Η ομάδα των Γάλλων φορολογικών εμπειρογνωμόνων του απεσταλμένου της ομάδας δράσης της Κομισιόν για την Ελλάδα, Χορστ Ράιχενμπαχ, έχει πιάσει για τα καλά δουλειά στο ελληνικό φορολογικό σύστημα. Η συγκεκριμένη ομάδα βρίσκεται σχεδόν καθημερινά στο Κέντρο Φορολογούμενων Μεγάλου Πλούτου και εκπαιδεύει Έλληνες φορολογικούς ελεγκτές στις έμμεσες τεχνικές προσδιορισμού της φορολογητέας ύλης των αυταπασχολούμενων.
Αυτές οι τεχνικές, σύμφωνα με ασφαλείς για την εγκυρότητά τους πληροφορίες, θα είναι και ο μηχανισμός που πρόκειται να αντικαταστήσει τα υφιστάμενα και παρωχημένα τεκμήρια διαβίωσης. ‘Ηδη στο φορολογικό σύστημα έχει δημιουργηθεί η υποδομή για τα νέα τεκμήρια ή αλλιώς περιουσιολόγιο όπως το αποκαλεί η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και είναι ο «διοικητικός προσδιορισμός του φόρου» που έχει θεσπιστεί με τον νέο Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Πρόσφατα ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας δήλωσε ότι στόχος είναι το 2014 να καταργηθούν τα τεκμήρια μέσω της καθιέρωσης του νέου περιουσιολογίου.
Το νέο περιουσιολόγιο δεν είναι τίποτε άλλο από τον προσδιορισμό εισοδήματος από τις φορολογικές αρχές με βάση στοιχεία για το ύψος της περιουσίας αλλά και τον τρόπο διαβίωσης του φορολογούμενου. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας για τη δημιουργία του νέου συστήματος προσδιορισμού του εισοδήματος των αυταπασχολούμενων έχει ήδη θεσπιστεί με το άρθρο 32 του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών το δικαίωμα των φορολογικών αρχών για διοικητικό προσδιορισμό φόρου. Το συγκεκριμένο άρθρο ορίζει, μεταξύ άλλων, ότι «η πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εκδίδεται με βάση στοιχεία που έχουν τυχόν παρασχεθεί από τον φορολογούμενο σε φορολογική δήλωση ή κάθε άλλο στοιχείο που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση. Εάν η Φορολογική Διοίκηση προσδιορίσει το φόρο ολικά ή μερικά με βάση στοιχεία διαφορετικά από αυτά που περιέχονται σε φορολογική δήλωση του φορολογούμενου, οφείλει να αναφέρει ειδικά τα στοιχεία αυτά στα οποία βασίστηκε ο προσδιορισμός του φόρου».
Ποια είναι αυτά τα στοιχεία στα οποία μπορεί να βασιστεί η φορολογική διοίκηση για τον προσδιορισμό του φόρου; Είναι οι έμμεσες τεχνικές ελέγχου που έχουν ήδη θεσπιστεί στο φορολογικό σύστημα και ειδικά αυτές που αφορούν στην «καθαρή θέση» του φορολογούμενου και στην «ανάλυση της ρευστότητας» και των δαπανών του «σε μετρητά».
Οι πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι οι Γάλλοι φορολογικοί εμπειρογνώμονες εκπαιδεύουν με βάση ειδικά μαθηματικά μοντέλα τους Έλληνες ελεγκτές πως με βάση στοιχεία περιουσίας και δαπανών του φορολογούμενου να προσδιορίζουν και ένα ουσιαστικά τεκμαρτό ύψος εισοδήματος βάσει του οποίου να προσδιορίζουν και τον ανάλογο φόρο.
Στην καρδιά του νέου συστήματος, αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, βρίσκονται ειδικοί μαθηματικοί τύποι οι οποίοι έχουν σαν στόχο τον προσδιορισμό εισοδήματος με βάση το ύψος της περιουσίας και του τρόπου διαβίωσης του φορολογούμενου, όπως αυτός προκύπτει από τις δαπάνες που πραγματοποιεί.
«Το μοντέλο αυτό έχει λειτουργήσει με μεγάλη εισπρακτική επιτυχία στη Γαλλία τις τελευταίες δεκαετίες», λέει στο Capital.gr έμπειρο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών που γνωρίζει τα τεκταινόμενα σε σχέση με το περιουσιολόγιο. «Αυτό το μοντέλο μεταδίδουν και οι Γάλλοι εμπειρογνώμονες που βρίσκονται στην Αθήνα στο πλαίσιο της ομάδας Ράιχενμπαχ».
Πώς θα λειτουργεί το σύστημα
Η εφορία θα εντοπίζει φορολογούμενους με σημαντική ακίνητη περιουσία ή δαπάνες οι οποίοι όμως δηλώνουν αναλογικά χαμηλό εισόδημα. Θα καλούν στη συνέχεια τον φορολογούμενο να τους υποβάλει αναλυτικές καταστάσεις με στοιχεία δαπανών του, όπως είναι οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ, τηλεφωνίας, πιστωτικών καρτών κλπ.
Από τον συνδυασμό των δαπανών τους αλλά και των περιουσιακών του στοιχείων θα προσδιορίζεται βάσει μαθηματικού τύπου ένα τεκμαρτό εισόδημα με βάση το οποίο θα προσδιορίζεται διοικητικά φόρος εισοδήματος. Το ύψος του εισοδήματος που θα προσδιορίζεται με αυτόν τον τρόπο θα είναι κατά κανόνα υψηλότερο και από το εισόδημα που απέκρυψε ο φορολογούμενος. ‘Ετσι θα έχει κίνητρο να δηλώσει με τη φορολογική του δήλωση το πραγματικό του εισόδημα προκειμένου να αποφύγει τον έμμεσο προσδιορισμό του εισοδήματός του.
Το νέο σύστημα, σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί, θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το 2014 αν και υπάρχουν σκέψεις να αναβληθεί η εφαρμογή του έως το 2015 προκειμένου να προετοιμαστούν καλύτερα οι αρμόδιες υπηρεσίες.
Αυτές οι τεχνικές, σύμφωνα με ασφαλείς για την εγκυρότητά τους πληροφορίες, θα είναι και ο μηχανισμός που πρόκειται να αντικαταστήσει τα υφιστάμενα και παρωχημένα τεκμήρια διαβίωσης. ‘Ηδη στο φορολογικό σύστημα έχει δημιουργηθεί η υποδομή για τα νέα τεκμήρια ή αλλιώς περιουσιολόγιο όπως το αποκαλεί η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και είναι ο «διοικητικός προσδιορισμός του φόρου» που έχει θεσπιστεί με τον νέο Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Πρόσφατα ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας δήλωσε ότι στόχος είναι το 2014 να καταργηθούν τα τεκμήρια μέσω της καθιέρωσης του νέου περιουσιολογίου.
Το νέο περιουσιολόγιο δεν είναι τίποτε άλλο από τον προσδιορισμό εισοδήματος από τις φορολογικές αρχές με βάση στοιχεία για το ύψος της περιουσίας αλλά και τον τρόπο διαβίωσης του φορολογούμενου. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας για τη δημιουργία του νέου συστήματος προσδιορισμού του εισοδήματος των αυταπασχολούμενων έχει ήδη θεσπιστεί με το άρθρο 32 του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών το δικαίωμα των φορολογικών αρχών για διοικητικό προσδιορισμό φόρου. Το συγκεκριμένο άρθρο ορίζει, μεταξύ άλλων, ότι «η πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εκδίδεται με βάση στοιχεία που έχουν τυχόν παρασχεθεί από τον φορολογούμενο σε φορολογική δήλωση ή κάθε άλλο στοιχείο που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση. Εάν η Φορολογική Διοίκηση προσδιορίσει το φόρο ολικά ή μερικά με βάση στοιχεία διαφορετικά από αυτά που περιέχονται σε φορολογική δήλωση του φορολογούμενου, οφείλει να αναφέρει ειδικά τα στοιχεία αυτά στα οποία βασίστηκε ο προσδιορισμός του φόρου».
Ποια είναι αυτά τα στοιχεία στα οποία μπορεί να βασιστεί η φορολογική διοίκηση για τον προσδιορισμό του φόρου; Είναι οι έμμεσες τεχνικές ελέγχου που έχουν ήδη θεσπιστεί στο φορολογικό σύστημα και ειδικά αυτές που αφορούν στην «καθαρή θέση» του φορολογούμενου και στην «ανάλυση της ρευστότητας» και των δαπανών του «σε μετρητά».
Οι πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι οι Γάλλοι φορολογικοί εμπειρογνώμονες εκπαιδεύουν με βάση ειδικά μαθηματικά μοντέλα τους Έλληνες ελεγκτές πως με βάση στοιχεία περιουσίας και δαπανών του φορολογούμενου να προσδιορίζουν και ένα ουσιαστικά τεκμαρτό ύψος εισοδήματος βάσει του οποίου να προσδιορίζουν και τον ανάλογο φόρο.
Στην καρδιά του νέου συστήματος, αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, βρίσκονται ειδικοί μαθηματικοί τύποι οι οποίοι έχουν σαν στόχο τον προσδιορισμό εισοδήματος με βάση το ύψος της περιουσίας και του τρόπου διαβίωσης του φορολογούμενου, όπως αυτός προκύπτει από τις δαπάνες που πραγματοποιεί.
«Το μοντέλο αυτό έχει λειτουργήσει με μεγάλη εισπρακτική επιτυχία στη Γαλλία τις τελευταίες δεκαετίες», λέει στο Capital.gr έμπειρο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών που γνωρίζει τα τεκταινόμενα σε σχέση με το περιουσιολόγιο. «Αυτό το μοντέλο μεταδίδουν και οι Γάλλοι εμπειρογνώμονες που βρίσκονται στην Αθήνα στο πλαίσιο της ομάδας Ράιχενμπαχ».
Πώς θα λειτουργεί το σύστημα
Η εφορία θα εντοπίζει φορολογούμενους με σημαντική ακίνητη περιουσία ή δαπάνες οι οποίοι όμως δηλώνουν αναλογικά χαμηλό εισόδημα. Θα καλούν στη συνέχεια τον φορολογούμενο να τους υποβάλει αναλυτικές καταστάσεις με στοιχεία δαπανών του, όπως είναι οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ, τηλεφωνίας, πιστωτικών καρτών κλπ.
Από τον συνδυασμό των δαπανών τους αλλά και των περιουσιακών του στοιχείων θα προσδιορίζεται βάσει μαθηματικού τύπου ένα τεκμαρτό εισόδημα με βάση το οποίο θα προσδιορίζεται διοικητικά φόρος εισοδήματος. Το ύψος του εισοδήματος που θα προσδιορίζεται με αυτόν τον τρόπο θα είναι κατά κανόνα υψηλότερο και από το εισόδημα που απέκρυψε ο φορολογούμενος. ‘Ετσι θα έχει κίνητρο να δηλώσει με τη φορολογική του δήλωση το πραγματικό του εισόδημα προκειμένου να αποφύγει τον έμμεσο προσδιορισμό του εισοδήματός του.
Το νέο σύστημα, σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί, θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το 2014 αν και υπάρχουν σκέψεις να αναβληθεί η εφαρμογή του έως το 2015 προκειμένου να προετοιμαστούν καλύτερα οι αρμόδιες υπηρεσίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου