16/11/10

Συμφωνία για τη δημιουργία κοινοπραξίας για τον σχεδιασμό του πρώτου εμπορικού πλοίου με πυρηνική ενέργεια


Eνας μεγάλος ελληνικός ναυτιλιακός όμιλος ο Όμιλος Ρέστη συμμετέχει σε κοινοπραξία με σκοπό την έρευνα, σχεδιασμό και κατασκευή πυρηνικού εμπορικού πλοίου.

Χθες στα γραφεία του Ομίλου στην Αθήνα, η Enterprises Shipping and Trading η ναυαρχίδα του Ομίλου Ρέστη, ο Lloyds Register, η Hyperion Power Generation και την BMT υπέγραψαν συμφωνία για τη δημιουργία μιας κοινοπραξίας η οποία θα ασχοληθεί με την έρευνα, το σχεδιασμό και τελικά την κατασκευή δύο εμπορικών πλοίων και ειδικότερα δεξαμενοπλοίων τα οποία θα χρησιμοποιούν ως «καύσιμο» πυρηνική ενέργεια.

Η πυρηνική ενέργεια χρησιμοποιείται σήμερα μόνο σε πολεμικά πλοία και κυρίως στα υποβρύχια και σε ορισμένα ρώσικα εμπορικά πλοία τα οποία κινούνται μόνο στα ρωσικά χωρικά ύδατα. Πρόκειται για μορφή ενέργειας που δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στην κοινή γνώμη διεθνώς. Όμως όπως εκτιμούν τα μέλη της κοινοπραξίας η ανάγκη για φθηνότερη, ασφαλέστερη και πιο φιλική προς το περιβάλλον, μεταφορά δια θαλάσσης μπορεί να κινητοποιήσει κεφάλαια και δυνάμεις σε μία προσπάθειας ανάπτυξης νέων εναλλακτικών πηγών κίνησης των πλοίων.

Στο βαθμό που η αξιοποίηση της πυρηνικής ενέργειας στην κίνηση των πλοίων καταστεί τεχνικά εφικτή θα δώσει τη δυνατότητα στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση του Lloyds Register.

Επίσης σε δήλωση του ο κ. Βίκτωρ Ρέστης τόνισε ότι παρά το γεγονός ότι η εμπορική ναυτιλίας «συνεισφέρει» τις λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από όλους τους άλλους τρόπους μεταφοράς και τις βιομηχανίες εν τούτοις πιστεύουμε ότι οι προσπάθειες για ένα καλύτερο κόσμο δεν πρέπει να σταματήσουν. Αισθανόμαστε πολύ υπερήφανοι σε αυτή την κοινοπραξία σε αυτό το ιστορικό βήμα καθώς πιστεύουμε ότι η εναλλακτική ενέργεια είναι η απάντηση στη θαλάσσια μεταφορά φορτίων, πρόσθεσε.

Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στην ανάλυση του κόστους του κύκλου ζωής του πλοίου, στα σχέδια του κύτους καθώς και την προστασία από προσάραξη ή σύγκρουση. Μέχρι σήμερα η κοινοπραξία δεν μπορεί να απαντήσει ακόμη πότε θεωρητικά θα είναι έτοιμη η κατασκευή ενός πυρηνοκίνητου εμπορικού πλοίου.

Η συμφωνία προβλέπει μία διετή μελέτη για το σχεδιασμό δύο πυρηνοκίνητων πλοίων. Στη συνέχεια η κοινοπραξία θα απευθυνθεί και σε άλλους προκειμένου να αρχίσει η κατασκευή τους.

Τα σχέδια για τα πλοία

Όπως εξηγεί στη «Ν» ο κ. Γιώργος Σαρρής πρόεδρος της Enterprises Shipping and Trading το πρώτο εμπορικό πλοίο δρομολογήθηκε τον Ιούλιο του 1959 από τους Αμερικανούς. Μετά από χρόνια το πλοίο απεσύρθη και σήμερα είναι μουσείο.

Τα τελευταία χρόνια άλλαξαν πολλά σε ό,τι αφορά τους πυρηνικούς αντιδραστήρες και την τεχνολογία τους λέει ο κ. Σαρρής. Επίσης προσθέτει υπάρχουν περιοχές στο κόσμο που τα συμβατικά καύσιμα θα απαγορευθούν, λόγω των προβλημάτων της κλιματικής αλλαγής. Ήδη πολλά κρουαζιερόπλοια αντιμετωπίζουν πρόβλημα και βλέπουν με θετικό μάτι την αξιοποίηση της πυρηνικής ενέργειας, προσθέτει.

Η κοινοπραξία, συνεχίζει, εκτός από τον σχεδιασμό του πλοίου θα εξετάσει και όλο το θεσμικό πλαίσιο στην κατεύθυνση επικαιροποίησης της νομοθεσίας που έχει ήδη καταρτισθεί στο πλαίσιο του Διεθνούς ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), από την δεκαετία του 1970.

Θα μελετηθούν και θα αντιμετωπισθούν με ιδιαίτερη επιμέλεια, στο πλαίσιο της μελέτης, όλα τα θέματα ασφάλειας του πλοίου υπογραμμίζει. Σε ό,τι αφορά το κόστος κατασκευής εκτιμά ότι το πυρηνοκίνητο πλοίο είναι ακριβότερο κατά 30% έναντι ενός συμβατικού χωρίς όμως να ληφθεί υπόψη το κόστος καυσίμου που χρησιμοποιεί το συμβατικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: