21/10/13

Στον αέρα ο φιλικός διακανονισμός ΟΛΠ - Cosco.

Σε θρίλερ εξελίσσεται η υπόθεση της υπογραφής του φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ - Cosco, που θα καταστήσει του Κινέζους κυρίαρχους του λιμανιού του Πειραιά και της Ανατολικής Μεσογείου αφού θα κατασκευάσουν το δυτικό μέρος της Προβλήτας ΙΙΙ και θα τους παραχωρηθεί η χρήση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (DG Comp) έχει αποστείλει 23 ερωτήματα για το προσύμφωνο που έχει υπογραφεί και την προσεχή Δευτέρα 21 Οκτωβρίου ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ως εποπτεύων τον ΟΛΠ, θα στείλει τις απαντήσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», το πλαίσιο των απαντήσεων που θα αποστείλει στην Ευρώπη ο υπουργός για τον φιλικό διακανονισμό, και ευρύτερα για την αποκρατικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά, θα βασίζεται στη στρατηγική που έχει χαράξει ο ίδιος έναντι των ενστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στρατηγικός στόχος του είναι να προχωρήσει άμεσα την αποκρατικοποίηση ώστε να εισρεύσουν έσοδα στα δημόσια ταμεία και να γίνουν νέες επενδύσεις στο λιμάνι για να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Ο κ. Βαρβιτσιώτης θεωρεί ότι αυτή τη στιγμή η υλοποίηση της αποκρατικοποίησης είναι μονόδρομος και θα στείλει ένα μήνυμα διεθνώς ότι υπάρχει η βούληση για προσέλκυση επενδύσεων και ολοκλήρωση των ιδιωτικοποιήσεων.
Οι απαντήσεις θα περιλαμβάνουν στοιχεία και αριθμούς από τα οποία θα προκύπτει ότι ο φιλικός διακανονισμός ΟΛΠ - Cosco δεν στοιχειοθετεί κρατική ενίσχυση εκ μέρους του ελληνικού κράτους. Επίσης, θα τονίσει ότι η προκήρυξη του διαγωνισμού θα ενισχύει τον ανταγωνισμό, καθώς δεν θα αποκλείει οποιονδήποτε υποψήφιο επενδυτή και θα προασπίζεται το δημόσιο συμφέρον. Στις απαντήσεις θα περιλαμβάνονται αριθμοί από τις οικονομικές μελέτες των PriceWaterhouse Coopers και Ernst Young για τον φιλικό διακανονισμό που υπογράφηκε. Επιπλέον, θα υπάρχουν στοιχεία από την πρώτη σύμβαση του 2008 που υπογράφηκε και η οποία προέβλεπε τους όρους που είχαν τεθεί και τους οποίους ουσιαστικά ζητά η κινεζική πλευρά να αναθεωρηθούν ώστε να μην προσφύγει στην Επιτροπή της Διαιτησίας. Η προσφυγή στη Διαιτησία θα καθυστερούσε τις διαδικασίες όλης της αποκρατικοποίησης του λιμανιού, κάτι που δεν θέλει και η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Επιδίωξη του υπουργού είναι να πάρει το ΟΚ από τις Βρυξέλλες ώστε να τρέξουν μετέπειτα οι διαδικασίες σχεδόν παράλληλα με τον φιλικό διακανονισμό ΟΛΠ - Cosco και την αποκρατικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά», επεσήμαναν κυβερνητικοί κύκλοι στο «b.s.». Ο κ. Βαρβιτσιώτης, πρoτού στείλει τις απαντήσεις στην Ε.Ε., ταξίδεψε εκτάκτως στις Βρυξέλες όπου είχε συναντήσεις τόσο με μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού όσο και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς. Ο υπουργός τούς τόνισε ότι οι διαδικασίες ελέγχου της Ε.Ε. θα πρέπει να επιταχυνθούν ώστε να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση της ΟΛΠ Α.Ε.
Το «όχι» της τρόικας
Η τρόικα ωστόσο είναι ενάντια στην υπογραφή του φιλικού διακανονισμού και ζητάει την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. Οι τροϊκανοί υποστηρίζουν ότι εάν παραχωρηθεί και η δυτική πλευρά της Προβλήτας ΙΙΙ στους Κινέζους, θα μειωθεί το τίμημα πώλησης του ΟΛΠ, και αυτό συνεπάγεται λιγότερα από τα αναμενόμενα έσοδα για τον κρατικό κορβανά, γεγονός που θα δυναμιτίσει την προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης να συγκεντρώσει κεφάλαια από τις κρατικοποιήσεις.
Αν και ο κ. Βαρβιτσιώτης τονίζει ότι πρέπει να εφαρμόσει την κυβερνητική πολιτική και την εντολή του πρωθυπουργού, που είναι να μείνει ανοιχτός ο δρόμος για τους Κινέζους επενδυτές στο πλαίσιο της στρατηγικής συνεργασίας που θέλει να έχει η ελληνική κυβέρνηση με την Κίνα, οι οιωνοί αλλά και τα μηνύματα όχι μόνο από την τρόικα αλλά και από τη Ε.Ε. δεν είναι αισιόδοξα.
Σε πρόσφατες δηλώσεις του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου ήταν αποκαλυπτικός για τις πιέσεις που δέχεται από την τρόικα προκειμένου να διακόψει τις συζητήσεις με τους Κινέζους:
«Ακόμα δεν έχουμε βγάλει τον διαγωνισμό στον αέρα. Δεν έχουν κανένα πρόβλημα ποιος θα είναι, αν θα είναι Κινέζοι ή άλλοι επενδυτές που θα αγοράσουν τον ΟΛΠ. Αντιθέτως, θα σας έλεγα ότι η τρόικα πιέζει προς την κατεύθυνση “σταματήστε την οποιαδήποτε σύμβαση, να συζητάτε με τους Κινέζους, και προχωρήστε στον διαγωνισμό της αποκρατικοποίησης”». Γι’ αυτόν τον λόγο η κυβέρνηση έχει έτοιμο το plan B, που είναι η προκήρυξη διαγωνισμού για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ Α.Ε. Αλλωστε στόχος είναι να υπάρξουν έσοδα 450 εκατ. ευρώ την επόμενη χρονιά από την αποκρατικοποίηση των λιμένων.
Προκειμένου να προχωρήσει ο φιλικός διακανονισμός μεταξύ ΟΛΠ - Cosco οι Κινέζοι δεσμεύτηκαν στην κυβέρνηση, η οποία άναψε το πράσινο φως ότι θα συμμετάσχουν στον διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί για τον ΟΛΠ. Ομως οικονομικοί κύκλοι στο μεγάλο λιμάνι έχουν τις ενστάσεις τους: «Αν υπογραφεί ο φιλικός διακανονισμός, το 70% του λιμανιού του Πειραιά θα το έχει πλέον η Cosco. Γιατί κάνεις διαγωνισμό; Για να έρθει ποιος; Για να πάρει την ακτοπλοΐα ή την κρουαζιέρα; Το επιβατικό λιμάνι δεν θα έχει επενδυτικό ενδιαφέρον για κανέναν». Κάπου εκεί, οι ίδιοι κύκλοι βάζουν στο παιχνίδι και την Ε.Ε.: «Για τη δυτική προβλήτα η Ε.Ε. μας έστειλε 23 ερωτήματα. Σκεφτείτε πόσα θα μας στείλει αν η Cosco πάρει και τον ΟΛΠ και κάνει μονοπώλιο στον Πειραιά. Σε... 1.123 ερωτήματα θα πρέπει να απαντήσει η κυβέρνηση».
Η Cosco
H Cosco υποστηρίζει ότι λόγω της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα το εγχώριο φορτίο έχει μειωθεί κατακόρυφα και ότι για να πετύχει το οικονομικό μοντέλο θα πρέπει να έχει ακόμη περισσότερο χώρο, που θα προκύψει από την επέκταση της Προβλήτας ΙΙΙ προκειμένου να αντικαταστήσει το εγχώριο φορτίο με τράνζιτ, το οποίο όμως έχει χαμηλότερες τιμές από το εγχώριο. Με τον τρόπο αυτό η Cosco θεωρεί ότι από το 2016 ο ΟΛΠ θα έχει μεγαλύτερη απόδοση, αφού θα λαμβάνει το 24% του τζίρου της ΣΕΠ Α.Ε. βάσει της σύμβασης. Πάντως, εάν η ΣΕΠ - Cosco αποκτήσει τον ΟΛΠ, το εγγυημένο αντάλλαγμα που θα έπαιρνε ο οργανισμός και κατ’ επέκταση το Ελληνικό Δημόσιο θα κατέληγε στα κινεζικά ταμεία, όποτε αυτό αρχίσει να καταβάλλεται.
Με την επέκταση της Προβλήτας ΙΙΙ, κόστους 230 εκατ. ευρώ, θα αυξηθεί η δυναμικότητα του ΣΕΜΠΟ/ΣΕΠ ετησίως από 3.700.000 TEU’s σε 6.200.000 TEU’s. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης παραμένει αμετάβλητη για όλα τα έργα μέχρι το 2044. Η νέα δυτική Προβλήτα ΙΙΙ θα είναι λειτουργικά έτοιμη το 2020.

Δεν υπάρχουν σχόλια: