26/3/13

Τορπίλη για την κυπριακή ναυτιλία

Ανεπανόρθωτη ζημία χαρακτηρίζουν ναυτιλιακοί κύκλοι τα γεγονότα στην Κύπρο και την εξέλιξη των δυο μεγαλύτερων τραπεζών της χώρας, εκτιμώντας ότι υπάρχουν πια σημαντικά κίνητρα για την μετεγκατάσταση των ναυτιλιακών που εδρεύουν εκεί. 

Και αυτό διότι από πολλούς θεωρείται «θέμα χρόνου» η περαιτέρω αύξηση των φορολογικών συντελεστών, αλλά και η επιβολή πρόσθετων επιβαρύνσεων για την εγγραφή στο νηολόγιο της Κύπρου, όπως συνέβη προ ολίγων μηνών και στην Ελλάδα. Απειλείται έτσι ευθέως ένας κλάδος που με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία συνεισφέρει το 7% του κυπριακού ΑΕΠ. 

Αν και το κλίμα για την Ελλάδα δεν είναι αυτή τη στιγμή διεθνώς το καλύτερο, «ο Πειραιάς και το ελληνικό νηολόγιο εμφανίζονται ξαφνικά πολύ πιο ελκυστικά από ότι μέχρι πριν λίγες ημέρες», σχολιάζουν εφοπλιστικοί κύκλοι επισημαίνοντας ότι όλα άλλαξαν μέσα με μια εβδομάδα. «Κλονίστηκε η εμπιστοσύνη ανεπανόρθωτα και επαναπροσδιορίζονται έτσι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα» μιας έδρας στο νησί. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ των εφοπλιστών διεθνούς βεληνεκούς που έχουν μέρος, τουλάχιστον, των δραστηριοτήτων τους στην Κύπρο, είναι και ο νορβηγικής καταγωγής John Fredriksen, κατά πολλούς ο μεγαλύτερος εφοπλιστής του πλανήτη, με καθαρή αξία 13,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με το Bloomberg. 

Ο Νορβηγός πολιτογραφήθηκε προ ολίγων ετών ως Κύπριος αναζητώντας χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές. Το σύνολο σχεδόν των λογιστικών εργασιών του ομίλου του πραγματοποιείται στην Κύπρο. Πληροφορίες από την Νορβηγία αναφέρουν πάντως ότι η Seatankers Management που εδρεύει εκεί και ανήκει στα συμφέροντά του αναμένεται να έχει πλήγμα μεταξύ ενός και τεσσάρων εκατομμυρίων δολαρίων από τις εξελίξεις με τις τραπεζικές καταθέσεις. 

Λιγότερο ξεκάθαρο είναι πάντως το πόσο θα πληγεί η προσωπική του περιουσία, η οποία ασφαλώς και δεν βρίσκεται στο νησί ολόκληρη. Πλην όμως, πληροφορίες θέλουν την Λευκωσία να έχει ζητήσει στο παρελθόν από ξένους με τέτοιο οικονομικό εκτόπισμα, που πολιτογραφήθηκαν εκεί, να μεταφέρουν στις τράπεζες του νησιού καταθέσεις τους έως του ύψους των 17 εκατ. ευρώ επί του προκειμένου. 

Η περίπτωση Fredriksen είναι χαρακτηριστική και δεν είναι μοναδική. Πολλά τρανταχτά ελληνικά ονόματα της ποντοπόρου με κυπριακή καταγωγή έχουν αυτονόητα συμφέροντα εκεί ακόμα και αν δεν έχουν μεγάλη τραπεζική έκθεση. Μεταξύ αυτών είναι ο Ανδρέας Χατζηγιάννης, ο Πόλυς Χατζηιωάννου, ο Στέλιος Χατζηιωάννου, ο Γιώργος Μούσκας και ο Τάσος Παναγίδης. Έκθεση στην Κύπρο έχει και ο Έλληνας Γιώργος Οικονόμου μέσω της νορβηγικής θυγατρικής της εισηγμένης του Ocean Rig, αν και πολύ μικρού εύρους, όπως κοινοποίησε. 

Ακόμα, μεταξύ των σημαντικών παραγόντων του εφοπλισμού της Κύπρου συγκαταλέγεται και ο Κωστάκης Λοΐζου που ελέγχει την Louis Group, ομπρέλα, μεταξύ άλλων, και για την Louis Cruises. 

Εκτός από τους Έλληνες υπάρχει και σημαντικός αριθμός Ρώσων αλλά και Γερμανών εφοπλιστών που έχουν αναζητήσει οφέλη από το νομικό και φορολογικό πλαίσιο της Κύπρου. Εκ των πλέον γνωστών η γερμανική εφοπλιστική οικογένεια Oldendorff. 

Η Κύπρος έχει τον τρίτο μεγαλύτερο στόλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση με ποσοστό 12,13% του συνολικού στόλου των 27 χωρών μελών της Ε.Ε. Αποτελεί ιστορικά ανεπτυγμένο ναυτιλιακό κέντρο που συνδυάζει μια αξιόπιστη σημαία και μια εγχώρια ναυτιλιακή βιομηχανία διαχείρισης και υποστηρικτικών υπηρεσιών διεθνούς βεληνεκούς. 

Ο αριθμός διαχειριστριών ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν εγκατασταθεί στο νησί και οι οποίες διαχειρίζονται μεγάλο ποσοστό του κυπριακού εμπορικού στόλου, όπως επίσης και πολύ μεγάλο αριθμό πλοίων αλλοδαπής σημαίας, είναι πολύ μεγάλος. Το 87% των εταιρειών που έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν στην επικράτεια της Κυπριακής Δημοκρατίας ελέγχονται από Κυπριακά και Ευρωπαϊκά συμφέροντα. Σε αυτές εργάζονται περίπου 40.000 ναυτικοί από τους οποίους 5.000 είναι Ευρωπαίοι. 

Το Κυπριακό Νηολόγιο βρίσκεται σήμερα στη 10η θέση των μεγαλύτερων εμπορικών στόλων παγκοσμίως και στην 3η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχει εγγεγραμμένα 1.000 ποντοπόρα με συνολική χωρητικότητα της τάξης των 10 εκατομμυρίων τόνων (gross tons). 

Αξιοσημείωτο επίσης είναι το γεγονός ότι το ποσοστό του στόλου που η διαχείριση του γίνεται από την Κύπρο, σύμφωνα με υπολογισμούς της Λευκωσίας, αποτελεί το 20% του παγκόσμιου στόλου. 

Το ξημέρωμα της 25ης Μαρτίου βρήκε τις προοπτικές όλης αυτής της βιομηχανίας ριζικά μεταλλαγμένες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: