![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiy0HPNdhmQU7E7TPehZNw5bSfdUTTQG5xBpa8xelNnCJnPTOl1QO3Vb825KV8iNfJmijEPlNco33Qn_8CmF0FXZEuX1bsQA6wNOUK0LhRqtlgkjjZdLxAVilHgI8CuBSxTiHGOO7SfNio/s320/%25CE%2595%25CE%25BB%25CE%25BB%25CE%25B7%25CE%25BD%25CF%258C%25CE%25BA%25CF%2584%25CE%25B7%25CF%2584%25CE%25BF%25CF%2582+%25CF%2583%25CF%2584%25CF%258C%25CE%25BB%25CE%25BF%25CF%2582+%25CE%25B1%25CE%25BD%25CE%25AC+%25CF%2583%25CE%25B7%25CE%25BC%25CE%25B1%25CE%25AF%25CE%25B1.png)
Τις προτάσεις της κυβέρνησης για την δημιουργία ενός περιβάλλοντος στην Ελλάδα που θα συγκρατήσει τα έσοδα από τη δραστηριότητα της ναυτιλίας στη χώρα, θα πολλαπλασιάσει τη δυνατότητα προσφοράς της, θα ανοίξει νέους ορίζοντες για την ευρύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία, ενώ ταυτόχρονα θα είναι ικανό να προσελκύει και επενδύσεις στη στεριά, αναμένει ο ελληνικός εφοπλισμός ύστερα από το κάλεσμα που του έγινε από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Οικονομικών, Ευάγγελο Βενιζέλο, στη διάρκεια της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης.
Η ελληνική ναυτιλία είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία της χώρας, η οποία κρατά και τα πρωτεία σε παγκόσμιο επίπεδο. Η άμεση συνεισφορά της στη χώρα ανέρχεται σε 140 δισ. ευρώ τα τελευταία 10 χρόνια, ενώ στο πεντάμηνο του 2011 είχε φτάσει τα 5,5 δισ. ευρώ.
Μόνο για το 2010 τα το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ανήλθε σε 15,418 δισ. ευρώ, και ανήλθε στο 6,72% του εγχώριου προϊόντος καλύπτοντας το 35,28% του εμπορικού ελλείμματος. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος οι εισπράξεις από τη ναυτιλία (6,72%) ήταν ιδιαίτερα υψηλές συγκρινόμενες με των άλλων κρατών-μελών της Ε.Ε. όπου δεν υπερέβησαν το 1%.
Επιπροσθέτως, το 2010 -ακολουθώντας τάση που εκδηλώνεται από το 2003- οι εισπράξεις από ναυτιλιακό συνάλλαγμα υπερέβησαν τις αντίστοιχες του τουρισμού (9,614 δισ. ευρώ) και ήλθαν δεύτερες μετά τις εξαγωγές (17,081 δισ. ευρώ) στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών. Οι εισπράξεις από το ναυτιλιακό συνάλλαγμα και τις εξαγωγές ήταν οι μόνοι τομείς που έδειξαν ανάκαμψη στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών το 2010, συγκρινόμενοι με το 2009.
Οι θεαματικές αυτές εισροές οφείλονται σε 750 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων. Ομως περίπου το ήμισυ των ανωτέρω 140 δισ. ευρώ επανεξήχθη στο εξωτερικό, δεδομένου ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες πληρώνουν για υπηρεσίες παρεχόμενες από άλλες χώρες, διότι το ελληνικό κράτος δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα που θα συγκρατούσαν το μεγαλύτερο μέρος του ναυτιλιακού συναλλάγματος στην Ελλάδα.
Πάγια θέση του ελληνικού εφοπλισμού είναι ότι το ελληνικό κράτος δεν επένδυσε στις αναγκαίες υποδομές για τη συγκράτηση στη χώρα μεγαλύτερου μέρους του ξένου συναλλάγματος από τη ναυτιλία σε σύγκριση με τις επενδύσεις για την τουριστική υποδομή. Συνεπώς, είναι προφανές ότι η ναυτιλία, με την αναγκαία υποδομή, θα μπορούσε να συντελέσει ουσιαστικά στη μελλοντική ανάπτυξη της Ελλάδας.
Οπως υπογραμμίζει και ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης: «Παρ' όλα αυτά, παρά τη δύσκολη συγκυρία που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, η κυβέρνηση διαφυλάσσει τον ομφάλιο λώρο, το θεσμικό πλαίσιο, που συνδέει τη ναυτιλία με την πατρίδα μας και που τις τελευταίες δεκαετίες την οδήγησε στην παγκόσμια ναυτιλιακή πρωτοπορία.
Η πολιτική αυτή, που διακρίνεται από εθνικά χαρακτηριστικά, στηρίζει τη ναυτιλία, η οποία είναι ο μόνος παραγωγικός κλάδος που δεν έχει πληγεί από την εγχώρια κρίση και που στο μέλλον θα έχει τη δυνατότητα να στηρίξει αποτελεσματικά τη δύσκολη πορεία προς την ανάπτυξη».
Λιμάνια
Αν είχαμε αναπτύξει τα λιμάνια μας με σιδηροδρομικές και οδικές προσβάσεις και δίκτυα προς και από αυτά, η Ελλάδα θα ήταν ήδη το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, προσφέροντας πολλά οφέλη στην εθνική οικονομία, σύμφωνα με το ΝΕΕ
Κρουαζιερόπλοια
Στην κρουαζιέρα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΝΕΕ, «προσπαθούμε να αυξήσουμε τα έσοδα, αλλά καλό είναι να αναλογιστούμε ότι για πολλές δεκαετίες συντηρούσαμε το cabotage στις κρουαζιέρες και έτσι χάναμε πολλές εκατοντάδες χιλιάδες, και τα τελευταία χρόνια δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Αν είχαμε αλλάξει το νόμο νωρίτερα, θα είχαμε από καιρό τώρα περισσότερα έσοδα, οπότε το χρέος της χώρας θα ήταν πολλά δισεκατομμύρια λιγότερο. Η ανταγωνιστικότητα δημιουργεί πλούτο και θέσεις εργασίας, ο προστατευτισμός τα καταστρέφει.
Προς τιμή της, η σημερινή κυβέρνηση έκανε την απαραίτητη νομοθετική ρύθμιση. Θα πρέπει όμως ο τύπος της νομοθετημένης σύμβασης, όπως και η παρεχόμενη ασφάλεια στα λιμάνια, να είναι κατάλληλα για να εκδηλωθεί ενδιαφέρον για homeporting από τις μεγάλες εταιρείες. Τα πολλά έσοδα για την Ελλάδα θα είναι από το homeporting, όχι από τις προσεγγίσεις. Η Ελλάδα είναι επιθυμητός προορισμός, οι διαδικασίες είναι το πρόβλημα».
Ανταγωνιστικά
Αν δεν γίνουν τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη αναψυχής ανταγωνιστικά, θα πληθαίνουν τα αντίστοιχα ξένα στις ελληνικές θάλασσες με αφετηρία την πατρίδα τους. Ετσι θα χάνει η Ελλάδα σημαντικά παράπλευρα έσοδα, κατά τον ίδιο τρόπο που τα χάνει από τα κρουαζιερόπλοια.
Ακτοπλοΐα
Με καλύτερη και φθηνότερη προσβασιμότητα, τα νησιά μας θα είχαν αναπτυχθεί τουριστικώς πολύ περισσότερο, με σημαντικά οφέλη για την οικονομία. Η πρόσφατη ανακοίνωση για μερική κατάργηση των μη ανταποδοτικών τελών είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Συνεχίζεται όμως να επιβάλλεται στις μεταφορές από και προς τα νησιά ΦΠΑ 23%, ενώ για να ενισχυθεί η ανάπτυξή τους ο ΦΠΑ θα έπρεπε να ήταν ενιαίος, 13% για οχήματα και επιβάτες, και έτσι αντίστοιχος περίπου με το ΦΠΑ στα ίδια τα νησιά.
«Πρέπει ακόμη να εναρμονισθεί η λειτουργία της ακτοπλοΐας με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, δηλαδή με την πλήρη εφαρμογή του κανονισμού 3577/92 και της STCW του ΙΜΟ, ούτως ώστε τελικά να συγκλίνει το κόστος των εισιτηρίων με τα ευρωπαϊκά επίπεδα. Δηλαδή να πέσουν κι άλλο».
Επενδύσεις στην ξηρά
Σε ό,τι αφορά το κάλεσμα της κυβέρνησης να συμμετάσχουν τα εφοπλιστικά κεφάλαια στην προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση για να προσελκύσει νέες επενδύσεις στη χώρα, η ελληνική εφοπλιστική κοινότητα του City έχει γνωστοποιήσει τις θέσεις της προς τον υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου - Committee, Χαράλαμπο Φαφαλιό, αν δεν αντιμετωπισθούν γραφειοκρατικά εμπόδια, δεν εφαρμοσθούν διαφανείς διαδικασίες και δεν εξαλειφτούν τα φαινόμενα δωροδοκίας, είναι πολύ δύσκολο να πεισθούν οι εφοπλιστές του Λονδίνου να επενδύσουν στην Ελλάδα.
Ο κ. Φαφαλιός έκανε ξεκάθαρο στον υπουργό ότι μέχρι η νομοθεσία να μειώσει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, και να γίνουν διαφανείς και γρήγορες και να εξαλειφθούν τα φαινόμενά της, «θα ήταν πολύ δύσκολο να πείσει τους επενδυτές να κάνουν σημαντικές επενδύσεις στην Ελλάδα».
Ναυπηγοεπισκευή
Η μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου δεν έχει σήμερα ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία. Για δεκαετίες γίνονται προσπάθειες εξορθολογισμού του τομέα που μπορεί να προσφέρει πολλά δισ. δολάρια σε συνάλλαγμα στη χώρα, αλλά μέχρι τώρα το μόνο που έχουμε καταφέρει σαν χώρα είναι να ενισχύουμε τον ανταγωνισμό από άλλες όμορες χώρες, όπως είναι η Τουρκία ή η Ρουμανία.
Δεν επαρκούν οι διαθέσιμοι Ελληνες αξιωματικοί
Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας του Lloyd's Register για λογαριασμό του Committee, 3.848 πλοία συνολικής χωρητικότητας 261,67 εκατ. dwt. Το 25% της συνολικής χωρητικότητας του ελληνόκτητου στόλου φέρει την ελληνική σημαία.
Επίσης οι Ελληνες εφοπλιστές, με μια στάση το 2010, οδηγούν σταθερά την κούρσα των νέων ναυπηγήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, κάτι που βάζει τις βάσεις για τη διατήρηση της ελληνικής πρωτοπορίας στο μέλλον.
Σε όσα περισσότερα πλοία υψώνεται η γαλανόλευκη τόσο θα αυξάνεται και το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που θα έρχεται στη χώρα.
Ομως για να γίνει αυτό χρειάζονται διαθέσιμοι Ελληνες αξιωματικοί του Εμπορικού Ναυτικού, κάτι που σήμερα δεν συμβαίνει, αφού για να καλυφθούν οι ανάγκες θα πρέπει να εισάγονται και να ολοκληρώνουν τις σπουδές τους περίπου οι διπλάσιοι από όσους σήμερα εισάγονται σήμερα.
Ιδιωτικές σχολές
Είναι απαραίτητη ανάγκη η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης στην ουσία, και η δυναμική είσοδος της ιδιωτικής εκπαίδευσης στον τομέα αυτό, ώστε και το ναυτιλιακό συνάλλαγμα να αυξηθεί και η ανεργία που αυξάνεται συνεχώς να αντιμετωπιστεί με επιτυχία και με αμοιβές που σήμερα απλά δεν υπάρχουν στην ξηρά.
«Συμφέρει την Ελλάδα να αυξηθούν οι καλά εκπαιδευμένοι αξιωματικοί πλοίων, γιατί αυτοί οι εργαζόμενοι θα εμβάζουν χρήματα στις οικογένειές τους που θα αποτελούν σημαντικά οικονομικά οφέλη στη χώρα μας. Σήμερα, που υπάρχει μετανάστευση εκπαιδευμένων νέων Ελλήνων προς το εξωτερικό, μέσω της ναυτιλίας θα μπορούσε η πατρίδα μας να ωφελείται πολύ από την επένδυση στη ναυτική εκπαίδευση», επισημαίνει ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Γράτσος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου