
Στην Ελλάδα του Μνημονίου συμβαίνει και αυτό: Η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία (ΕΑΒ), η μεγαλύτερη αεροναυπηγική και αμυντική εταιρία της χώρας, φιλοδοξεί να αναλάβει νέες συμβάσεις έργων σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά δεν διαθέτει επαρκές προσωπικό για να στηριχθεί η προσπάθεια αυτή.
«Μόνο πέρυσι 570 εργαζόμενοι αποχώρησαν από την εταιρεία, έχοντας εξασφαλίσει συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Τα μέτρα που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση καθιστούν εξαιρετικά δύσκολες τις προσλήψεις, όμως για την ΕΑΒ είναι απολύτως απαραίτητη η ενίσχυση με προσωπικό για να συνεχίσουμε την ομαλή εκτέλεση των συμβάσεων που έχουμε αναλάβει”, ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της βιομηχανίας Τάσος Φιλιππάκος στο πλαίσιο συνάντησης με δημοσιογράφους.
Νομιμοποιείται, όμως, μια δημόσια εταιρεία να ζητά προσλήψεις σε μια περίοδο που η κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθεια να περικόψει δραστικά το κόστος του δημόσιου τομέα; Προ ολίγων ετών η εταιρεία απασχολούσε 3.100 εργαζομένους. Σήμερα ο αριθμός τους έχει υποχωρήσει στους 1.800 και μέχρι το τέλος του έτους θα μειωθεί ακόμη περισσότερο λόγω μετατάξεων και συνταξιοδοτήσεων. Την περίοδο αυτή, όμως, η ΕΑΒ βρίσκεται σε συζητήσεις με κυβερνήσεις ξένων χώρών προκειμένου να αναλάβει συμβάσεις αναβάθμισης αεροσκαφών F-16, στο πλαίσιο της τεχνογνωσίας που έχει αποκτήσει μέσω της πολυετούς συνεργασίας της με τον αμερικανικό κολοσσό Lockheed Martin, αλλά και νέα συμβόλαια για υποκατασκευαστικά project. “Εάν δεν αποκτήσουμε επαρκές εξειδικευμένο προσωπικό, δεν θα μπορέσουμε να διεκδικήσουμε αυτά τα συμβόλαια. Απαιτούνται τουλάχιστον 2.200 πλήρως απασχολούμενοι εργαζόμενοι”, σημειώνει ο κ. Φιλιππάκος.
Είναι ενδεικτικό ότι για το 2011 έχουν προϋπολογιστεί πωλήσεις 194 εκατ. ευρώ, από 155 εκατ.ευρώ το 2010, όμως η διοίκηση δεν είναι βέβαιη για την επίτευξη του στόχου, ακριβώς λόγω των ζητημάτων που αντιμετωπίζει. Την ίδια στιγμή, όμως, παραμένει ζημιογόνος σε όλες τις γραμμές του ισολογισμού και θα απαιτηθεί μεγάλη προσπάθεια για την βελτίωση της κατάστασης.
Ιδιωτικοποίηση
Με την κυβέρνηση να εξετάζει την ιδιωτικοποίηση όλων των κρατικών αμυντικών βιομηχανιών, η στενή συνεργασία της ΕΑΒ με τον αμερικανικό κολοσσό της αμυντικής βιομηχανίας τίθεται σε νέα βάση. Ερωτηθείς σχετικά ο Ντένης Πλέσσας, Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Αναπτυξιακών Πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής της Lockheed Martin ανέφερε πως αν και δεν υπάρχει καμία επίσημη πρόθεση ιδιωτικοποίησης, «εμείς διατηρούμε μεγάλο ενδιαφέρον για το μέλλον της ΕΑΒ. Όλα αυτά τα χρόνια στηρίξαμε την εταιρεία, έχοντας υλοποιήσει σημαντικές επενδύσεις και μεταφέροντας υψηλή τεχνογνωσία», δίνοντας έτσι ένα σαφές στίγμα των αποφάσεων που θα λάβει ο αμερικανικός όμιλος σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Παράλληλα, έγινε γνωστό πως η Lockheed Martin θα προτείνει στην ελληνική κυβέρνηση προγράμματα αναβάθμισης των υπαρχόντων F-16 ώστε να έλθουν στο επίπεδο της διαμόρφωσης των πιο προηγμένων μοντέλων που παραδόθηκαν πρόσφατα στην Πολεμική Αεροπορία.
Σε κάθε περίπτωση, η συνεργασία των δύο εταιρειών έχει καταστήσει σήμερα την ΕΑΒ ένα από τους μεγαλύτερους υποκατασκευαστές της Lockheed Martin για τα προγράμματα των F-16 και των C-130. Υπολογίζεται ότι το έσοδο των προγραμμάτων για το σύνολο του κύκλου ζωής των δύο αυτών αεροσκαφών μεταφράζεται για την ΕΑΒ σε 1 δισ. δολάρια, ενώ το 30% των ετήσιων πωλήσεων της εταιρείας προέρχεται από έργα για λογαριασμό του αμερικανικού ομίλου. Η ΕΑΒ είναι αποκλειστικός προμηθευτής (sole source) της Lockheed Martin στη συναρμολόγηση εξαρτημάτων, που αφορούν πωλήσεις του μαχητικού αεροσκάφους F-16 σε παγκόσμιο επίπεδο και αποτελούν σχεδόν το 30% της ατράκτου του αεροσκάφους. Παράλληλα, μέχρι σήμερα έχει συναρμολογήσει εξαρτήματα για F-16 που αφορούσαν παραγγελίες κρατών όπως το Πακιστάν, Ισραήλ, Χιλή, Ομάν, Πολωνία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ η τρέχουσα παραγωγή αφορά παραγγελίες για την αεροπορία του Μαρόκου, της Τουρκίας και της Αιγύπτου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου