδων που στο παρελθόν είχε τεθεί από γερμανικά δημοσιεύματα και είχε διαψεύσει η τότε κυβέρνηση Παπανδρέου. «Σε σχέση με τη γεωγραφική κατανομή των ιδιοκτησιών του Δημοσίου, η επικέντρωση υπάρχει στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, αν και ιδιοκτησίες υπάρχουν και στην ηπειρωτική Ελλάδα και τα νησιά. Πολλά από τα μεγαλύτερα τμήματα (σ.σ.: εννοείται που θέλουν να πουλήσουν) βρίσκονται στη Μακεδονία και την Πελοπόννησο… Η κατανομή της γης κατά μέγεθος δείχνει την ίδια επικέντρωση στη Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα, αν και ένα μέρος μεγάλων περιοχών στα νησιά του Αιγαίου αυξάνει το μερίδιο της συνολικής (σ.σ.: προς αποκρατικοποίηση διαθέσιμης) γης που βρίσκεται προς διανομή». 

4 Σαν να μην έφταναν τα παραπάνω και ενώ οι δανειστές μας θέλουν να πουλήσουν ή να εκμεταλλευτούν εκκλησίες, δάση, νησιωτικές εκτάσεις, φυλακές και άλλα, ταυτόχρονα, όπως τονίζουν στη σελίδα 9, παράγραφο 4, απαιτούν από το Ελληνικό Δημόσιο να πραγματοποιήσει και επιπλέον επενδύσεις με τα λεφτά των φορολογουμένων, βεβαίως σε υποδομές, όπως στην ενέργεια, το νερό, τους δρόμους και άλλα ώστε να προσελκυστούν επενδυτές. Δηλαδή οι αγοραστές - επενδυτές θα πάρουν τα πάντα, οι δανειστές θα δεσμεύσουν τα χρήματα από τις πωλήσεις έναντι των δανείων που μας έχουν δώσει χωρίς να μας επιτρέψουν, όπως αποκαλύπταμε μία εβδομάδα πριν, να έχουμε πρόσβαση στα λεφτά αυτά, και εμείς από πάνω θα ξοδέψουμε πρόσθετα χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό για να κάνουμε ελκυστικές τις επενδύσεις. 

5 Τέλος, όπως παρουσιάσαμε  στο σχετικό σχεδιάγραμμα - οργανόγραμμα του νέου φορέα διαχείρισης της περιουσίας του κράτους που θα «αποκεντρωθεί» από τη χώρα μας στο Λουξεμβούργο, πρόνοια υπάρχει ώστε να μη μεταφερθούν στο νέο «ΤΑΙΠΕΔ εξωτερικού» μόνον ακίνητα και γη, αλλά και υποδομές (όπως αυτές του ΟΣΕ, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και άλλα), αλλά ταυτόχρονα και όλες οι συμμετοχές του Δημοσίου σε ΔΕΚΟ, τράπεζες. 
Αυτό φαίνεται στο σχήμα της σελίδας 34, όπου περιγράφεται η δομή της νέας εταιρείας. 
Όπως θα δείτε, κάτω από τις θέσεις των μελών που θα απαρτίζουν αυτό το νέο σχήμα αναγράφονται τα αντικείμενα πώλησης της εταιρείας συμμετοχών. Αυτά επιγραμματικά είναι τα αναμενόμενα Real Estate, Residential (περιοχές κατοικίας), Office (γραφεία - κρατικά κτίρια), αλλά και τα μη αναμενόμενα όπως Agriculture - Forest (γη και δάση), Public (εδώ εννοούνται οι συμμετοχές του κράτους σε ΔΕΚΟ και άλλου τύπου επιχειρήσεις, ενώ ανοιχτό μένει τι σημαίνει αυτό και για τις περιουσίες δήμων και άλλων νομικών προσώπων). Δηλαδή η εμπλοκή του νέου φορέα θα αφορά κοινώς το σύνολο της κινητής και ακίνητης περιουσίας του κράτους. Ο,τι δηλαδή είναι Δημόσιο εντάσσεται στο προτεινόμενο από τον ESM σχήμα. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: