25/10/11
Προς Ασία φεύγουν τα μεγάλα ελληνικά ναυτιλιακά γραφεία
Η ροπή των αγορών προς τις ραγδαία αναπτυσσόμενες ασιατικές αγορές δεν αφήνει αδιάφορους τους Έλληνες εφοπλιστές ολοένα και περισσότεροι εκ των οποίων εξετάζουν το ενδεχόμενο να μεταφέρουν την έδρα τους εκεί.
Αιτία δεν είναι μόνον η δεινή κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και το συνεχώς μεταβαλλόμενο θεσμικό τοπίο –που περιέλαβε υπό την σημερινή κυβέρνηση και την κατάργηση του υπουργείου εμπορικής ναυτιλίας– αλλά και το γεγονός ότι στην Ασία χτυπά πραγματικά η καρδιά του παγκοσμίου εμπορίου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 60% του πετρελαίου που εισάγει η Κίνα μεταφέρεται από ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια, κάτι που υπογράμμισε άλλωστε και χτες το βράδυ στην Αθήνα ο Πρόεδρος της Κινεζικής Γερουσίας Jia Qinglin σε δείπνο που παρέθεσε το Ελληνοκινεζικό Εμπορικό Επιμελητήριο προς τιμήν του.
Δεν πρέπει λοιπόν να εκπλήσσει το ότι Έλληνες εφοπλιστές αλλά και προμηθευτές ναυτιλιακών προϊόντων και υπηρεσιών «κοιτούν» με ευνοϊκό μάτι την μετεγκατάσταση στην ευρύτερη περιφέρεια. Χρηματοδοτήσεις αλλά και παραγωγικές μονάδες όπως τα ναυπηγεία της Κορέας, της Ιαπωνίας και ειδικά της Κίνας βρίσκονται εκεί και όχι στην Ευρώπη. Οι νέες ισορροπίες του παγκόσμιου εμπορίου, το αναιμικό ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα και η ελληνική αβελτηρία φαίνεται ότι θα οδηγήσουν ακόμα και κάποιος από τους πλέον συντηρητικούς στην Ασία.
Χαρακτηριστικές της τάσης αυτής η προ ολίγων ημερών δηλώσεις του Έλληνα εφοπλιστή Χάρη Βαφειά, επικεφαλής της εισηγμένης στην Wall Str. StealthGas, κατά τις εκδηλώσεις του «TradeWinds Shipowners Forum» σύμφωνα με τις οποίες γνωρίζει 10 ελληνικές ναυτιλιακές που έχουν ήδη ανοίξει γραφεία στο εξωτερικό και εξετάζουν το ενδεχόμενο να φύγουν εντελώς.
Στη Σιγκαπούρη έχει ήδη ανοίξει γραφείο η Meadway Shipping, ενώ και ο ναυλομεσιτικός οίκος ΠK Κακουλίδης ξεκίνησε δραστηριότητα με έδρα την ίδια πόλη. Η ναυλομεσίτρια Βίκη Κουμμή έχει ανοίξει νέα εταιρεία με επωνυμία Aussie Carriers και έδρα την Αυστραλία.
Σημαντικοί ελληνικοί ναυλομεσιτικοί οίκοι έχουν από καιρό προσανατολιστεί στην κατεύθυνση αυτή. Η Intermodal άνοιξε αντιπροσωπεία στη Σαγκάη πριν πέντε χρόνια ενώ το ίδιο έχει κάνει και η Optima Shipbrokers η οποία ανοιξε αργότερα γραφείο και στο Ντουμπάι. Το υποκατάστημα της Σαγκάης έχει πλέον καταχωρηθεί ως κινεζική εταιρεία κάτι που εξομάλυνε πολλά από τα προβλήματα που αντιμετώπιζε από το εξωτερικό.
Η φυγή προς το εξωτερικό προέρχεται βέβαια και από την φορολογική ανασφάλεια που αναφέρεται ολοένα και συχνότερα ως παράμετρος που διώχνει εταιρείες.
Πάντως, την ίδια ώρα που ναυτιλιακές εξετάζουν την έξοδο τους προς την Ασία , άλλες κοιτούν μετεγκατάσταση σε ακόμα πιο ελκυστικές για την επιχειρηματικότητα έδρες. Μεταξύ αυτών και το Μονακό.
Παράλληλα πάντως με την φυγή σημειώνεται και μια αυξημένη σχετικά με το παρελθόν έλευση ναυτιλιακών επιχειρήσεων από το Λονδίνο. Για την τάση αυτή ευθύνεται η αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των ξένων που ζουν στην Βρετανία και το γεγονός ότι η βρετανική οικονομία θεωρείται μια από αυτές που αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα ρίσκα δεδομένου του χρέους της και των ελλειμμάτων τα οποία για την ώρα έχει απλώς σκεπάσει ο ορυμαγδός στην Ευρωζώνη.
Το εάν θα φύγουν μαζικά πολύτιμες και συχνά κερδοφόρες ναυτιλιακές από την Αθήνα και τον Πειραιά –και μαζί τους και οι θέσεις εργασίας και το συνάλλαγμα που συνεπάγονται– δεν θα κριθεί από τις εξελίξεις των επομένων λίγων μηνών στο «ελληνικό μέτωπο». Αυτές μπορούν μόνο να επισπεύσουν αποφάσεις. Θα κριθεί από τους νέου συσχετισμούς ισχύος στην παγκόσμια οικονομία και αυτοί έχουν γείρει την πλάστιγγα προς την Ασία σχολιάζουν στην Ακτή Μιαούλη.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου