Λουκέτο στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) έπειτα από 96 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας βάζει το υπουργείο Υποδομών, μετά τις εισαγγελικές διώξεις που ασκήθηκαν στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας τις προηγούμενες ημέρες και συνδέονται με τα ευρήματα πορίσματος των επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, που περιγράφουν ένα όργιο σπατάλης και οικονομικών ατασθαλιών τα τελευταία χρόνια. Στην κυβέρνηση υπήρχε σκεπτικισμός από καιρό για τη συνέχιση της λειτουργίας του ΤΕΟ, αλλά το αγκάθι ήταν οι 130 εργαζόμενοι, η πλειονότητα των οποίων είναι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η ισχυρή πίεση όμως της τρόικας για απολύσεις στο Δημόσιο, σε συνδυασμό με την αποδυνάμωση της εταιρείας μετά την παραχώρηση των διοδίων σε ιδιώτες, και τα συνεχή κρούσματα κακοδιαχείρισης επίσπευσαν τις διαδικασίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι με καθυστέρηση ενός έτους συγκροτήθηκε πρόσφατα επιτροπή στο υπουργείο που θα αναλάβει να διερευνήσει την αγορά γραφειακού και ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού σημαντικής αξίας που έχει κάνει φτερά. Ο εξοπλισμός αγοράστηκε με πόρους του ΤΕΟ και υπουργικές αποφάσεις για λογαριασμό των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εργων (Διευθύνσεις Δ3 και Δ13) αλλά και των Διευθύνσεων Ελέγχου Συντήρησης έργων των πρώην Νομαρχιών.
Είναι όμως μια μικρή λεπτομέρεια μπροστά στο πάρτι σπατάλης με τα εικονικά οδοιπορικά, τις πλασματικές υπερωρίες και τους ανύπαρκτους ελέγχους του οδικού δικτύου σε μια εταιρεία που εισπράττει διόδια μόνο από δύο σταθμούς (Μάλγαρα και Ακτιο) μετά την παραχώρηση των διοδίων του εθνικού οδικού δικτύου.
Το υπουργείο Υποδομών με μια λιτή ανακοίνωση την Παρασκευή επιβεβαίωσε το σφράγισμα της εταιρείας, αναφέροντας ότι σύντομα θα κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση για την κατάργησή του αλλά και τη διαχείριση των περιουσιακών του στοιχείων. Στο πλαίσιο μάλιστα των εισαγγελικών διώξεων «για κρούσματα πλημμελούς διοίκησης την περίοδο 2006-2011», ανακοίνωσε ότι παύει το νυν διοικητικό συμβούλιο και ορίζεται νέο προσωρινό μέχρι την εκκαθάριση της εταιρείας. Το μεγάλο ζητούμενο είναι τι θα γίνει με το προσωπικό της εταιρείας. Υπήρξαν σκέψεις όσοι δεν συνταξιοδοτηθούν να απασχοληθούν στους σταθμούς που λειτουργούν οι ιδιώτες, αλλά πρόκειται για ένα σενάριο που δεν είναι βέβαιο ότι μπορεί να προχωρήσει. Προβληματισμός επικρατεί και για τους δύο σταθμούς διοδίων που αποτελούν σημαντικό πόρο του Δημοσίου, ιδιαίτερα εκείνο των Μαλγάρων, που αποτελεί την πύλη εισόδου και εξόδου για τη Βόρεια Ελλάδα.
Στην κυβέρνηση μάλιστα υποστηρίζουν ότι ακόμη και η είσπραξη των διοδίων που ήταν ό,τι πολυτιμότερο είχε απομείνει στο ΤΕΟ γινόταν σε συνεργασία με ιδιώτες, καθώς το Ταμείο έχει συγκροτήσει οκτώ κοινοπραξίες με μεγάλες τεχνικές εταιρείες όπως ο Ακτωρας, ο Μοχλός κ.ά. Σύμφωνα μάλιστα με το Σώμα Επιθεωρητών, το μηνιαίο κόστος για την ανάθεση σε ιδιώτη της λειτουργίας κέντρου ελέγχου των διοδίων αλλά και ενός σταθμού ήταν 116.500 ευρώ. Οπως σημειώνουν, οι ανάγκες αυτές θα μπορούσαν να καλυφθούν από το πλεονάζον προσωπικό της εταιρείας. Το παράδοξο είναι ότι, ενώ το σύστημα ελέγχου των διοδίων υπολειτουργούσε και αναζητούσε έναν πιο διευρυμένο ρόλο στις παραχωρήσεις, η εταιρεία πρόσφατα ενέκρινε και πρόσθετη δαπάνη ύψους 60.000 ευρώ για την ανάθεση νέας μελέτης. Στόχος της ήταν η ανάπτυξη σύγχρονων ευφυών συστημάτων παρακολούθησης της κυκλοφορίας και των κυκλοφοριακών συνθηκών των σταθμών που διαχειριζόταν!
Ούτε το επιχείρημα ότι το ΤΕΟ είναι κερδοφόρο (το 2012 εμφάνισε κέρδη 2,7 εκατ. ευρώ με τζίρο 25,7 εκατ. ευρώ) θεωρείται αξιόπιστο από την κυβέρνηση. Επαληθεύεται, άλλωστε, από τα στοιχεία του τελευταίου ισολογισμού ότι, εκτός από τις εισπράξεις των διοδίων, για χρόνια επιδοτούνταν με σειρά άλλων εσόδων όπως ποσοστό (0,40%) από τα ασφάλιστρα των οχημάτων, μισθώματα από κυκλοφοριακές συνδέσεις και παρόδιες εκτάσεις, καθώς και τέλη από μηχανήματα έργων που χρησιμοποιούνται για κατασκευή ή συντήρηση δρόμων κ.ά. Μόνο πέρυσι οι εναλλακτικές αυτές πηγές υπολογίζεται ότι συνεισέφεραν στον τζίρο περίπου 19 εκατ. ευρώ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου