11/9/13

Δύο κρατικοί σταθμοί διοδίων απασχολούν 130 άτομα προσωπικό

Για τη λειτουργία δύο σταθμών διοδίων, το Δημόσιο απασχολεί 130 άτομα προσωπικό, την ώρα που οι δανειστές πιέζουν για συγχωνεύσεις κρατικών οργανισμών και μαζικές απολύσεις άνευ αποζημιώσεων στέλνοντας e-mail! Πρόκειται για το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, το οποίο μετά την παραχώρηση του εθνικού δικτύου σε ιδιώτες αποδυναμώθηκε πλήρως, κρατώντας μόνο τους σταθμούς των Μαλγάρων και του Ακτίου και έφτασε να μισθοδοτεί ακόμη και συνταξιούχους 92 ετών!
Βλέποντας να συρρικνώνεται δραστικά το εύρος των δραστηριοτήτων, το ΤΕΟ προσπάθησε (μάλλον ανεπιτυχώς) το προηγούμενο διάστημα να διεκδικήσει νέο ρόλο, τον οποίο φέρεται να του αρνήθηκε η ίδια η πολιτεία. Υπήρχαν σκέψεις η εταιρεία να συμμετάσχει στο διαγωνισμό για την είσπραξη των διοδίων της Εγνατίας Οδού. Πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν κατήλθε με απόφαση του υπουργείου Μεταφορών και έτσι το έργο ανέλαβαν οι Αττικές διαδρομές που διαχειρίζονται την Αττική Οδό.
Στο παρελθόν υπήρξαν επίσης σχέδια ώστε η εταιρεία να αναλάβει έναν πιο επιτελικό ρόλο στον έλεγχο των εσόδων από τα διόδια των αυτοκινητοδρόμων. Το κίνητρο ήταν ένα υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου των εισπράξεων και της κυκλοφορίας των οχημάτων που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2004 ολοκληρώθηκε το 2011 αλλά ουδέποτε λειτούργησε, μολονότι κόστισε χρυσάφι. Σήμερα, το σύστημα αυτό παραμένει αραχνιασμένο παρά το γεγονός ότι η εταιρεία πρόσφατα ενέκρινε δαπάνη  60.000 ευρώ για την ανάθεση μελέτης με σκοπό την ανάπτυξη σύγχρονων ευφυών συστημάτων παρακολούθησης της κυκλοφορίας και των κυκλοφοριακών συνθηκών των σταθμών που διαχειρίζεται.  
Τα καλά νέα για το δημόσιο είναι αύξηση της επιβατικής κίνησης στα Μάλγαρα, την οποία λέγεται ότι έφερε η μείωση του διοδίου από τα 2,40 ευρώ στο 1,20 ευρώ. Το νέο τιμολόγιο ξεκίνησε στις αρχές του χρόνου και συνδυάστηκε με την λειτουργία του σταθμού του Αιγινίου στην Πιερία από την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» που κατασκευάζει το Μαλιακός-Κλειδί. Η τελευταία με πολιτική παρέμβαση είχε κρατήσει κλειστό το συγκεκριμένο σταθμό για δύο χρόνια λαμβάνοντας ως αποζημίωση από τα διόδια των Μαλγάρων περί τα 17 εκ. ευρώ.
Το ΤΕΟ αναμένεται να προικιστεί προσωρινά και με τα διόδια που θα λειτουργήσουν μέσα στο 2014 στο σταθμό των Ευζώνων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόσφατα υπεγράφη η υπουργική απόφαση με την οποία αναλαμβάνει την κατασκευή του σταθμού, που εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμος να λειτουργήσει σε περίπου οκτώ μήνες. Η επιλογή να περάσει στο ΤΕΟ ο νέος σταθμός δημιουργεί εύλογα ερωτήματα από την στιγμή που ο κάθετος άξονας Χαλάστρας-Ευζώνων έχει παραχωρηθεί στο ταμείο αποκρατικοποιήσεων προκειμένου να δοθεί πακέτο σε ιδιώτες μαζί με την Εγνατία Οδό. Πιθανολογείται πάντως ότι θα λειτουργήσει από τον κρατικό φορέα μέχρι να ιδιωτικοποιηθεί ο αυτοκινητόδρομος.
Ο κάθετος άξονας της Εγνατίας είχε προκαλέσει τριγμούς στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας πριν ένα χρόνο όταν η διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων αποφάσισε εκτός από την εκμετάλλευση της Εγνατίας από το ΤΑΙΠΕΔ να περάσει με υπουργική απόφαση και τον επίμαχο κάθετο οδικό άξονα που ανήκε στα περιουσιακά στοιχεία του ΤΕΟ. Τότε είχε συμβεί το απίθανο, το ΤΕΟ να στραφεί κατά του δημοσίου, με αποτέλεσμα το σφάλμα να διορθωθεί μεταγενέστερα με τροπολογία. Μετά την απογύμνωση του ταμείου από τα διόδια του εθνικού οδικού δικτύου που παραχωρήθηκαν σε ιδιώτες στο πλαίσιο των συμβάσεων παραχώρησης, το ΤΕΟ έχει έσοδα εκτός από τους δύο σταθμούς και από τέλη που εισπράττει από τις απαλλοτριωμένες εκτάσεις που βρίσκονται πλησίον του οδικού δικτύου και αφορούν την λειτουργία καταστημάτων και σταθμών αυτοκινητιστών. Υπολογίζεται ότι τα έσοδα αυτά κυμαίνονται από 2 έως 2,5 εκ. ευρώ το χρόνο από ένα σύνολο 7 εκ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι κρατική εταιρεία έχει κρατήσει επίσης την συντήρηση του δευτερεύοντος οδικού δικτύου για το οποίο το ΤΕΟ εκτιμά ότι έχουν δαπανηθεί την τελευταία δεκαετία περί το 1 δισ. ευρώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια: