Η καταδίκη για πλημμέλημα με ποινή έως 5 χρόνια φυλάκιση δεν ισούται με εγκλεισμό σε καμία πλέον περίπτωση με βάση τροπολογία του υπουργού Δικαιοσύνης Χαρ. Αθανασίου. Η διάταξη αυτή επικαιροποιεί το νόμο ν.4093/2012 σύμφωνα με τον οποίο, από την ψήφισή του και μετά οι ποινές από 3-5 χρόνια μετατρέπονται σε εξαγοράσιμες ή σε εκτιταίες με άλλους τρόπους πλην της κράτησης. Με την τροπολογία επεκτείνεται η μετατροπή των ποινών φυλάκισης έως και τα πέντε έτη (από τρία) που είχαν επιβληθεί αμετάκλητα μέχρι τη δημοσίευση του μόνου για λόγους ισονομίας. Δηλαδή όσοι κρατούμενοι εκτίουν ποινές έως 5 χρόνια, στις οποίες είχαν καταδικαστεί αμετάκλητα πριν τη δημοσίευση του νόμου θα αποφυλακιστούν άμεσα. Ο αριθμός αυτών των κρατουμένων είναι πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, μικρός.
Όπως εξηγούν νομικές πηγές, για τη μετατροπή αποφασίζει το Δικαστήριο που εξέδωσε την καταδικαστική απόφαση, ύστερα από κλήτευση του αιτούντος. Η ρύθμιση προτείνεται για λόγους ίσης μεταχείρισης των καταδικασθέντων, καθώς στην πράξη παρατηρήθηκε διχογνωμία στα δικαστήρια, λόγω έλλειψης μεταβατικής διάταξης στο ν.4093/2012, αν μπορούν ή όχι να μετατραπούν τις ποινές αυτές, δεδομένου ότι ο νόμος αυτός καταλάμβανε τις υποθέσεις που δεν είχαν εκδικαστεί αμετακλήτως.
Κατ’ οίκον περιορισμός
Με την ίδια τροπολογία, ενώ μέχρι τώρα σε περίπτωση διαφωνίας ανακριτή και εισαγγελέα για την προσωρινή κράτηση, ο κατηγορούμενος κρατούνταν μέχρι να εκδοθεί το βούλευμα που λύνει τη διαφωνία, πλέον με διάταξη του ανακριτή, διατάσσεται ο κατ΄ οίκον περιορισμός του κατηγορουμένου, μέχρι την επίλυση της διαφωνίας από το δικαστικό συμβούλιο.
Όπως εξηγούν δικαστικές πηγές, αυτό γίνεται προκειμένου να εξασφαλισθεί αποτελεσματικά η παρουσία του κατηγορουμένου κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα και η υποβολή του στην εκτέλεση του οικείου βουλεύματος, χωρίς να περιορίζονται με οποιονδήποτε άλλο τρόπο τα ατομικά του δικαιώματα. Δηλαδή, στο μεταξύ διάστημα με διάταξη του ανακριτή επιβάλλεται ο κατ΄ οίκον περιορισμός του κατηγορουμένου, η αφαίρεση διαβατηρίου ή άλλου ισοδύναμου ταξιδιωτικού εγγράφου του και η απαγόρευση εξόδου του από τη χώρα και όχι η έκδοση εντάλματος σύλληψης που συνεπάγετο την προσωρινή κράτησή του στο Αστυνομικό Τμήμα.
Καταργείται η γνώμη των προέδρων της Βουλής για την ηγεσία της δικαιοσύνης
Επίσης, όπως άλλωστε είχε ανακοινώσει ο κ. Αθανασίου, επανέρχεται το προηγούμενο καθεστώς στην ανάδειξη της ηγεσίας της Δικαιοσύνης, δηλαδή πλέον ο υπουργός Δικαιοσύνης θα προτείνει και το Υπουργικό Συμβούλιο θα αποφασίζει. Πρόκειται για διαδικασία προαγωγών στις θέσεις του προέδρου, αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας, Αρείου Πάγου και Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθώς και του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, του γενικού επιτρόπου της Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή του γενικού επιτρόπου της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων.
Πλέον δε θα ζητείται η γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, μετά από ακρόαση των υποψηφίων, όπως είχε ορισθεί με το άρθρο 1 του ν. 3841/2010,«δοθέντος ότι όχι μόνο, σύμφωνα με το 2/2010 πρακτικό της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σε Ολομέλεια και σε Συμβούλιο, η τελευταία αυτή ρύθμιση παρουσιάζει προβλήματα συνταγματικότητας, αλλά και διότι η διαδικασία αυτή δεν έχει λειτουργήσει στην πράξη».
Όπως εξηγούν νομικές πηγές, για τη μετατροπή αποφασίζει το Δικαστήριο που εξέδωσε την καταδικαστική απόφαση, ύστερα από κλήτευση του αιτούντος. Η ρύθμιση προτείνεται για λόγους ίσης μεταχείρισης των καταδικασθέντων, καθώς στην πράξη παρατηρήθηκε διχογνωμία στα δικαστήρια, λόγω έλλειψης μεταβατικής διάταξης στο ν.4093/2012, αν μπορούν ή όχι να μετατραπούν τις ποινές αυτές, δεδομένου ότι ο νόμος αυτός καταλάμβανε τις υποθέσεις που δεν είχαν εκδικαστεί αμετακλήτως.
Κατ’ οίκον περιορισμός
Με την ίδια τροπολογία, ενώ μέχρι τώρα σε περίπτωση διαφωνίας ανακριτή και εισαγγελέα για την προσωρινή κράτηση, ο κατηγορούμενος κρατούνταν μέχρι να εκδοθεί το βούλευμα που λύνει τη διαφωνία, πλέον με διάταξη του ανακριτή, διατάσσεται ο κατ΄ οίκον περιορισμός του κατηγορουμένου, μέχρι την επίλυση της διαφωνίας από το δικαστικό συμβούλιο.
Όπως εξηγούν δικαστικές πηγές, αυτό γίνεται προκειμένου να εξασφαλισθεί αποτελεσματικά η παρουσία του κατηγορουμένου κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα και η υποβολή του στην εκτέλεση του οικείου βουλεύματος, χωρίς να περιορίζονται με οποιονδήποτε άλλο τρόπο τα ατομικά του δικαιώματα. Δηλαδή, στο μεταξύ διάστημα με διάταξη του ανακριτή επιβάλλεται ο κατ΄ οίκον περιορισμός του κατηγορουμένου, η αφαίρεση διαβατηρίου ή άλλου ισοδύναμου ταξιδιωτικού εγγράφου του και η απαγόρευση εξόδου του από τη χώρα και όχι η έκδοση εντάλματος σύλληψης που συνεπάγετο την προσωρινή κράτησή του στο Αστυνομικό Τμήμα.
Καταργείται η γνώμη των προέδρων της Βουλής για την ηγεσία της δικαιοσύνης
Επίσης, όπως άλλωστε είχε ανακοινώσει ο κ. Αθανασίου, επανέρχεται το προηγούμενο καθεστώς στην ανάδειξη της ηγεσίας της Δικαιοσύνης, δηλαδή πλέον ο υπουργός Δικαιοσύνης θα προτείνει και το Υπουργικό Συμβούλιο θα αποφασίζει. Πρόκειται για διαδικασία προαγωγών στις θέσεις του προέδρου, αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας, Αρείου Πάγου και Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθώς και του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, του γενικού επιτρόπου της Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή του γενικού επιτρόπου της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων.
Πλέον δε θα ζητείται η γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, μετά από ακρόαση των υποψηφίων, όπως είχε ορισθεί με το άρθρο 1 του ν. 3841/2010,«δοθέντος ότι όχι μόνο, σύμφωνα με το 2/2010 πρακτικό της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σε Ολομέλεια και σε Συμβούλιο, η τελευταία αυτή ρύθμιση παρουσιάζει προβλήματα συνταγματικότητας, αλλά και διότι η διαδικασία αυτή δεν έχει λειτουργήσει στην πράξη».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου