25/1/12

Στον αέρα επενδύσεις των εφοπλιστών ύψους 9,6 δισ. δολαρίων

Αίσθηση προκαλεί ακόμα και στους πιο εξοικειωμένους με την ποντοπόρο το ύψος των ποσών που επενδύθηκαν κατά τη χρήση που έληξε από τους Έλληνες εφοπλιστές στην ναυπήγηση νέων πλοίων, αλλά και στην αγορά παλιότερων από τη δευτερογενή αγορά, με δεδομένη την εικόνα των ναυλαγορών οι οποίες "φλερτάρουν" με νέα ιστορικά χαμηλά. 

Με βάση τα στοιχεία που επεξεργάστηκε ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny το 2011 οι Έλληνες επιχειρηματίες επένδυσαν 9,167 δισεκατομμύρια δολάρια για την ναυπήγηση 178 πλοίων. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο 10% περίπου των πλοίων που παραγγέλθηκαν σε ναυπηγεία παγκοσμίως και αντίστοιχο ποσοστό σε απόλυτη αξία. 

Μόνον οι Κινέζοι παρήγγειλαν περισσότερα πλοία και συγκεκριμένα 129 αλλά σαφώς μικρότερης αξίας (5,8 δισ. δολ.). Συνολικά διεθνώς τοποθετήθηκαν παραγγελίες αξίας 93,543 δισ. δολ. για 978 νεότευκτα ποντοπόρα. 

Εάν στα μεγέθη αυτά των ελληνικών επενδύσεων προστεθούν και τα 4,3 δισ. δολάρια τα οποία δαπανήθηκαν για αγορές άλλων 181 πλοίων από τη δευτερογενή αγορά σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking που δημοσιεύθηκαν πριν λίγες ημέρες καθίσταται σαφές πως το εύρος των επενδύσεων ξεπερνάει τα 13,4 δισ. δολάρια. 

Όμως τα πλοία αυτά αν και θα εκσυγχρονίσουν τον ελληνόκτητο στόλο έρχονται να προστεθούν σε μια παγκόσμια ναυτική δύναμη η οποία υπερκαλύπτει την ζήτηση σε τέτοιο βαθμό που πολλοί επιχειρηματίες προτιμούν να δώσουν τα καράβια τους στα διαλυτήρια της Ασίας για την αξία τους σε σίδερο παρά να συνεχίσουν να τα δουλέψουν με έσοδα σημαντικά χαμηλότερα των εξόδων τους. 

Ο δείκτης-βαρόμετρο Baltic Dry Index υποχώρησε κάτω από τις 1000 μονάδες, για πρώτη φορά από τον Ιανουάριο του 2009. Είναι χαρακτηριστικό δε ότι οι ναύλοι για τα μεγάλα φορτηγά πλοία τύπου capesise έχουν υποχωρήσει περισσότερο από 60% από τον περασμένο Δεκέμβριο και τα τελευταία 24ωρα ακούγονται πληροφορίες που θέλουν τους πλοιοκτήτες να εξετάζουν το ενδεχόμενο να δέσουν κάποια από τα πλοία τους αυτού του τύπου, προκειμένου να μειώσουν τα έξοδα τους και να μπορέσουν βγάζοντας πλεονάζον τονάζ από τις αγορές, να δουλέψουν τα υπόλοιπα καλύτερα. 

Η ίδια εικόνα έρχεται και από ορισμένους τύπους δεξαμενόπλοιων, με τους ναύλους για τα suezmax μάλιστα να αναμένεται -σύμφωνα με δημοσκόπηση αναλυτών του Bloomberg- να διολισθήσουν το 2012 στα χειρότερα επίπεδα των τελευταίων 15 ετών. 

Αναλυτές παρατηρούν βέβαια πως πολλές από τις παραγγελίες μπορεί να ακυρωθούν ή να μεταπωληθούν αλλά σε κάθε περίπτωση η υπερπροσφορά πλοίων είναι τόσο μεγάλη που λίγοι περιμένουν εύρωστη ανάκαμψη των ναυλαγορών φέτος. Πάντως τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία αναμένουν ματαίωση του 7% των παραγγελιών Οι προκαταβολές επιβατών θα χαθούν για τους εφοπλιστές ενώ τα πλοία κατά πάσα πιθανότητα θα μεταπωληθούν φθηνότερα πιέζοντας περαιτέρω τις τιμές τους ως assets. 

Το μόνο "φωτεινό" σημείο είναι πως οι παραγγελίες που μπήκαν το 2011 μπήκαν με σημαντικά χαμηλότερες τιμές από αυτές που μπήκαν το 2008 και οι οποίες παραδίδονται αυτή την περίοδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: