31/8/11

Με προίκα στο παζάρι! των αποκρατικοποιήσεων


«Πρώτη ύλη» στην οποία θα στηριχθεί η αναζήτηση στρατηγικών επενδυτών αξιώσεων για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ αποτελούν τα ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα εξαμήνου των δύο εισηγμένων εταιρειών. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του αναθεωρημένου μεσοπρόθεσμου, σχεδιάζεται η πώληση του 23,1% και του 23,3% το δʼ και γʼ τρίμηνο 2011 του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα.

Ωστόσο, παρότι οι δύο κερδοφόρες κρατικές εταιρείες συγκεντρώνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον, η αποκρατικοποίησή τους φαίνεται να «φρενάρει» λόγω της «κόκκινης γραμμής» για μη ιδιωτικοποίηση που έχουν θέσει στο παρελθόν οι επικεφαλής τους και κυρίως η επιδείνωση της ύφεσης που έχει οδηγήσει σε συρρίκνωση των χρηματιστηριακών αποτιμήσεων.

Μάλιστα, όπως είχε δηλώσει προ ημερών ο πρόεδρος του Ταμείου Αποκρατικοποίησεων Ι. Κουκιάδης, ενδεχομένως η αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ να μετατεθεί για το τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Σε επίπεδο μεγεθών, κατά το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς, τα καθαρά κέρδη του ΟΛΘ εκτοξεύθηκαν στα 4,9 εκατομμύρια ευρώ έναντι 820 χιλιάδων ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2010 (+498,6%). Η μεγάλη αυτή αύξηση αποδίδεται από την εταιρεία και στο γεγονός ότι τα αποτελέσματα του 2010 επιβαρύνθηκαν με έκτακτη εισφορά ύψος 598 χιλιάδων ευρώ.

Αύξηση κατέγραψαν και τα κέρδη προ φόρων (+202,36%) που οφείλεται στην αύξηση των πωλήσεων και χρηματοοικονομικών εσόδων, στις μεγάλες μειώσεις των αμοιβών και εξόδων προσωπικού και στην μεγάλη μείωση του προσωπικού λόγω συνταξιοδότησης.

Η εισηγμένη εμφανίζει ίδια κεφάλαια 123 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις ανέρχονται στα 16,2 εκατομμύρια ευρώ.

Κατά το πρώτο εξάμηνο, μέσω του λιμανιού Θεσσαλονίκης διακινήθηκαν 5,8 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων (έναντι 7,2 εκατ. τόνων το 2010), ενώ σε σχέση με το εξάμηνο του προηγούμενου έτους η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 45,60%. Αντίθετα, η κίνηση των πλοίων αυξήθηκε κατά 3,71%.

Η εισηγμένη εκτιμά ότι το βʼ εξάμηνο του 2011, σε σχέση με το πρώτο, η διακίνηση containers αναμένεται να παραμείνει στο ίδιο αυξητικό επίπεδο και η διακίνηση του γενικού φορτίου θα παρουσιάσει περαιτέρω αύξηση. Όσον αφορά το χύδην φορτίο, η διακίνησή του αν και θα παρουσιάσει μικρή αύξηση θα υπολείπεται στο σύνολο του 2011 έναντι του 2010, κατά τον ΟΛΘ.

Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς

Όσον αφορά την εταιρεία που διαχειρίζεται το πρώτο λιμάνι της χώρας, κατά το πρώτο εξάμηνο, παρουσίασε ενίσχυση της καθαρής κερδοφορίας κατά 122%. Η ενίσχυση αποδίδεται στην μείωση του προσωπικού κατά 300 άτομα, των συνολικών εξόδων (-14,29%) και στην αύξηση των λειτουργικών εσόδων.

Μειωμένα κατά 12,9 εκατ. ευρώ ήταν τα έσοδα το εξεταζόμενο διάστημα, με την μεταβολή να αποδίδεται -μεταξύ άλλων- από την εισηγμένη στο γεγονός ότι το πρώτο εξάμηνο του 2010 περιλαμβανόταν στα έσοδα υπεργολαβική αμοιβή για τη λειτουργία της Προβλήτας II (ΣΕΠ), με προσωπικό της ΟΛΠ ύψους 20,2 εκατ., το οποίο δεν υφίσταται στο αʼ εξάμηνο του 2011.

Τα ίδια κεφάλαια ανήλθαν στα 152 εκατ. ευρώ (από 143 εκατ. ευρώ) και οι συνολικές υποχρεώσεις στα 242 εκατ. ευρώ.

Τις επιδόσεις της εταιρείας επηρέασε και η κρίση στην αγορά αυτοκινήτου που οδήγησε σε υστέρηση εσόδων (-28,1%) του σταθμού αυτοκινήτων. Στον αντίποδα, ο τομέας της κρουαζιέρας διπλασίασε τα έσοδα στα 2,4 εκατ. ευρώ έναντι 1,2 εκατ. ευρώ.

Και στον ΟΛΠ, λόγω των μέτρων του μνημονίου αλλά και του προγράμματος εθελουσίας εξόδου, τα έξοδα μισθοδοσίας μειώθηκαν 20,3%.

Καταλυτικός παράγοντας για την πορεία των εσόδων του ΟΛΠ είναι η πενταετούς διάρκειας συμφωνία για υπηρεσίες transhipment (μεταφόρτωσης) με την Μ.S.C. που αποτελεί τη δεύτερη παγκοσμίως εταιρεία στο χώρο των θαλασσίων μεταφορών.

Η συμφωνία αυτή, έχει για τον ΟΛΠ ιδιαίτερη σημασία, αφού η M.S.C. αποτελεί επίσης έναν από τους 3 μεγαλύτερους πελάτες του Οργανισμού και στον χώρο της κρουαζιέρας (αποτελεί το 18% της κίνησης στον Πειραιά).

Σημειώνεται ότι η M.S.C., όπως και οι άλλες τρεις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για τη συμμετοχή τους στην επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας του ΟΛΠ καθώς επίσης και σε έργα ανωδομών άλλων λιμένων κρουαζιέρας της χώρας.


Δεν υπάρχουν σχόλια: