21/9/11

Περικοπές στις άγονες γραμμές


Περικοπές σε άγονες γραμμές επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, προκειμένου να προσαρμοσθεί ο προϋπολογισμός του υπουργείου στη δημοσιονομική συγκυρία.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα περικοπούν γραμμές προς νησιά που μπορούν να εξυπηρετηθούν όχι μόνο από τον Πειραιά, αλλά και από γειτονικά, άλλα μεγαλύτερα νησιά. Επίσης αναμένεται να αραιώσουν οι συνδέσεις με τον Πειραιά.

Παράλληλα θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις 31 Οκτωβρίου λήγουν οι συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας για τη δρομολογιακή περίοδο 2010-2011, ενώ δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη οι σχετικοί διαγωνισμοί για τη νέα περίοδο 2011-2012.

Στον «αέρα»

Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά 35 άγονες γραμμές είναι στον «αέρα» εκ των οποίων οι 22 αφορούν στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών και οι υπόλοιπες 13 τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ενώ οι αρμόδιες υπηρεσίες είχαν ξεκινήσει τη σχετική διαδικασία για την προκήρυξη των διαγωνισμών από τον προηγούμενο Απρίλιο, το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει απαντήσει ακόμη και υπάρχει ο κίνδυνος για ένα κονδύλι ύψους μόλις 14 εκατ. ευρώ να μείνουν νησιά χωρίς πλοία το χειμώνα.

Η πολιτεία έχει τη δυνατότητα να επεκτείνει την ισχύουσα σύμβαση που λήγει στο τέλος Οκτωβρίου για όσο διάστημα απαιτηθεί, ωστόσο δεν είναι σίγουρο αυτή τη φορά ότι οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις θα το δεχθούν, καθώς τα μισθώματα είναι χαμηλά και ορισμένες γραμμές είναι ζημιογόνες. Το αρμόδιο υπουργείο υποστηρίζει ότι η επέκταση της σύμβασης είναι υποχρεωτική, ωστόσο την άποψη αυτή δεν την ασπάζονται οι ακτοπλόοι.

Πάντως, οι οριστικές αποφάσεις για το ύψος περικοπών στις άγονες γραμμές αναμένεται να ληφθούν τις επόμενες ημέρες εν όψει και της κατάρτισης του προϋπολογισμού για το 2012.

Συνθήκες αποχής

Ακτοπλοϊκοί κύκλοι σχολίαζαν στη «Ν» ότι μία μείωση των μισθωμάτων σε συνδυασμό και τα γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ακτοπλοϊκός κλάδος στις ελεύθερες γραμμές, λόγω του αυξημένου λειτουργικού κόστους των πλοίων δημιουργεί συνθήκες αποχής από τις άγονες γραμμές με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών.

Η ακτοπλοΐα δεν θα πρέπει να αντιμετωπισθεί με αυστηρά δημοσιονομικά κριτήρια τονίζουν οι ίδιοι κύκλοι, καθώς αφορά στη σύνδεση της μισής Ελλάδος με την άλλη μισή.

Παράλληλα σημείωναν ότι είναι ευκαιρία μία επαναξιολόγηση του δικτύου των αγόνων γραμμών έτσι ώστε να καταστεί πιο λειτουργικό και αποτελεσματικό, ενδεχομένως και με μικρότερο συνολικό κόστος, αλλά πιο αποδοτικό για τις εταιρείες που θα κληθούν να εξυπηρετήσουν το δίκτυο αυτό.

Η συζήτηση για ένα νέο δίκτυο αγόνων γραμμών έγινε στο πρόσφατο παρελθόν στο πλαίσιο επιτροπής που είχε συστήσει η πρώην υφυπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας, Ελπίδα Τσουρή η οποία ωστόσο δεν ολοκλήρωσε το έργο της λόγω των κυβερνητικών αλλαγών.

Τώρα οι προτάσεις αυτές βρίσκονται στο γραφείο του υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο οποίος έχει εξαγγείλει ότι θα υπάρξει ολοκληρωμένη θεσμική παρέμβαση στο προσεχές μέλλον.

Οι ακτοπλόοι

Οι προτάσεις των ακτοπλόων έτσι όπως τις είχε παρουσιάσει ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλης Σακέλλης, σε ναυτιλιακό συνέδριο αφορούν στη δημιουργία ενός συστήματος με δύο διαφορετικούς τύπους γραμμών (απευθείας με Πειραιά ή μέσω ανταποκρίσεων) στους οποίους μπορούν να καταταχθούν όλα τα μικρά νησιά μας.

Κριτήριο ένταξης στον ένα ή άλλο τύπο γραμμών ή σε ένα συνδυασμό τους, είναι η απόσταση από τον Πειραιά, από άλλα μεγάλα νησιά και ο χρόνος ταξιδιού.

Η επιλογή αποκλειστικά ενός από τους δύο τρόπους για την εξυπηρέτηση όλων των νησιών, θα ήταν μεγάλο λάθος, τόνισε ο κ. Σακέλλης. Οι συνδέσεις με ανταποκρίσεις σε κάποιες περιπτώσεις είναι η μοναδική ικανοποιητική λύση, ενώ σε άλλες όχι. Χαρακτηριστικά όπως ανέφερε, νησιά σαν τη Δονούσα, την Ηρακλειά, τα Κουφονήσια τα οποία εξυπηρετούνται κυρίως με απευθείας συνδέσεις από Πειραιά, αλλά και με ανταποκρίσεις και πολλά ενδονησιωτικά δρομολόγια, λόγω της γεωγραφικής τους θέσης (βρίσκονται πολύ κοντά σε Πάρο και Νάξο).

Υπάρχουν όμως και νησιά, όπως η Κάσος και η Κάρπαθος τα οποία βρίσκονται πολύ μακριά από τον Πειραιά και δεν είναι δυνατή η εκτέλεση αυθημερόν δρομολογίων. Τα νησιά αυτά με πληθυσμό 7.500 κατοίκους, σήμερα εξυπηρετούνται με πλοία από Πειραιά με τρία δρομολόγια την εβδομάδα, εκ των οποίων τα δύο μέσω Θήρας και Ηρακλείου με διάρκεια ταξιδίου από 16 μέχρι και 22 ώρες.

Τα νησιά αυτά θα μπορούσαν να εξυπηρετούνται με ανταποκρίσεις μέσω Κρήτης ή Ρόδου. Το λιμάνι Ηρακλείου και Ρόδου εξυπηρετείται από σύγχρονα πλοία μεγάλων χωρητικοτήτων μήκους άνω των 180 μέτρων και ταχύτητας 30 μιλίων. Τα πλοία αυτά δεν μπορούν να προσεγγίσουν στην Κάσο και την Κάρπαθο, μπορούν όμως να αξιοποιηθούν προκειμένου να συντομεύσει το συνολικό ταξίδι προς τα δυο ακριτικά νησιά, με την εκτέλεση δρομολογίων με ανταποκρίσεις από Ηράκλειο προς Κάσο και Κάρπαθο.

Έτσι αντί των τριών δρομολογίων την εβδομάδα που εκτελούνται σήμερα, θα εκτελούνται έξι δρομολόγια, δηλαδή πέντε με ανταποκρίσεις στον συντομότερο χρόνο και ένα απευθείας μέσω Ρόδου και άλλων νησιών των Δωδεκανήσων σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: