24/9/11

Το μουσείο Γκετί επιστρέφει Ελληνικές αρχαιότητες


Μας επιστρέφουν δύο ελληνικές αρχαιότητες και τους δανείζουμε μία. Αυτή τη συμφωνία έκανε ο υπουργός Πολιτισμού με το αμερικανικό Μουσείο Γκετί, υπογράφοντας μνημόνιο συνεργασίας για την «ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας, την προβολή της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς και τη δέσμευση (σ.σ. του Μουσείου Γκετί) για την αποτροπή της παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων».

Δηλαδή, το Μουσείο του Λος Αντζελες αποκηρύσσει έτσι το κακό του παρελθόν, το οποίο οδήγησε στη Δικαιοσύνη την πρώην επιμελήτρια των ελληνορωμαϊκών συλλογών του, Μάριον Τρου, για αγορά προϊόντων αρχαιοκαπηλίας.

Πρέπει εδώ να θυμίσουμε πως δεν είναι η πρώτη φορά που το Μουσείο Γκετί συνομολογεί με το ΥΠΠΟ συνεργασία και επιστρέφει αρχαία. Εχει ξαναγίνει επί υπουργίας Γιώργου Βουλγαράκη το 2006. Τότε μας είχαν επιστρέψει ένα χρυσό στεφάνι από τη Μακεδονία, άγαλμα αρχαϊκής Κόρης, ένα ανάγλυφο από τη Θάσο και μια ενεπίγραφη Βοιωτική Στήλη με εγχάρακτη παράσταση πολεμιστή.

Η διαφορά είναι ότι εκείνη η «συμφωνία συνεργασίας» είχε υπογραφεί με τον προηγούμενο διευθυντή του Μουσείου. Οταν ανέλαβε καθήκοντα ο διάδοχός του, ο σημερινός διευθυντής, είχε δηλώσει κατηγορηματικά αντίθετος στην πολιτική επιστροφών αρχαιοτήτων.

Ετσι, μας εξέπληξε η χθεσινή ανακοίνωση ότι ο James Guno, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Μουσείου Γκετί, υπέγραψε στο Λος Αντζελες μνημόνιο συνεργασίας με τον Ελληνα υπουργό Πολιτισμού Παύλο Γερουλάνο, δηλώνοντας ότι «το Γκετί έχει δεσμευτεί για την προστασία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και το μνημόνιο με την Ελλάδα αποτελεί πρόοδο προς αυτή την προσπάθεια».

Βεβαίως το «ντιλ» ήταν συμφέρον για το Γκετί, αφού εξασφάλισε το δανεισμό μιας ελληνικής επιγραφής, για λογαριασμό του μουσείου του. Κίνηση που δεν τόλμησε να κάνει κανείς στο παρελθόν στη θέση του κ. Γερουλάνου.

Ας δούμε όμως τι μας επιστρέφουν: δύο θραύσματα από ένα επιτύμβιο ανάγλυφο, τμήμα του οποίου βρίσκεται στο Μουσείο Κανελλοπούλου στην Αθήνα, όπως επίσης ένα τμήμα ενεπίγραφης στήλης από τον Θορικό του Λαυρίου.

Τα θραύσματα του αναγλύφου από το Μουσείο Γκετί έχει αναγνωριστεί ότι συνανήκουν με αυτά του Μουσείου Κανελλοπούλου από το 1975. Στο επιτύμβιο ανάγλυφο απεικονίζονται δύο γυναίκες, η Κυρία (καθιστή) και η δούλη μπροστά της με το χέρι στο μάγουλο. Το έργο χρονολογείται στο τέλος του 5ου αι. π. Χ. και θεωρείται εξαιρετικό δείγμα γλυπτικής αττικού εργαστηρίου.

Η ενεπίγραφη στήλη (430-420 π.Χ.) φέρει κείμενο και στις τρεις πλευρές. Είναι ένα ημερολόγιο θυσιών και εορτών που τελούνταν στον Θορικό προς τιμήν θεοτήτων και τοπικών ηρώων. Το κείμενο είναι ελλιπές κατά το άνω αριστερό τμήμα του. Η στήλη περιήλθε στην κατοχή του Μουσείου το 1979. Από το περιεχόμενό της η επιγραφή συγκαταλέγεται στα πολύ σημαντικά κείμενα του είδους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: