30/5/11
Ευτυχώς "σβήνουν" τα τσιγάρα, φόροι και κρίση
Όχι για την υγεία, αλλά για την τσέπη τους αλλάζουν τις καπνιστικές τους συνήθειες οι Έλληνες. Ο ουσιαστικά ανεφάρμοστος νόμος για απαγόρευση του καπνίσματος σε δημόσιους χώρους δεν είχε τόση επίπτωση στο... φουμάρισμα, όσο η τριπλή αύξηση της φορολογίας, με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και ΦΠΑ να "κόβουν" το τσιγάρο κατά 10% πέρυσι και ήδη οι πιέσεις είναι εντονότερες εφέτος.
Η καπνοβιομηχανία παρακολουθεί με ιδιαίτερο σκεπτικισμό την πορεία της αγοράς, ιδιαίτερα από τη στιγμή που η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην αύξηση της τιμής στα φθηνά τσιγάρα όπως και στα «στριφτά», η οποία θα προκύψει από την αλλαγή της δοµής του φόρου στα καπνικά προϊόντα.
Μάλιστα, η καπνοβιομηχανία Καρέλιας για το νέο οικονομικό έτος επισημαίνει ότι η μείωση της κατανάλωσης κατά τους πρώτους μήνες του 2011 ξεπερνά το 13% και αναμένεται να συνεχιστεί στα ίδια επίπεδα και κατά τους υπόλοιπους μήνες του έτους.
Σήµερα ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα τσιγάρα είναι αναλογικός και σχετίζεται άμεσα με την τιµή ενός πακέτου. Εάν επαληθευτούν οι πληροφορίες που θέλουν την κυβέρνηση να προγραμματίζει την αύξηση του πάγιου φόρου από το 15% που είναι σήμερα η τιμή θα αυξηθεί σημαντικά στα φθηνά σήμερα, τα οποία στην πλειονότητά τους παράγονται από ελληνικές καπνοβιοµηχανίες.
Οι ελληνικές εταιρείες από την πλευρά τους, υποστηρίζουν ότι όχι μόνο οι καταναλωτές θα περιορίσουν το κάπνισμα, αλλά το δημόσιο θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα μεγαλύτερο πρόβλημα, την αύξηση της διακίνησης λαθραίων τσιγάρων, που θα στερήσουν σημαντικά έσοδα από τα κρατικά ταμεία.
Από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ μάλιστα, προκύπτει, ότι η συνολική εγχώρια παραγωγή καπνικών προϊόντων το 2010 ήταν μειωμένη κατά 17,5% σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, ενώ από Δεκέμβριο σε Δεκέμβριο (2009-2010) η παραγωγή ήταν μειωμένη κατά 25,1%.
Σύμφωνα με στοιχεία του κλάδου, τα φορολογικά έσοδα από τα τσιγάρα αυξήθηκαν το 2010 κατά 500 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2009 ή περίπου 15%, ενώ ο συνολικός ειδικός φόρος αυξήθηκε σημαντικά από 57,5% σε 65%. Όμως, η συνολική ποσότητα τσιγάρων που υποβλήθηκε σε ειδικό φόρο το 2010 ήταν κατά περίπου 30% μικρότερη σε σχέση με αυτήν του 2009. Γεγονός που σημαίνει ότι το δημόσιο δεν εισέπραξε τα προσδοκώμενα λόγω της οικονομικής συγκυρίας, της στροφής των καταναλωτών στις φθηνές μάρκες και τον καπνό, της κατανάλωσης παράνομων προϊόντων, τα μέτρα κατά του καπνίσματος κ.λπ.
Μετά τις τρεις αλλεπάλληλες αυξήσεις του ΕΦΚ και των δύο αυξήσεων ΦΠΑ μέσα στο 2010, η κυβέρνηση στις αρχές του 2011 προχώρησε σε μικρή μείωση του συνολικού ΕΦΚ κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες, με παράλληλη αύξηση του παγίου στοιχείου του φόρου στο 15%. Η εξέλιξη αυτή, σύμφωνα με τις εταιρείες, οδηγεί σε αύξηση των εσόδων ανά σήμα μεταξύ 8% - 18% περίπου, ανάλογα με την κατηγορία λιανικής τιμής.
Το 2010 ο κύκλος εργασιών των ελληνικών καπνοβιομηχανιών μειώθηκε κατά 20,6%, έναντι 3% το 2009, ενώ περαιτέρω πτώση της κατανάλωσης το 2011 φαίνεται να συνοδεύεται, και από εντονότερες ανακατατάξεις σε εταιρικό επίπεδο και μεγαλύτερη εξασθένηση του συνολικού μεριδίου που αναλογεί στα καπνικά προϊόντα εγχώριας παραγωγής.
Η Καρέλιας στην έκθεση που συνόδευσε τα αποτελέσματα του 2010 εκτίμησε πως στο πλαίσιο του εντεινόμενου ανταγωνισμού σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον, έχουν παρατηρηθεί επιλεκτικές μειώσεις λιανικών τιμών από όλες τις καπνοβιομηχανίες, ενώ αναμένονται περαιτέρω ανακατατάξεις στα δίκτυα διανομής.
Την ελληνική αγορά παρακολουθεί στενά και η JTI, η οποία είδε τις πωλήσεις από την Νότια και Δυτική Ευρώπη να κάμπτονται κατά 9,7% στο πρώτο τρίμηνο του 2011. Η JTI δήλωσε ότι η μείωση του όγκου ήταν αποτέλεσμα της σημαντικής συρρίκνωσης βιομηχανίας στην Ισπανία και στην Ελλάδα, η οποία ελαφρώς αντισταθμίστηκε από αύξηση του όγκου στην Ιταλία.
Οι επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας τσιγάρων αναπροσάρμοσαν το τελευταίο διάστημα ανοδικά τους τιμοκαταλόγους τους λόγω των αυξήσεων στους φόρους, αλλά εξακολουθούν να διαθέτουν αποθέματα ετοίμων προϊόντων τους, όπως υποστηρίζουν, με βάση τις παλαιότερες τιμές. Και αυτό γιατί βλέπουν ήδη τις πτωτικές τάσεις να μην ανακόπτονται, οπότε φοβούνται ότι η ανατίμηση των σημάτων τους θα σημάνει επιπλέον απώλεια μεριδίων αγοράς.
"Γενικότερα, η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα και ειδικότερα το όλο κλίμα στον χώρο των καπνικών προϊόντων χαρακτηρίζονται από αυξημένη αβεβαιότητα για το μέλλον", ήταν το σχετικό σχόλιο της Καρέλιας και με αυτά τα δεδομένα, οι προσπάθειες της εταιρείας θα επικεντρωθούν στην διατήρηση και βελτίωση, όπου αυτό είναι εφικτό, του μεριδίου αγοράς της και στην μείωση του κινδύνου από επισφάλειες πιστώσεων.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου