3/11/10

Παρά τα φορολογικά μέτρα, τα έσοδα δεν εισπράττονται και λόγω εγγενών αδυναμιών


Ανίκανος να διεκπεραιώσει εγκαίρως ακόμη και τις πιο συνηθισμένες εργασίες του, όπως την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων, εμφανίζεται ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός με αποτέλεσμα τα έσοδα να έχουν καταστεί η αχίλλειος πτέρνα του προγράμματος δημοσιονομικής εξυγίανσης. Η μη τοποθέτηση υφυπουργού αρμόδιου για τα έσοδα για ένα σχεδόν χρόνο, η καθυστέρηση στον διορισμό προϊσταμένων στις εφορίες και η λευκή απεργία των εφοριακών εξαιτίας της περικοπής των επιδομάτων τους και της διαφωνίας τους στην ανασυγκρότηση των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών προσετέθησαν στις χρόνιες αδυναμίες του εν πολλοίς διεφθαρμένου φοροεισπρακτικού μηχανισμού, με αποτέλεσμα, παρά τον ορυμαγδό των φορολογικών μέτρων, η υστέρηση στα έσοδα να θέτει εν αμφιβόλω την επίτευξη των στόχων του Μνημονίου.

Εν τω μεταξύ, ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου είχε αλλεπάλληλες συσκέψεις με άλλα μέλη του υπουργικού συμβουλίου, εν όψει της κατάρτισης του νέου προϋπολογισμού. Η βασική κατεύθυνση είναι η περαιτέρω περικοπή δαπανών.

Οι λόγοι που οδήγησαν στην κατάρρευση είναι:

1. Η μη τοποθέτηση υφυπουργού Οικονομικών αρμόδιου για θέματα εσόδων ειδικά σε μια περίοδο κατά την οποία ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου ήταν υποχρεωμένος να αντιμετωπίσει το θέμα της διάσωσης της ελληνικής οικονομίας. Αν και το πρόβλημα είχε εντοπιστεί από τις αρχές του έτους, το Μέγαρο Μαξίμου αποφάσισε να διορίσει υφυπουργό με αρμοδιότητα τα έσοδα μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο με τον ανασχηματισμό. Αν και ακόμα δεν του έχουν εκχωρηθεί αρμοδιότητες, ο νέος υφυπουργός, κ. Δημήτρης Κουσελάς, ασχολείται με την αφύπνιση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.

2. Η καθυστέρηση στην τοποθέτηση προϊσταμένων στις εφορίες, που λειτουργούσαν ακέφαλες για το μεγαλύτερο διάστημα του τρέχοντος έτους. Αιτία, οι χρονοβόρες διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος Ραγκούση για τη στελέχωση των υπηρεσιών του Δημοσίου.

3. Η λευκή απεργία των εφοριακών που αντιδρούν έτσι στη μείωση των επιδομάτων τους.

4. Η καθυστέρηση στην αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, που διόγκωσε περαιτέρω τα προβλήματα είσπραξης δημοσίων εσόδων. Μόλις χθες ιδιωτική εταιρεία συμβούλων παρουσίασε στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών το σχέδιο για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του υπουργείου, που είναι άγνωστο εάν θα γίνει αποδεκτό και από τους υπαλλήλους του υπουργείου.

5. Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί και η κακή σχέση του υπουργού Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου με τον γενικό γραμματέα φορολογικών και τελωνειακών και πρώην υφυπουργό Οικονομικών κ. Δημήτρη Γεωργακόπουλο που επιδείνωσε την κατάσταση στο υπουργείο Οικονομικών. Πάντως, η μη επίτευξη των μηνιαίων στόχων ανάγκασε την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών να προχωρήσει σε ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, την περαίωση των ανέλεγκτων χρήσεων αλλά και σε «μόνιμες» έκτακτες εισφορές σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις. Στο διάστημα αυτό η φοροδιαφυγή οργιάζει, οι πέντε ομάδες κρούσης καθυστερούν σημαντικά το έργο τους, ενώ πλέον ζητείται ξεκάθαρα από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) η σύσταση φορολογικών δικαστηρίων και η ανασύσταση των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω εξελίξεων είναι:

- Η σημαντική καθυστέρηση στην εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος που ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχουν εκκαθαριστεί περισσότερες από 200.000 δηλώσεις και είναι άγνωστο πότε θα αποσταλούν στους υπόχρεους. Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών τονίζουν ότι η καθυστέρηση τοποθέτησης προϊσταμένων στις εφορίες είναι ο βασικός λόγος που παρατηρούνται εκκρεμότητες στις φορολογικές δηλώσεις. Ενας ακόμα λόγος που καθυστερεί η εκκαθάριση των δηλώσεων έγκειται και στον μικρότερο αριθμό υπαλλήλων που έχουν αναλάβει το έργο αυτό σε σχέση με πέρυσι (δεν ανανεώθηκαν συμβάσεις στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων).

- Η καθυστέρηση εκκαθάρισης του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων για το 2008 και 2009. Εκκρεμούν για επεξεργασία και εκκαθάριση 1.400.000 αρχικές και τροποποιητικές δηλώσεις ακινήτων Ε9 της τριετίας 2008-2009. Το έργο της ψηφιοποίησης των δηλώσεων αυτών έχει αναλάβει η ιδιωτική εταιρεία Unisystems έναντι 1,35 εκατ. ευρώ και θα πρέπει να το έχει ολοκληρώσει μέχρι τον Φεβρουάριο.

- Η μη εκκαθάριση και αποστολή στους υπόχρεους του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας. Η εξέλιξη αυτή είναι λογική εξαιτίας της μη ολοκλήρωση της εκκαθάρισης του ΕΤΑΚ του 2009. Συνολικά από τον ΦΑΠ του 2010 το υπουργείο Οικονομικών προσδοκούσε έσοδα 680 εκατ. ευρώ. Πλέον τα εκκαθαριστικά του ΦΑΠ θα αποσταλούν το 2011.

- Η καθυστέρηση στην ανασύσταση των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών. Το αρχικό πλάνο που είχε λάβει τη μορφή νομοσχεδίου παραπέμφθηκε στις ελληνικές καλένδες μετά τις απειλές των εφοριακών. Το σχέδιο προέβλεπε, μεταξύ άλλων, την υποβάθμιση των εφοριών σε κέντρα εξυπηρέτησης των φορολογουμένων. Η πρόθεση αυτή προκάλεσε την οργή των εφοριακών, οι οποίοι διεμήνυσαν στον υπουργό ότι εάν δεν αποσυρθεί θα κατεβάσουν ρολά.

- Η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων έριξε όλο το βάρος της στην αποστολή των σημειωμάτων για την περαίωση, αφήνοντας το ΕΤΑΚ και τις δηλώσεις. Βέβαια, χιλιάδες σημειώματα παρουσιάζουν λάθη, τα οποία θα πρέπει να διορθωθούν από τις εφορίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: