Τον κίνδυνο να τιναχτεί στον αέρα όλος ο σχεδιασμός του υπουργείου Εργασίας για τον νέο τρόπο υπολογισμού των εφάπαξ, μια από τις βασικές μνημονιακές υποχρεώσεις ενόψει της αξιολόγησης από την Τρόικα, και κατά συνέπεια να επισπευστούν νέες, δραματικές, οριζόντιες περικοπές στις συντάξεις, κρύβει η αδυναμία εφαρμογής ατομικών μερίδων για το σύνολο των ασφαλισμένων, στα ταμεία πρόνοιας.
Το σύνολο των ασφαλιστικών ταμείων αντιμετωπίζει σημαντικά και αξεπέραστα σε πολλές περιπτώσεις, προβλήματα, με αποτέλεσμα, η ομάδα εργασίας που δημιουργήθηκε με βασικό σκοπό την εφαρμογή της νέας τεχνικής βάσης υπολογισμού του εφάπαξ βοηθήματος, να σηκώνει τα χέρια ψηλά. Σε πόρισμά της η αρμόδια επιτροπή διαπιστώνει την αδυναμία, ή για την ακρίβεια «μεγάλη δυσκολία» στη δημιουργία ατομικών μερίδων για το προηγούμενο από 1η Ιανουαρίου 2014 χρόνο, και προτείνει τη δημιουργία ατομικών μερίδων και μητρώου ασφαλισμένων – εργοδοτών, από το νέο έτος και εφεξής.
Η διαπίστωση αυτή τινάζει στον αέρα όλον τον προγραμματισμό του υπουργείου Εργασίας για νέες μειώσεις στα εφάπαξ, αλλά και εν γένει στο ασφαλιστικό, δημιουργώντας έναν επιπλέον πονοκέφαλο, ενόψει της αξιολόγησης του Σεπτεμβρίου από το κλιμάκιο των δανειστών.
Ήδη έχει σημάνει κόκκινος συναγερμός, αφού παράλληλα, διαπιστώνεται ότι στο Μνημόνιο και την επικαιροποιημένη Δανειακή Σύμβαση, υπάρχουν πολλές, «κρυφές» διατάξεις, που αφορούν στο ασφαλιστικό. Δεν είναι τυχαίο που το υπουργείο Εργασίας ανοίγει εκ νέου το θέμα «Ασφαλιστικής Μεταρρύθμισης» με την ενεργοποίηση, εντός του Σεπτεμβρίου, μιας νέας επιτροπής Σοφών.
Ο φόβος που επικρατεί στους διαδρόμους του υπουργείου Εργασίας και στις αρμόδιες διευθύνσεις είναι ότι η αδυναμία εφαρμογής της συγκεκριμένης μνημονιακής δέσμευσης, θα κάνει την Τρόικα πιο σκληρή και απαιτητική όσον αφορά σε νέα, δραστικά και οριζόντια μέτρα περικοπής των συντάξεων. Άλλωστε, στο Μνημόνιο είναι ξεκάθαρη η δέσμευση για περικοπές στις συντάξεις και τα εφάπαξ, ώστε να μην υπάρχουν ελλείμματα, χωρίς δημοσιονομική επιβάρυνση.
Η ειδική ομάδα εργασίας, διαπιστώνει στο πόρισμά της, ότι επειδή το κάθε ταμείο έχει διαφορετικές ανάγκες καθώς καλύπτει διαφορετική κατηγορία ασφαλισμένων (εργαζόμενους στο δημόσιο, εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα και αυτοαπασχολούμενους), διαφορετικές εισφορές τόσο ως προς το ύψος, όσο και ως προς το ποιος τις καταβάλλει, κοινωνικούς πόρους, κ.ά., πρέπει σύμφωνα με την Εθνική Αναλογιστική Αρχή, οι ατομικές μερίδες να δημιουργηθούν στη βάση τριών αξόνων: Ο πρώτος θα αφορά στο Γενικό Αρχείο του ταμείου - φορέα, ο δεύτερος τα στοιχεία του ασφαλισμένου και ο τρίτος τα στοιχεία ασφαλιστικών εισφορών και ατομικής μερίδας ασφαλισμένου.
Στο Γενικό αρχείο, θα περιλαμβάνονται στοιχεία για το ταμείο, όπως το έτος, το ποσοστό μεταβολής βάσης εισφορών, το ύψος της περιουσίας, την παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων, τον συντελεστή βιωσιμότητας και το συνολικό ποσό των παροχών έτους.
Στα στοιχεία ανά ασφαλισμένο θα αναφέρονται ο ΑΜΚΑ, το ΑΦΜ, ημερομηνίες - ορόσημο για τον ασφαλισμένο όπως πρώτης ασφάλισης σε κύριο φορέα, ημερομηνία πρώτης ασφάλισης στον φορέα πρόνοιας, οικογενειακή κατάσταση, ημερομηνίες γέννησης τέκνων, και βέβαια ημερομηνία διακοπής της ασφάλισης.
Τέλος, στα στοιχεία ασφαλιστικών εισφορών και ατομικής μερίδας, θα πρέπει να καταγράφονται αναλυτικά, το έτος και μήνας ασφάλισης, τύπος εισφοράς (τακτική εισφορά ασφαλισμένου, τακτική εισφορά εργοδότη, ειδική εισφορά κλπ), μηνιαίες ασφαλιστέες αποδοχές, ημερομηνία καταβολής των εισφορών, καταβληθέν ποσό, προσαυξήσεις, χρόνος προϋπηρεσίας σε άλλα ταμεία, ποσό συσσωρευμένων εισφορών κλπ.
Και αυτά, αποτελούν μόνο, μια ενδεικτική καταγραφή των απαιτούμενων στοιχείων για τη μηχανογραφική υποστήριξη των φορέων πρόνοιας.
Βασική προϋπόθεση για την εφαρμογή, ακόμη και από το 2014, των ατομικών μερίδων, είναι σύμφωνα με το πόρισμα, η νομοθέτηση της υποχρέωσης για κεντρική υποβολή σε ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακά σύστημα της αναλυτικής περιοδικής δήλωσης ενός εργοδότη για όλους τους εργαζόμενους που απασχολεί και ασφαλίζονται σε περισσότερους του ενός Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.
Πρόκειται στην ουσία για έναν ασφαλιστικό Τειρεσία, με την εφαρμογή μιας νέας φόρμας Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων.
Τα στοιχεία των περιοδικών δηλώσεων του κεντρικού αυτού συστήματος θα τροφοδοτούν τις ασφαλιστικές μερίδες των ασφαλισμένων και τις οφειλές (καταβληθείσες και μη) των εργοδοτών των συστημάτων «Εσόδων – Ασφάλισης» κάθε ταμείου.
Οι υπεύθυνοι της ομάδας εργασίας που έχει παραδώσει το πόρισμά της στον υπουργό Εργασίας στις αρχές Αυγούστου, επισημαίνουν ότι το πρόβλημα της μη τήρησης ηλεκτρονικής ασφαλιστικής μερίδας μέχρι σήμερα στα ταμεία, οφείλεται κυρίως στην αδυναμία ενημέρωσης των Πληροφοριακών Συστημάτων «Εσόδων – Ασφάλισης» των τομέων, εξαιτίας του μεγάλου όγκου της ασφαλιστικής πληροφορίας που έπρεπε να καταχωρηθεί με εισαγωγή στοιχείων, στην έλλειψη υποχρεωτικής υποβολής ηλεκτρονικής αναλυτικής περιοδικής δήλωσης από τους εργοδότες και τέλος, στην έλλειψη ενιαίου κεντρικού συστήματος της αναλυτικής περιοδικής δήλωσης των εργοδοτών.
Το σύνολο των ασφαλιστικών ταμείων αντιμετωπίζει σημαντικά και αξεπέραστα σε πολλές περιπτώσεις, προβλήματα, με αποτέλεσμα, η ομάδα εργασίας που δημιουργήθηκε με βασικό σκοπό την εφαρμογή της νέας τεχνικής βάσης υπολογισμού του εφάπαξ βοηθήματος, να σηκώνει τα χέρια ψηλά. Σε πόρισμά της η αρμόδια επιτροπή διαπιστώνει την αδυναμία, ή για την ακρίβεια «μεγάλη δυσκολία» στη δημιουργία ατομικών μερίδων για το προηγούμενο από 1η Ιανουαρίου 2014 χρόνο, και προτείνει τη δημιουργία ατομικών μερίδων και μητρώου ασφαλισμένων – εργοδοτών, από το νέο έτος και εφεξής.
Η διαπίστωση αυτή τινάζει στον αέρα όλον τον προγραμματισμό του υπουργείου Εργασίας για νέες μειώσεις στα εφάπαξ, αλλά και εν γένει στο ασφαλιστικό, δημιουργώντας έναν επιπλέον πονοκέφαλο, ενόψει της αξιολόγησης του Σεπτεμβρίου από το κλιμάκιο των δανειστών.
Ήδη έχει σημάνει κόκκινος συναγερμός, αφού παράλληλα, διαπιστώνεται ότι στο Μνημόνιο και την επικαιροποιημένη Δανειακή Σύμβαση, υπάρχουν πολλές, «κρυφές» διατάξεις, που αφορούν στο ασφαλιστικό. Δεν είναι τυχαίο που το υπουργείο Εργασίας ανοίγει εκ νέου το θέμα «Ασφαλιστικής Μεταρρύθμισης» με την ενεργοποίηση, εντός του Σεπτεμβρίου, μιας νέας επιτροπής Σοφών.
Ο φόβος που επικρατεί στους διαδρόμους του υπουργείου Εργασίας και στις αρμόδιες διευθύνσεις είναι ότι η αδυναμία εφαρμογής της συγκεκριμένης μνημονιακής δέσμευσης, θα κάνει την Τρόικα πιο σκληρή και απαιτητική όσον αφορά σε νέα, δραστικά και οριζόντια μέτρα περικοπής των συντάξεων. Άλλωστε, στο Μνημόνιο είναι ξεκάθαρη η δέσμευση για περικοπές στις συντάξεις και τα εφάπαξ, ώστε να μην υπάρχουν ελλείμματα, χωρίς δημοσιονομική επιβάρυνση.
Η ειδική ομάδα εργασίας, διαπιστώνει στο πόρισμά της, ότι επειδή το κάθε ταμείο έχει διαφορετικές ανάγκες καθώς καλύπτει διαφορετική κατηγορία ασφαλισμένων (εργαζόμενους στο δημόσιο, εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα και αυτοαπασχολούμενους), διαφορετικές εισφορές τόσο ως προς το ύψος, όσο και ως προς το ποιος τις καταβάλλει, κοινωνικούς πόρους, κ.ά., πρέπει σύμφωνα με την Εθνική Αναλογιστική Αρχή, οι ατομικές μερίδες να δημιουργηθούν στη βάση τριών αξόνων: Ο πρώτος θα αφορά στο Γενικό Αρχείο του ταμείου - φορέα, ο δεύτερος τα στοιχεία του ασφαλισμένου και ο τρίτος τα στοιχεία ασφαλιστικών εισφορών και ατομικής μερίδας ασφαλισμένου.
Στο Γενικό αρχείο, θα περιλαμβάνονται στοιχεία για το ταμείο, όπως το έτος, το ποσοστό μεταβολής βάσης εισφορών, το ύψος της περιουσίας, την παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων, τον συντελεστή βιωσιμότητας και το συνολικό ποσό των παροχών έτους.
Στα στοιχεία ανά ασφαλισμένο θα αναφέρονται ο ΑΜΚΑ, το ΑΦΜ, ημερομηνίες - ορόσημο για τον ασφαλισμένο όπως πρώτης ασφάλισης σε κύριο φορέα, ημερομηνία πρώτης ασφάλισης στον φορέα πρόνοιας, οικογενειακή κατάσταση, ημερομηνίες γέννησης τέκνων, και βέβαια ημερομηνία διακοπής της ασφάλισης.
Τέλος, στα στοιχεία ασφαλιστικών εισφορών και ατομικής μερίδας, θα πρέπει να καταγράφονται αναλυτικά, το έτος και μήνας ασφάλισης, τύπος εισφοράς (τακτική εισφορά ασφαλισμένου, τακτική εισφορά εργοδότη, ειδική εισφορά κλπ), μηνιαίες ασφαλιστέες αποδοχές, ημερομηνία καταβολής των εισφορών, καταβληθέν ποσό, προσαυξήσεις, χρόνος προϋπηρεσίας σε άλλα ταμεία, ποσό συσσωρευμένων εισφορών κλπ.
Και αυτά, αποτελούν μόνο, μια ενδεικτική καταγραφή των απαιτούμενων στοιχείων για τη μηχανογραφική υποστήριξη των φορέων πρόνοιας.
Βασική προϋπόθεση για την εφαρμογή, ακόμη και από το 2014, των ατομικών μερίδων, είναι σύμφωνα με το πόρισμα, η νομοθέτηση της υποχρέωσης για κεντρική υποβολή σε ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακά σύστημα της αναλυτικής περιοδικής δήλωσης ενός εργοδότη για όλους τους εργαζόμενους που απασχολεί και ασφαλίζονται σε περισσότερους του ενός Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.
Πρόκειται στην ουσία για έναν ασφαλιστικό Τειρεσία, με την εφαρμογή μιας νέας φόρμας Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων.
Τα στοιχεία των περιοδικών δηλώσεων του κεντρικού αυτού συστήματος θα τροφοδοτούν τις ασφαλιστικές μερίδες των ασφαλισμένων και τις οφειλές (καταβληθείσες και μη) των εργοδοτών των συστημάτων «Εσόδων – Ασφάλισης» κάθε ταμείου.
Οι υπεύθυνοι της ομάδας εργασίας που έχει παραδώσει το πόρισμά της στον υπουργό Εργασίας στις αρχές Αυγούστου, επισημαίνουν ότι το πρόβλημα της μη τήρησης ηλεκτρονικής ασφαλιστικής μερίδας μέχρι σήμερα στα ταμεία, οφείλεται κυρίως στην αδυναμία ενημέρωσης των Πληροφοριακών Συστημάτων «Εσόδων – Ασφάλισης» των τομέων, εξαιτίας του μεγάλου όγκου της ασφαλιστικής πληροφορίας που έπρεπε να καταχωρηθεί με εισαγωγή στοιχείων, στην έλλειψη υποχρεωτικής υποβολής ηλεκτρονικής αναλυτικής περιοδικής δήλωσης από τους εργοδότες και τέλος, στην έλλειψη ενιαίου κεντρικού συστήματος της αναλυτικής περιοδικής δήλωσης των εργοδοτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου