14/7/11

Κίνδυνος απώλειας κοινοτικών πόρων για το μετρό


Μπορεί το Ελεγκτικό Συνέδριο να έχει εγκρίνει τις συμβάσεις Siemens για την εγκατάσταση ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού στους επτά νέους ετοιμοπαράδοτους σταθμούς του μετρό των Δυτικών και Νότιων προαστίων, ουδείς ωστόσο δέχεται να υπογράψει, με την υπόθεση να έχει μετατραπεί σε -χρόνιο και άλυτο- πολιτικό ζήτημα. Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και ο σοβαρότατος κίνδυνος της απώλειας 374 εκατ. ευρώ που αφορά στην χρηματοδότηση του έργου με κοινοτικά κονδύλια.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη είδε το φως της δημοσιότητας ύστερα από ερώτηση που κατέθεσε ο ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Χουντής στην Κομισιόν. Στη σχετική απάντηση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι «γνωρίζει την κατάσταση της υλοποίησης και τον πιθανό κίνδυνο απώλειας της συγχρηματοδότησης από την ΕΕ λόγω των καθυστερήσεων στην υλοποίηση, οι οποίες μεταξύ άλλων, συνδέονται με την έρευνα που πραγματοποιείται για τη Siemens».

Σε ομηρία

Πλέον αποδεικνύεται ότι το πράσινο φως που έδωσε το Ελεγκτικό Συνέδριο για τις «αμαρτωλές» συμβάσεις Siemens δεν αρκεί για να «ξεκλειδώσει» τους επτά νέους σταθμούς μετρό (Αργυρούπολη, Άλιμος, Ελληνικό, Ηλιούπολη, Περιστέρι, Ανθούπολη, Χαϊδάρι). Οι συγκεκριμένοι σταθμοί εάν λειτουργούσαν, θα εξυπηρετούσαν καθημερινά περίπου 180 χιλιάδες επιβάτες.

Ωστόσο, λόγω του σκανδάλου Siemens η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών επιδιώκοντας για να μην επωμιστεί εξ’ ολοκλήρου το ενδεχόμενο πολιτικό κόστος, ζητάει διακομματική συναίνεση μέσω της Βουλής για να προχωρήσει στην υπογραφή των συγκεκριμένων συμβάσεων.

Και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το «ναι» των κομμάτων για τη συμβασιοποίηση της τεχνολογίας του γερμανικού ομίλου δεν πρόκειται να έρθει σύντομα, παρότι τα συστήματα «Siemens» είναι μονόδρομος.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδότησε τις επεκτάσεις του Μετρό στη Δυτική και Νότια Αττική μέσω του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και εάν αποφασίσει την απένταξή τους, οι επτά σταθμοί είτε θα παραμένουν επ’ αόριστον κλειστοί είτε θα πρέπει το Δημόσιο να χρηματοδοτήσει την ολοκλήρωσή τους...

Είναι αξιοσημείωτο ότι σε δύο σημεία της απάντησης της Κομισιόν γίνεται λόγος για ανάκληση της συγχρηματοδότησης, σημειώνοντας ότι:

«Οι εθνικές αρχές είναι υπεύθυνες για την υλοποίηση προγραμμάτων, στην οποία περιλαμβάνεται η επιλογή σχεδίων και η παρακολούθησή τους, καθώς και η δυνατότητα ανάκλησης της συγχρηματοδότησης. Η Επιτροπή έχει επιστήσει την προσοχή των ελληνικών αρχών στον κίνδυνο απώλειας της χρηματοδότησης και είναι σε επαφή με τις εθνικές αρχές για να εξασφαλίσουν ότι τα προγραμματισμένα έργα θα ολοκληρωθούν εντός λογικού χρονικού πλαισίου σύμφωνα με τους κανόνες της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης».

Κίνημα

Με το μεγαλύτερο αριθμό των επτά σταθμών να έπρεπε να βρίσκεται σε λειτουργία τουλάχιστον από το 2009, κίνηση πολιτών επιδιώκει την άμεση λειτουργία του μετρό. Σε πρόσφατη επιστολή του ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Χρήστος Τσίτουρας κάνει λόγο για «πολιτική εμπλοκή του ζητήματος Siemens».

Σε κάθε περίπτωση, οι συγκεκριμένοι σταθμοί θα παραμείνουν επί μακρόν κλειστοί, δεδομένου ότι ακόμη και αύριο να λαμβανόταν η πολιτική απόφαση για την απεμπλοκή τους, απαιτούνται τουλάχιστον οκτώ μήνες εως ότου τεθούν σε λειτουργία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: