25/6/14

Δημοσιονομικό κενό 1 δισ. ευρώ από τις δικαστικές αποφάσεις

Ανεξέλικτες διαστάσεις προσλαμβάνει πλέον η «μαύρη τρύπα» μετά τις τελεσίδικες αποφάσεις των Ανωτάτων Δικαστηρίων της χώρας που έχουν λάβει διαστάσεις ντόμινο και με τις οποίες δικαιώνονται αμειβόμενοι με ειδικά μισθολόγια όπως είναι δικαστικοί λειτουργοί, ένστολοι όλων των σωμάτων, κ.λπ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το υπουργείο Οικονομικών και ο νέος υπουργός, Γκίκας Χαρδούβελης, βρίσκονται αντιμέτωποι με δημοσιονομικό κενό 1 δισ. ευρώ, το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί με ισοδύναμα μέτρα.
Παράλληλα, η Δικαιοσύνη αν και συμβολικά είναι τυφλή, παρ΄  όλα αυτά, όπως έλεγαν νομικοί, κάπου «κλέβει  ματιές», με αποτέλεσμα  η ζυγαριά της να αρχίζει να γέρνει αισθητά, καθώς οι αποφάσεις κάνουν διακρίσεις μεταξύ κατηγοριών πολιτών.
Την ίδια στιγμή η Κυβέρνηση κάνει διακρίσεις μέσα σε ένα έντονο παιχνίδι δημοκοπικού χαρακτήρα και σε μια προσπάθεια να ροκανίσει το  χρόνο προκειμένου να βρει τρόπο να βγει από το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση σκοπεύει να εξετάσει το ζήτημα συνολικά, διευκρινίζοντας με εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών ότι οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας θα εφαρμόζονται μόνο για όσους προσφεύγουν και δικαιώνονται, και όχι για όλους όσους αφορά το θέμα.
Παράλληλα, τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών μετά τις δικαστικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί, αλλά και αυτές που γνωρίζουν από «εσωτερική πληροφόρηση» ότι  πρόκειται να εκδοθούν, αγωνιούν  και  για τις αντιδράσεις των Ευρωπαίων δανειστών μας.
Ήδη αναμένει τόσο το υπουργείο Οικονομικών, όσο και το υπουργείο Δικαιοσύνης, οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ, κ.λ.  να ζητήσουν να ασκηθούν πιέσεις στους Έλληνες δικαστές προκειμένου να  ανατρέψουν την έκδοση άλλων δικαστικών  αποφάσεων  που να δικαιώνουν αμειβομένους με ειδικά μισθολόγια.
Αναλυτικότερα, το Μισθοδικείο έκρινε ότι οι αναδρομικές από τον Αύγουστο του 2012  περικοπές των αποδοχών των δικαστών, εισαγγελέων όλων των βαθμών και των μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους είναι αντισυνταγματικές. Έτσι, το Μισθοδικείο έκρινε  ότι οι αποδοχές των δικαστικών πρέπει να επανέλθουν  στο ύψος που ίσχυε  πριν από τον Αύγουστο του 2012.
Δικαίωση των  ενστόλων όλων των Σωμάτων
Παράλληλα, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με πέντε αποφάσεις της δικαίωσε όλους τους ένστολους όλων των Σωμάτων (στρατιωτικών, αστυνομικών, λιμενικών, πυροσβεστών, κ.λπ.) εν ενεργεία και αποστράτους για τις περικοπές των αποδοχών τους που έγιναν από την 1η Αυγούστου 2012.
Οι  αποφάσεις  της Ολομέλειας του ΣτΕ (2192-2196/2014) μεταφράζονται  στο ότι τα ποσά που παρακρατήθηκαν από την 1Η Αυγούστου και μετά πρέπει να επιστραφούν σε όλους τους ένστολους.
Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου σχεδόν ομόφωνα, έκρινε ότι οι περικοπές των αποδοχών όλων των ένστολων και όλων των Σωμάτων που έγιναν αναδρομικά από την 1η Αυγούστου 2012 κατ΄ επιταγή του μνημονιακού νόμου 4093/2012 είναι αντισυνταγματικές από την εν λόγω ημερομηνία έως και σήμερα. Δηλαδή, η αντισυνταγματικότητα των περικοπών ανατρέχει αναδρομικά από 1η Αυγούστου 2012 τόσο για τους εν΄ ενεργεία όσο και για τους συνταξιούχους ένστολους.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν ότι από τις συνταγματικές απαγορεύσεις και τους ειδικούς περιορισμούς των ατομικών δικαιωμάτων τους που διέπονται οι ένστολοι, αλλά και από τις ιδιαιτέρες συνθήκες εργασίας, απορρέει εμμέσως μια ευνοϊκή μεταχείριση προς αυτούς.
Οι αποδοχές των ένστολων πρέπει «να είναι επαρκείς για αξιοπρεπή διαβίωση και ανάλογες της σημασίας της αποστολής τους για το κράτος», αναφέρει η Ολομέλεια του ΣτΕ.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται στις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ ότι από τις επιταγές των άρθρων 23, 29 και 45 του Συντάγματος απορρέει η αρχή της ιδιαίτερης μισθολογικής μεταχείρισης των ένστολων.
Οι περικοπές  των συντάξεων  δικαστικών
Πριν ακόμη στεγνώσει το μελάνι των αποφάσεων του ΣτΕ, έρχεται η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε διάσκεψη, κεκλεισμένων των θυρών και αποφαίνεται σχεδόν ομόφωνα ότι είναι αντισυνταγματικές και αντίθετες στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου οι  αναδρομικές, από 1 Αυγούστου 2012 περικοπές των συντάξεων των δικαστικών, εισαγγελέων και των μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Τα ποσά που πρέπει να επιστραφούν αναδρομικά στους συνταξιούχους δικαστές υπερβαίνουν τα 150 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς ωστόσο έως τώρα να γνωρίζει κανείς δημόσιος φορέας το ακριβές ύψος.
Και αυτό γιατί οι συντάξεις των δικαστών κυμαίνονται ανάλογα με το βαθμό που κατείχαν, την οικογενειακή τους κατάσταση, τα χρόνια προϋπηρεσίας, την προηγούμενη ασφάλισή τους σε άλλα Ταμεία, κ.λπ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η  απόφαση αυτή της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα αποτελέσει «πυξίδα» για τις εκκρεμείς υποθέσεις των συνταξιούχων ειδικών μισθολογίων, όπως είναι των ενστόλων, διπλωματών, διευθυντών γιατρών του ΕΣΥ, καθηγητών Πανεπιστημίων, κ.λπ.
Δηλαδή, η απόφαση του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου αποτελεί πρόκριμα για τις υπόλοιπες εκκρεμείς υποθέσεις των συνταξιούχων των άλλων ειδικών μισθολογίων, όπως είναι ενστόλων, κ.λπ.
Δυο μέτρα δύο σταθμά
Παρ΄ όλα αυτά η Κυβέρνηση χθες κατέθεσε στην Βουλή διάταξη με την οποία οι εν ενεργεία και οι συνταξιούχοι δικαστικό λειτουργοί, μετά την απόφαση του Μισθοδικείου,  λαμβάνουν αναδρομικά από 1η Αυγούστου 2012 τις διαφορές των αποδοχών τους και επανέρχονται  οι αποδοχές τους στα επίπεδα του 2012.
Σύμφωνα με την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου η αναπροσαρμογή προς τα πάνω των μισθών των δικαστικών αλλά και η αναδρομική καταβολή των μισθολογικών και συνταξιοδοτικών διαφόρων θα επιφέρει ετήσια δαπάνη ύψους περίπου 170 εκατ. Ευρώ.
Αναλυτικότερα, από το παραπάνω ποσό τα 49.400.000 ευρώ αφορούν ετήσια δαπάνη από την αύξηση των μισθών (αναπροσαρμογή στα επίπεδα που βρίσκονταν πριν τον Αύγουστο του 2012) των εν ενεργεία και 20.160.000 ευρώ την αναπροσαρμογή των συντάξεων τους.
Παράλληλα,  προκαλείται εφάπαξ δαπάνη από την αναδρομική καταβολή των μισθολογικών και συνταξιοδοτικών διαφορών  των δικαστικών που εκτιμάται σε 99.760.000 ευρώ.
Όμως, αντίθετα, η Κυβέρνηση χθες και πάλι σε μια  κοντόφθαλμη πολιτική που πυροδοτεί την κοινωνική ειρήνη και σε μία προσπάθεια διεξαγωγής άτυπου  γκάλοπ, γνωστοποίησε τις θέσεις του υπουργείου Οικονομιών  ότι  όσοι δεν έχουν καταθέσει οι ίδιοι ατομική προσφυγή στα δικαςτήρια δεν δικαιούνται να κάνουν χρήση των αποφάσεων του ΣτΕ.
Με άλλα λόγια το υπουργείο Οικονομικών  αρνείται να εφαρμόσει μαζικά τις τελεσίδικες αποφάσεις μεμονωμένων πολιτών στο ΣτΕ.
Πάντως, κύκλοι του  οικονομικού επιτελείου ανέφεραν  ότι η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών θα εξετάσει το θέμα «άμεσα και συνολικά».
Μνημόνιο ΙΙ εν μέρει Συνταγματικό
Δεν έφταναν όλα αυτά ήρθε χθες η Ολομέλεια του ΣτΕ με καθυστέρηση 1,5 και πλέον έτους (19 μήνες για την ακρίβεια) και δημοσίευσε την αρκετά «σκληρή» για τους εργαζομένους απόφασή της με την οποία έκρινε αντισυνταγματικό το Μνημόνιο ΙΙ (νόμος 4046/2012) μόνο κατά το σκέλος εκείνο με το οποίο καταργείται η μονομερής προσφυγή στη διαιτησία.
Αντίθετα, η Ολομέλεια του ΣτΕ, όλα τα άλλα μέτρα που προβλέφθηκαν σε βάρος των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα από το Μνημονίου ΙΙ, όπως είναι η μείωση των αποδοχών των εργαζομένων κατά 22% και κατά 32% για τους νέους κάτω των 25 ετών, η κατάργηση του επιδόματος γάμου, η κατάργηση της υπογραφής των εθνικών γενικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας (κατώτερες αποδοχές) μετά από διαπραγματεύσεις εργοδοτών και εργαζομένων (ΣΕΒ-ΓΕΣΕΕ), η λεγόμενη «μετενέργεια», κ.λπ., κρίθηκαν από την Ολομέλεια του ΣτΕ συνταγματικά, σύμφωνα με τις Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).
Οι δικαστές απέρριψαν ως αβάσιμους για «λόγους υπέρτερου κοινωνικού συμφέροντος» όλους τους ισχυρισμούς της Γ.Σ.Ε.Ε., της Ο.Τ.Ο.Ε., των άλλων Οργανώσεων, κ.λπ. που είχαν προσφύγει στο ΣτΕ, εκτός από αυτούς που αφορούν την διαιτησία
Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με μία απόφαση 60 σελίδων (2307/2014) αποφάνθηκε ότι είναι αντισυνταγματική (αντίθετη στο άρθρο 22 παράγραφος 2 του Συντάγματος) η κατάργηση της μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία (νόμοι 1876/1990 και 3899/2010) για την επίλυση εργασιακών θεμάτων (αύξηση αποδοχών, επιδόματα, άδειες, αργίες, κ.λπ.).
Συγκεκριμένα κρίθηκε από την Ολομέλεια του ΣτΕ ότι το άρθρο 3 της Π.Υ.Σ. 6/2012 με το οποίο ορίσθηκε ότι «η προσφυγή στην διαιτησία προϋποθέτει σε κάθε περίπτωση συμφωνία των μερών, αντίκειται στο άρθρο 22 παράγραφος 2 του Συντάγματος και ως εκ τούτου είναι ακυρωτέα».
Παράλληλα, με την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ επανήλθε η διαιτησία στο παλαιό νομοθετικό καθεστώς, σύμφωνα με το οποίοι μπορούσαν να πηγαίνουν στην διαιτησία προς επίλυση όλα τα θέματα των εργασιακών σχέσεων και όρων (μισθοί, επιδόματα, άδειες, κ.λπ.).
Οι σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν αντισυνταγματική τη ρύθμιση τόσο της Π.Υ.Σ. 6/2012, όσο και του νόμου 3899/2010 που περιόριζε τη διαιτησία αποκλειστικά μόνο στον καθορισμό του βασικού μισθού και ημερομισθίου.
Και άλλες αρνητικές οικονομικά αποφάσεις
Μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα εκδοθούν και άλλες αποφάσεις που θα επιβαρύνουν τον κρατικό κορβανά με τεράστια ποσά.
Συγκεκριμένα, αναμένεται να δικαιωθούν (όπως οι δικαστές και οι ένστολοι) και άλλες κατηγορίες αμειβόμενων με ειδικά μισθολόγια, όπως  είναι  των διπλωματών, διευθυντών γιατρών του ΕΣΥ, καθηγητών Πανεπιστημίων, κ.λπ.
Οι καθαρίστριες έχασαν μια μάχη
Ενδεικτικών της κατάστασης που επικρατεί στους κόλπους της Δικαιοσύνης είναι η απόφαση του Αρείου Πάγου που έκανε δεκτή την αίτηση του υπουργείου Οικονομικών με την οποία ζητούσε  να ανασταλεί η απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών που διάτασσε την επαναπρόσληψη στις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών και στις Δ.Ο.Υ. της ευαίσθητης κοινωνικά κατηγορίας των καθαριστριών.
Κατασχέσεις χωρίς ειδοποίηση
Δεν πρέπει όμως να παραληφθεί και η απόφαση του ΣΤ΄ Τμήματος του ΣτΕ που αφού μέσα σε τρεις μήνες έκανε μεταστροφή της έως τώρα νομολογίας του (παλαιότερες αποφάσεις), έκρινε ότι μπορεί να γίνονται κατασχέσεις αποδοχών, συντάξεων, επιδομάτων αναπηρίας, κ.λπ. από Τραπεζικούς λογαριασμούς λόγων χρεών προς τις Δ.Ο.Υ., το Ι.Κ.Α. , κ.λπ. χωρίς την προηγούμενη ειδοποίηση του φορολογούμενου.


Δεν υπάρχουν σχόλια: