23/5/11

Και νέο μαχαίρι στις συντάξεις βάζει το Μεσοπρόθεσμο


Με στόχο τον περιορισμό των δαπανών στο ασφαλιστικό σύστημα, στο «σκληρό» σενάριο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης περιλαμβάνονται ο επανακαθορισμός του πλαφόν στις ανώτατες συντάξεις, κάτω από τα σημερινά επίπεδα των 2.773 ευρώ, ο συνυπολογισμός σε αυτό και των οικογενειακών επιδομάτων, η άμεση μείωση των παροχών στους ήδη συνταξιούχους που παρανόμως λαμβάνουν υψηλότερες συντάξεις καθώς και πιθανή, ποινική διεκδίκηση των ήδη καταβληθέντων υψηλότερων παροχών.

Το μέτρο εκτιμάται ότι αφορά το 40% των ήδη συνταξιούχων των πρώην ειδικών ταμείων, ΔΕΚΟ και Τραπεζών, οι οποίοι παρά την ύπαρξη νόμου από το 1992 (άρθρο 51 του Ν.2084/92), απολαμβάνουν υψηλότερες συντάξεις, κυρίως λόγω διαφορετικής ερμηνείας της νομοθεσίας. «Θύματα» της συγκεκριμένης παρέμβασης θεωρούνται και όσοι συνταξιούχοι επέλεξαν τη λύση της εθελουσίας εξόδου, ενώ το χτύπημα στα «ρετιρέ» θα ολοκληρωθεί με την απειλή για επιστροφή των ποσών που παράνομα έχουν χορηγηθεί σε χιλιάδες συνταξιούχους, εφόσον υπάρξει δικαστική απόφαση.

Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του τομέα ασφάλισης των εργαζομένων στη ΔΕΗ, που έχει ενταχθεί στο ΙΚΑ. Το θέμα έχει παραπεμφθεί στην εισαγγελία Αθηνών, μαζί με ογκώδη φάκελο με δεκάδες καταγγελίες για το ΤΑΥΤΕΚΩ.

Ειδική περίπτωση θεωρείται αυτή του Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης των Τραπεζοϋπαλλήλων (ΕΤΑΤ) στο οποίο δεν εφαρμόζεται το πλαφόν, καθώς δεν έχει ξεκαθαριστεί ποιο σκέλος της παροχής αφορά την κύρια και ποιο την επικουρική σύνταξη...

Αναλυτικά, στο επίπεδο των κύριων συντάξεων, υπάρχουν σενάρια ακόμη και για επιβολή νέου πλαφόν, στα όρια των 2.500 ευρώ, ή ακόμη και των 2.200 ευρώ το μήνα. Στα σίγουρα των περικοπών, που σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες θα περιγράφεται και στο επικείμενο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, θεωρείται ο συνυπολογισμός στο ύψος του ανώτατου ορίου, των οικογενειακών επιδομάτων. Μόνο με αυτή την απόφαση, αυτόματα, θα υπάρξει νέα μείωση των κύριων συντάξεων σε χιλιάδες συνταξιούχους.

Παράλληλα και βάσει των σχεδιασμών, δεν θα υπάρχει συνταξιούχος που λαμβάνει συντάξεις, κύριες και επικουρικές πάνω από 3.650 ευρώ, ποσό που σήμερα θεωρείται ως πλαφόν για τις περιπτώσεις διπλοσυνταξιούχων (όσοι δηλαδή λαμβάνουν συντάξεις από τουλάχιστον δυο ταμεία κύριας ασφάλισης). Σύμφωνα με πληροφορίες, στο συγκεκριμένο πλαφόν θα συμπεριληφθεί και η επικουρική σύνταξη...

Με την πλάτη στον τοίχο και υπό το βάρος των ασφυκτικών πιέσεων της Τρόικας των δανειστών για δραματικές περικοπές στον τομέα των δαπανών, ως οι μόνες άμεσα αποτελεσματικές παρεμβάσεις μείωσης του ελλείμματος, το υπουργείο Εργασίας εξετάζει ακόμη και την επιβολή πλαφόν στις επικουρικές συντάξεις, στο πλαίσιο τις επικείμενης μεταρρύθμισης του Ιουλίου.

Αρχικά, και μέχρι να ολοκληρωθεί η μεταρρύθμιση στις δευτερεύουσες – επικουρικές συντάξεις, θα εφαρμοστεί ειδική εισφορά τύπου ΛΑΦΚΑ σε όσους λαμβάνουν επικουρικό, ίσως πάνω από 300 ευρώ. Η εισφορά θα κλιμακώνεται ώστε όσοι λαμβάνουν υψηλές επικουρικές, να συμβάλλουν περισσότερο στην προσπάθεια εξοικονόμησης συνολικά 700 εκατ. ευρώ μέχρι το 2015. Το ποσό δεν αφορά μόνο στην επιβολή ειδικής εισφοράς, αλλά και στις περικοπές των συντάξεων, νέων και παλαιών συνταξιούχων, που βάσει των πρώτων αναλογιστικών μελετών, είναι μεγάλα και αφορούν σχεδόν στο σύνολο των ταμείων. Σύμφωνα με υπολογισμούς των εργαζόμενων στα ασφαλιστικά ταμεία, για ορισμένες κατηγορίες ασφαλισμένων, οι περικοπές θα αφορούν στο 50%.

Η περίπτωση της ΔΕΗ και η... φάμπρικα προνομιακών συντάξεων

Φάμπρικα παράνομα αυξημένων συντάξεων από το Ταμείο Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ, εις βάρος πλέον του ΙΚΑ στο οποίο έχει ενταχθεί, αποδεικνύει πόρισμα που κατατέθηκε μαζί με τον ογκώδη φάκελο του ΤΑΥΤΕΚΩ, στην εισαγγελία Αθηνών.

Αναλυτικά, το Ταμείο Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ (ΤΑΠ-ΔΕΗ), υπολόγιζε τη σύνταξη για τους ασφαλισμένους που παραιτούνταν, με ανώτατο όριο το 80% των συντάξιμων αποδοχών ή το 4πλάσιο του κατά το 1991 μέσου μηνιαίου κατά κεφαλήν ΑΕΠ, αναπροσαρμοζόμενο από 1/1/93 και μετέπειτα, από το εκάστοτε ποσοστό αύξησης των συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων, προσθέτοντας τα τυχόν οικογενειακά επιδόματα εάν υπήρχαν.

Το 1995, με αφορμή τη διαμαρτυρία κάποιων συνταξιούχων για την ύπαρξη του πλαφόν, το Ταμείο αποφάσισε το ανώτατο όριο σύνταξης να μην ισχύει όταν η σύνταξη προσαυξάνεται με συντάξιμη υπηρεσία πέραν των 35 ετών.

Όταν το ΤΑΠ ΔΕΗ εντάχθηκε στο ΙΚΑ, οι υπηρεσίες του Ιδρύματος είδαν πως δεν εφαρμοζόταν το πλαφόν και δόθηκε εντολή να διενεργηθεί έρευνα.

Από αυτήν, διαπιστώθηκε ότι, με την ψήφιση του Ν. 2084 το 1992 και μέχρι το 1995, μετά από εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας το Ταμείο εφάρμοζε το πλαφόν, ενώ από το 1995 και μετά, το Διοικητικό Συμβούλιο αποφάσισε πως το πλαφόν δεν ισχύει όταν η σύνταξη προσαυξάνεται με συντάξιμη υπηρεσία πέραν των 35 ετών. Μάλιστα, μετά από αυτή την απόφαση τροποποιήθηκαν και όσες συντάξεις είχαν εκδοθεί με βάση την ερμηνευτική εγκύκλιο.

Το 2003, η Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων κοινοποίηση στον ΟΑΠ-ΔΕΗ (νέα ονομασία του ταμείου) έγγραφο, βάσει του οποίου το πλαφόν ισχύει για το 4πλάσιο του ΑΕΠ και για μετά την 35ετία. «Όμως, το έγγραφο δεν ελήφθη υπόψη για την έκδοση των συντάξεων» αναφέρει χαρακτηριστικά το πόρισμα.

Το 2006, το Δ.Σ του ΟΑΠ, αποφασίζει πως το πλαφόν καταργείται και εφαρμόζεται απεριόριστα, η αύξηση κατά 1/50 για κάθε έτος ασφάλισης πέρα του 35ου. Με την ένταξη του ΟΑΠ ΔΕΗ στο ΙΚΑ, βάσει του ασφαλιστικού νόμου Πετραλιά, διαπιστώθηκε ότι δεν εφαρμόζεται το πλαφόν και με εγκύκλιο διευκρινίστηκε πως μόνο το ποσοστό 80% μπορεί να προσαυξηθεί για τα πέρα από 35 συντάξιμα χρόνια, και όχι το 4πλάσιο του ΑΕΠ. Όμως, διαπιστώθηκε ότι, ενώ οι υπηρεσίες του ΤΑΠ-ΔΕΗ έλαβαν το έγγραφο, δεν προχώρησαν στην άμεση εφαρμογή του, λόγω... «σωρείας προβλημάτων».

Έτσι, συνέχιζαν να χορηγούν προσαυξημένες τις συντάξεις.

Από 1η Απριλίου του 2009, άρχισε τελικά να εφαρμόζεται ο νόμος του 1992. Όμως, οι ασφαλισμένοι του ΟΑΠ ΔΕΗ με ενστάσεις τους ζητούν και πετυχαίνουν την κατάργηση του πλαφόν.

Τελικά, η εφαρμογή του νόμου ξεκινά από τις συντάξεις Ιουλίου 2010, με τις αναδρομικές διαφορές να παρακρατούνται με τις συντάξεις του Αυγούστου.

Έτσι, επί 18 χρόνια, το ταμείο των εργαζομένων στη ΔΕΗ, σύμφωνα με το πόρισμα, έδινε παρανόμως, «χαριστικά», προσαυξημένες τις συντάξεις, μην εφαρμόζοντας το πλαφόν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: