8/2/14

Φήμες ότι περί τις 100 ναυτιλιακές εταιρείες ετοιμάζονται να φύγουν από τον Πειραιά. Καμένη γη θα αφήσει στους επόμενους ο Σαμαράς

Πολύ σοβαρές εξελίξεις προοιωνίζεται η χθεσινή ομιλία του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμη, ο οποίος επιτέθηκε στην κυβέρνηση για την αύξηση της φορολογίας που αποφάσισε στα τέλη του προηγούμενου έτους. Υπενθυμίζεται ότι με άρθρο που εντάχθηκε στο νόμο για τα ακίνητα, ουσιαστικά τριπλασιαζόταν η φορολόγηση των Ελλήνων εφοπλιστών και για την τριετία θα πλήρωναν πάνω από 500 εκατ. ευρώ. Να θυμίσουμε επίσης ότι το μέτρο αυτό αποφασίστηκε από την κυβέρνηση την τελευταία στιγμή προκειμένου να κλείσει ο προϋπολογισμός καθώς και για να καλυφθεί η «μαύρη τρύπα» που άφηναν οι αλλαγές στους φόρους για τα αγροτικά ακίνητα. Ήταν τότε που γίνονταν αλλαγές από το αρχικό σχέδιο ώστε να ελαφρυνθούν οι αγρότες, υπό το φόβο της καταψήφισης του νόμου από βουλευτές της περιφέρειας. Τότε το οικονομικό επιτελείο πρότεινε και η κυβέρνηση αποφάσισε να αυξήσει τη φορολογία στους εφοπλιστές.

Σύμφωνα με πληροφορίες του antinews, εκείνη η ρύθμιση έγινε (τουλάχιστον τότε) με τη σύμφωνη γνώμη των εφοπλιστών. Το παρασκήνιο λέει ότι ρωτήθηκαν οι εφοπλιστές και συναίνεσαν στην αύξηση της φορολογίας, κάτι που αποδεικνύεται και από την πλήρη αντίδρασή τους όταν το νομοσχέδιο ψηφίστηκε. Πέρασαν σχεδόν δύο μήνες και ο κ. Βενιάμης εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση κατά της κυβέρνησης κάνοντας λόγο για κλονισμό του κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας μεταξύ της κυβέρνησης και της ναυτιλιακής κοινότητας, αλλά και για τη δημιουργία ευρύτερα αρνητικού κλίματος για κάθε είδους επιχειρηματική επένδυση στην Ελλάδα. Παράλληλα, εκτίμησε ότι η απόφαση αυτή πάρθηκε υπό την πίεση της τρόικας και μίλησε για συνταγματική εκτροπή που ακυρώνει το συνυποσχετικό που υπεγράφη με τον πρωθυπουργό για εθελοντικό διπλασιασμό της φορολογίας των πλοίων, είτε υπό ελληνική είτε υπό ξένη σημαία.

Είναι πράγματι μια πολύ σοβαρή εξέλιξη, ειδικά επειδή κυκλοφορούν στη ναυτιλιακή πιάτσα φήμες ότι περί τις 100 ναυτιλιακές εταιρείες ετοιμάζονται να φύγουν από τον Πειραιά. Μια τέτοια εξέλιξη θα τινάξει ασφαλώς στον αέρα την οικονομία αλλά και θα δημιουργήσει πολύ αρνητικό κλίμα για τη χώρα.

Οι εφοπλιστές, πρέπει να σημειώσουμε, είναι από εκείνους που έχουν συμβάλει σημαντικά στην αντιμετώπιση της κρίσης κι έχουν πληρώσει πολύ περισσότερους φόρους από πολλά λαμόγια της στεριάς. Τα έχουν βέβαια και τα δίνουν αφού πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, η ναυτιλιακή αγορά πηγαίνει καλά. Τι να συμβαίνει άραγε με τους εφοπλιστές; Σκέφτονται να την... κάνουν με ελαφρά πηδηματάκια από την Ελλάδα αδιαφορώντας για την κρίση και βρίσκουν πάτημα στην υψηλή φορολογία; Διότι αν αληθεύουν οι φήμες ότι συμφώνησαν για την αύξηση των φόρων τον περασμένο Δεκέμβριο τότε μάλλον αυτοί αθέτησαν τη συμφωνία με την κυβέρνηση.
Εν πάση περιπτώσει κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι ακριβώς έχει συμβεί, παρά μόνο να περιμένει τις εξελίξεις. Θα κάνει πίσω η κυβέρνηση και θα αλλάξει το φορολογικό πλαίσιο για τους εφοπλιστές; Και που θα βρει να καλύψει τη μαύρη τρύπα τότε;

Αν δεν κάνει πίσω τότε θα διαρραγούν οριστικά οι σχέσεις των εφοπλιστών με μια κυβέρνηση η οποία εξαναγκάζεται να πάρει επώδυνα μέτρα για όλους και κάθε άλλο παρά εναντίον της εφοπλιστικής οικογένειας είναι.

Αν οι εφοπλιστές φύγουν από το λιμάνι θα υπάρξουν χιλιάδες άνεργοι, πέρα από το γεγονός ότι το κράτος θα χάσει σημαντικά φορολογικά έσοδα. Γι' αυτό είναι πολύ σοβαρό το ζήτημα κι έχει κι έντονες πολιτικές προεκτάσεις. Σκεφτείτε μόνο να συμβεί κάτι τέτοιο προεκλογικά. Θα το κάνει σημαία του ο ΣΥΡΙΖΑ, «ότι η κυβέρνηση διώχνει το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο ενώ φέρνει ξένους επιχειρηματίες να αγοράσουν τα πάντα στην Ελλάδα», θα πει.

Αλλά θα πρέπει να δούμε και που το πάνε οι καραβοκύρηδες. Διότι θα πρέπει να ξέρουν αργότερα αν μπορούν να συνεννοηθούν με μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που έχει δηλώσει ξεκάθαρα ότι θα κυνηγήσει το κεφάλαιο όσο δεν παίρνει. Άραγε να φοβούνται οι εφοπλιστές την άνοδο του Τσίπρα και προετοιμάζονται για τη μεγάλη έξοδο; Ή μήπως τα συμφέροντά τους δεν είναι πλέον στη χώρα μας; Άλλωστε, ποτέ το εφοπλιστικό κεφάλαιο (ειδικά αυτό) δεν είχε πατρίδα ενώ δεν το έχουν σε τίποτε να στηρίξουν ένα «κόμμα της δραχμής» που θα τους αποφέρει πολλά κέρδη. Και μην ξεχνάμε, επίσης, τις φήμες περί οικονομικής στήριξης της Χρυσής Αυγής (επομένως της αποσταθεροποίησης) από συγκεκριμένους εφοπλιστικούς κύκλους, θέμα που φυσικά ποτέ δεν αποδείχθηκε.

Όλα τα παραπάνω δημιουργούν ένα πολύ σοβαρό γρίφο για την κυβέρνηση η οποία πρέπει άμεσα να δει τις προθέσεις των εφοπλιστών. Τι ακριβώς ζητούν δηλαδή και που το πάνε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: