2/5/11
Προωθείται το άνοιγμα των ταχυδρομικών υπηρεσιών
Το «άνοιγμα» των ταχυδρομικών υπηρεσιών θα κληθεί να διευθετήσει το επόμενο διάστημα το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο προωθεί με νόμο τη διατήρηση έως το 2028 των ΕΛΤΑ ως παρόχου καθολικής υπηρεσίας.
Πρόκειται για πρωτοβουλία που μεταξύ άλλων, ρυθμίζει ζητήματα που αφορούν στις ταχυδρομικές υπηρεσίες, όπου η απελευθέρωση προβλέπεται για τις αρχές του 2013.
Το αρμόδιο υπουργείο προχωρά στη συγκεκριμένη κίνηση για να ενισχύσει τα ΕΛΤΑ, εν όψει όχι μόνο της απελευθέρωσης, αλλά και της επικείμενης επιχείρησης πώλησης ποσοστού 39% της εταιρείας (το δημόσιο διατηρεί το 51% και το Ταχ. Ταμιευτήριο το 10%), που προγραμματίζεται για την επόμενη χρονιά.
Ωστόσο, από την πλευρά των εταιρειών του κλάδου των ταχυμεταφορών, εκφράζεται δυσαρέσκεια, καθώς, όπως επισημαίνεται, δεν πρόκειται για πραγματική απελευθέρωση της αγοράς, αφού δεν αίρονται σημαντικά εμπόδια που αφορούν στη δραστηριοποίηση των ιδιωτικών εταιρειών.
Ουσιαστικά, οι ιδιωτικές εταιρείες ταχυμεταφορών που δραστηριοποιούνται στη διακίνηση δεμάτων και αλληλογραφίας εντός του εσωτερικού (ACS, Γενική Ταχυδρομική, Speedex των ομίλων Φουρλή - Σφακιανάκη) και λιγότερο εκείνες που δραστηριοποιούνται διασυνοριακά (DHL, TNT, UPS, Fedex) εκφράζουν ενστάσεις και ερωτήματα, όπως:
* Σε τι ποσοστό και με ποιο τρόπο θα μετάσχουν στο «Ταμείο Χρηματοδότησης της Καθολικής Υπηρεσίας»,
* Γιατί απαλλάσσεται από ΦΠΑ ο πάροχος της καθολικής υπηρεσίας και
* Γιατί δεν διεξήχθη διεθνής διαγωνισμός για την ανάδειξή του.
Από την πλευρά των εργαζομένων στα ΕΛΤΑ όμως, γίνεται λόγος για καταστρατήγηση του μονοπωλίου που έχουν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία στη μετακίνηση επιστολών κάτω των 50 γραμμαρίων. Όπως επισημαίνεται, πρόκειται για μονοπώλιο μόνο στα χαρτιά, αφού στην πράξη αυτό έχει καταστρατηγηθεί και οι εταιρείες ταχυμεταφορών έχουν εισέλθει στην αγορά αυτήν εδώ και πολύ καιρό.
Πλήρης απελευθέρωση
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο έχει καταρτιστεί εδώ και πολύ καιρό, προβλέπει την πλήρη απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς το 2013, παράλληλα όμως διατηρεί τα ΕΛΤΑ ως πάροχο καθολικής υπηρεσίας για 15ετή περίοδο μέχρι το 2028.
Επίσης, ο φορέας καθολικής υπηρεσίας θα επιλέγεται, είτε με διαγωνιστική διαδικασία, είτε με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, ωστόσο αυτό θα ισχύσει μετά το 2028, οπότε και θα λήξει το διάστημα κατά το οποίο τα ΕΛΤΑ θα είναι ο φορέας παροχής καθολικής υπηρεσίας.
Το Δημόσιο μπορεί να αποζημιώσει τα ΕΛΤΑ, όχι στο έλλειμμα της καθολικής υπηρεσίας, αλλά στο κόστος. Ωστόσο, ως και σήμερα, το υπουργείο Υποδομών δεν έχει απαντήσει στο ερώτημα «ποιο είναι αυτό το κόστος;», όπως και δεν έχει καθορίσει «αν θα συμμετάσχουν και σε τι ποσοστό ιδιώτες στο Ταμείο Χρηματοδότησης της Καθολικής Υπηρεσίας».
Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται πως τα ΕΛΤΑ αναλαμβάνουν τον συγκεκριμένο ρόλο για διάστημα 15 ετών από την έναρξη της πλήρους απελευθέρωσης, έχοντας το αποκλειστικό δικαίωμα περισυλλογής, διαλογής, μεταφοράς και διανομής των αντικειμένων αλληλογραφίας με όριο βάρους τα 50 γραμμάρια.
Η ΕΕΤΤ
Σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων τα ΕΛΤΑ υπολογίζεται ότι και το 2010 κατείχαν το μεγαλύτερο μερίδιο, τόσο επί των συνολικών αντικειμένων που διακινήθηκαν, όσο και επί των αντίστοιχων εσόδων.
Συγκεκριμένα, ποσοστό 91,9% των ταχυδρομικών αντικειμένων διακινήθηκε από τα ΕΛΤΑ, ενώ το υπόλοιπο 8,1% διακινήθηκε από ιδιωτικές ταχυδρομικές επιχειρήσεις.
Πάντως, από την πλευρά των εσόδων, η εικόνα είναι διαφορετική, καθώς τα ΕΛΤΑ εισπράττουν το 59,9% επί των συνολικών εσόδων, με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις να μοιράζονται το υπόλοιπο 40,1%.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου