24/1/12

Τι λένε ΕΛΠΕ-MOH για το εμπάργκο

Στάση αναμονής τηρεί η πλευρά των ελληνικών διυλιστηρίων μετά την καταρχήν απόφαση χθες της συνόδου των πρέσβεων της Ε.Ε. για τηνεπιβολή πετρελαϊκού εμπάργκο στο Ιράν. Η απόφαση των πρέσβεων πάντως, για να τεθεί σε εφαρμογή, θα πρέπει να επικυρωθεί την επόμενη Δευτέρα από το ευρωπαϊκό συμβούλιο. 

Πάντως η αίσθηση που κυριαρχεί πλέον είναι ότι το πετρελαϊκό εμπάργκο θα εφαρμοστεί, με ουσιαστική ημερομηνία έναρξης την 1η Ιουλίου, καθώς θα δοθεί χρονική παράταση για όσες χώρες έχουν υφιστάμενες συμβάσεις αγοράς ιρανικού αργού, ώστε να υπάρξουν περιθώρια προσαρμογής. Το περιθώριο μέχρι τον Ιούλιο έχει ιδιαίτερη σημασία για τις χώρες που εμφανίζουν τη μεγαλύτερη εξάρτηση από το ιρανικό αργό, δηλαδή την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ισπανία αλλά και τη Γαλλία. Σύμφωνα με πηγές των διυλιστηρίων, πολλά θα εξαρτηθούν από τη διατύπωση που θα χρησιμοποιηθεί στην τελική απόφαση του συμβουλίου και στον τρόπο με τον οποίο θα εφαρμοστούν οι κυρώσεις. 

Την ίδια στιγμή, παρακολουθούνται στενά οι δηλώσεις των Ιρανών επισήμων, που διακηρύσσουν ότι θα υπάρξει άμεση απάντηση με κλείσιμο των στενών του Ορμούζ και ταυτόχρονη άμεση διακοπή των εξαγωγών προς την Ε.Ε. πριν το χρονικό όριο του Ιουλίου. Οι απειλές αυτές στην παρούσα φάση δύσκολα μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα, αν και υπάρχει εγρήγορση και γίνονται προετοιμασίες απέναντι σε όλα τα ενδεχόμενα. 

Πηγές του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων τονίζουν στο Capital.gr ότι «ο όμιλος έχει και στο παρελθόν αποδείξει τη δυνατότητά του να διαφοροποιήσει τις πηγές και το καλάθι προμηθειών του, κάτι που συνέβη πρόσφατα και στη διάρκεια των αναταραχών στη Λιβύη». Πράγματι τα Ελληνικά Πετρέλαια ενώ προμηθεύονταν ποσότητες λιβυκού αργού σε ποσοστό 15% έως 17% του συνολικού καλαθιού προμηθειών, μετά τον εμφύλιο και το πάγωμα των εξαγωγών, πέτυχαν να υποκαταστήσουν τις ποσότητες από τη Λιβύη με αργό από άλλες αγορές. Έτσι καθώς για το 2012 ο όμιλος έχει συμφωνίες για αγορές ιρανικού αργού, με την εφαρμογή των κυρώσεων κατά του Ιράν από τον Ιούλιο θα πρέπει να υποκαταστήσει τις ποσότητες που αφορούν στο β’ εξάμηνο. 

Κατά συνέπεια σε επίπεδο ασφάλειας προμήθειας, φαίνεται ότι δε θα υπάρξει πρόβλημα, ιδιαίτερα εάν η Σαουδική Αραβία, υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της για αύξηση της παραγωγής της ώστε να καλυφθεί σημαντικό μέρος από τη μη διαθεσιμότητα ιρανικού αργού σε περίπτωση εφαρμογής των κυρώσεων. Εκεί βεβαίως που δεν μπορούν να γίνουν ασφαλείς εκτιμήσεις είναι για την επίπτωση που θα έχει το εμπάργκο στο μέτωπο της τιμής του "μαύρου χρυσού". 

Όσο για τις επιπτώσεις στην εγχώρια αγορά, όπως τονίζουν πηγές των διυλιστηρίων, στην παρούσα φάση είναι δύσκολο κανείς να διατυπώσει σενάρια της επόμενης ημέρας, σε περίπτωση που υπάρξει στενότητα στην αγορά. Φαίνεται πάντως ότι η πλευρά της ΜΟΗ δεν πρόκειται ακόμη και υπό συνθήκες πιθανής κρίσης, να εγκαταλείψει τη συντηρητική πολιτική που ακολουθεί σε επίπεδο επισφαλειών, καθώς κατευθύνει το 90% των εγχώριων πωλήσεων στα ελεγχόμενα δίκτυα της Avin και της Shell και μόλις 10% σε τρίτες εταιρείες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: