Μόνιμα ανοικτός για παρεμβάσεις και περαιτέρω μειώσεις θα είναι ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα, καθώς ο νέος μηχανισμός καθορισμού του που ήδη παραδόθηκε στην Τρόικα από τον αρμόδιο υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση, προβλέπει μια σειρά από παραμέτρους οι οποίες δύσκολα θα βελτιωθούν τα επόμενα χρόνια. Παράλληλα, περιλαμβάνει ρήτρες διασφάλισης, οικονομικούς δείκτες και αυστηρά κριτήρια τα οποία εκτιμάται ότι δεν θα οδηγήσουν σε αύξηση των κατώτατων μισθών, ακόμη και μετά την έξοδο της Ελλάδας από την ύφεση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο νέος μηχανισμός υπολογισμού του κατώτατου μισθού που θα «περάσει» με τον συνήθη τρόπο της υπογραφής μιας πράξης υπουργικού συμβουλίου, οφείλει να «υπακούει» στις γνωστές συστάσεις της Τρόικας για τους μισθούς στην Ελλάδα. Βάσει αυτών, ο κατώτατος μισθός και οι ωριμάνσεις θα πρέπει να μείνουν παγωμένα μέχρις ότου η ανεργία πέσει κάτω του 10%, κάπου κοντά στο σωτήριο έτος 2027 σύμφωνα με την ΓΣΕΕ.
Παράλληλα, οι δανειστές πιέζουν ώστε να υπάρξει «μέριμνα» για τους νέους. Στην πράξη και με πρόσχημα την υψηλή ανεργία, ο κατώτατος δικός τους μισθός να είναι κατά τι, μειωμένος από τον κατώτατο των μεγαλύτερων, ενώ αντίστοιχη διαφοροποίηση να μπορούν να έχουν οι μισθοί σε περιοχές θύλακες υψηλής ανεργίας…
Σύμφωνα με πληροφορίες στο τελικό κείμενο που κατατέθηκε την προηγούμενη επίσκεψη των επικεφαλής της Τρόικας των δανειστών στην Ελλάδα, προκειμένου να ληφθεί το οριστικό Ο.Κ. και να προχωρήσει η θεσμοθέτηση του νέου μηχανισμού, καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του τελικού κατώτατου μισθού θα διαδραματίσουν εκτός από την ανεργία και την γενικότερη οικονομική συγκυρία, ο αριθμός κάθε φορά αυτών που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, η σχέση αυτού του μισθού ως καθαρό διαθέσιμο εισόδημα με τον μέσο μισθό, το όριο της φτώχιας, το όριο ελάχιστης διαβίωσης, αλλά και διάφορες κοινωνικές παροχές που δίνονται με βάση εισοδηματικά κριτήρια...
Συμπληρωματικά, θα λαμβάνονται υπόψη μια σειρά από παράμετροι, που δύσκολα θα οδηγήσουν σε αύξηση του κατώτατου μισθού. Για παράδειγμα, θα λαμβάνεται υπόψη η μαύρη ανασφάλιστη εργασία, η εισφοροδιαφυγή, οι εικονικοί μισθοί και το μέγεθος των ατομικών συμβάσεων έναντι των συλλογικών, κλαδικών ή και επιχειρηματικών.
Και βέβαια, σημαντικό ρόλο θα παίζουν μια σειρά από γενικές οικονομικές παραδοχές, όπως η ανεργία που προαναφέρθηκε, ο ρυθμός ανάπτυξης, η παραγωγικότητα της οικονομίας, η συνδρομή του κόστους εργασίας στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, αλλά και η αναλογική σχέση του κόστους εργασίας προς λοιπούς παράγοντες ανταγωνιστικότητας όπως είναι το φορολογικό σύστημα και η γραφειοκρατία.
Σε επίπεδο διαβούλευσης, στο σχέδιο προβλέπονται δύο μήνες συζητήσεων, πιθανότατα χωρίς τη ΓΣΕΕ που έχει αποφασίσει να απέχει από τη διαδικασία, καταγγέλλοντας την αντισυνταγματική κατάργηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο νέος μηχανισμός υπολογισμού του κατώτατου μισθού που θα «περάσει» με τον συνήθη τρόπο της υπογραφής μιας πράξης υπουργικού συμβουλίου, οφείλει να «υπακούει» στις γνωστές συστάσεις της Τρόικας για τους μισθούς στην Ελλάδα. Βάσει αυτών, ο κατώτατος μισθός και οι ωριμάνσεις θα πρέπει να μείνουν παγωμένα μέχρις ότου η ανεργία πέσει κάτω του 10%, κάπου κοντά στο σωτήριο έτος 2027 σύμφωνα με την ΓΣΕΕ.
Παράλληλα, οι δανειστές πιέζουν ώστε να υπάρξει «μέριμνα» για τους νέους. Στην πράξη και με πρόσχημα την υψηλή ανεργία, ο κατώτατος δικός τους μισθός να είναι κατά τι, μειωμένος από τον κατώτατο των μεγαλύτερων, ενώ αντίστοιχη διαφοροποίηση να μπορούν να έχουν οι μισθοί σε περιοχές θύλακες υψηλής ανεργίας…
Σύμφωνα με πληροφορίες στο τελικό κείμενο που κατατέθηκε την προηγούμενη επίσκεψη των επικεφαλής της Τρόικας των δανειστών στην Ελλάδα, προκειμένου να ληφθεί το οριστικό Ο.Κ. και να προχωρήσει η θεσμοθέτηση του νέου μηχανισμού, καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του τελικού κατώτατου μισθού θα διαδραματίσουν εκτός από την ανεργία και την γενικότερη οικονομική συγκυρία, ο αριθμός κάθε φορά αυτών που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, η σχέση αυτού του μισθού ως καθαρό διαθέσιμο εισόδημα με τον μέσο μισθό, το όριο της φτώχιας, το όριο ελάχιστης διαβίωσης, αλλά και διάφορες κοινωνικές παροχές που δίνονται με βάση εισοδηματικά κριτήρια...
Συμπληρωματικά, θα λαμβάνονται υπόψη μια σειρά από παράμετροι, που δύσκολα θα οδηγήσουν σε αύξηση του κατώτατου μισθού. Για παράδειγμα, θα λαμβάνεται υπόψη η μαύρη ανασφάλιστη εργασία, η εισφοροδιαφυγή, οι εικονικοί μισθοί και το μέγεθος των ατομικών συμβάσεων έναντι των συλλογικών, κλαδικών ή και επιχειρηματικών.
Και βέβαια, σημαντικό ρόλο θα παίζουν μια σειρά από γενικές οικονομικές παραδοχές, όπως η ανεργία που προαναφέρθηκε, ο ρυθμός ανάπτυξης, η παραγωγικότητα της οικονομίας, η συνδρομή του κόστους εργασίας στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, αλλά και η αναλογική σχέση του κόστους εργασίας προς λοιπούς παράγοντες ανταγωνιστικότητας όπως είναι το φορολογικό σύστημα και η γραφειοκρατία.
Σε επίπεδο διαβούλευσης, στο σχέδιο προβλέπονται δύο μήνες συζητήσεων, πιθανότατα χωρίς τη ΓΣΕΕ που έχει αποφασίσει να απέχει από τη διαδικασία, καταγγέλλοντας την αντισυνταγματική κατάργηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου