23/3/15

Οι εξαγορές αλλάζουν τον χάρτη στα σούπερ μάρκετ

Με μπαράζ εξαγορών ανταγωνιστικών αλυσίδων και προσεταιρισμού σημείων πώλησης σε «στρατηγικές» περιοχές της Αττικής και κυρίως της επαρχίας επιχειρούν οι μεγάλοι λιανεμπορικοί όμιλοι να ενδυναμώσουν τη θέση τους στην αγορά συγκεντρώνοντας τζίρο και μερίδια από τους πιο αδύναμους παίκτες που δεν αντέχουν την ύφεση.

Ήδη ο χάρτης έχει αρχίσει να διαφοροποιείται αισθητά μέσα από τις εξαγορές εκατοντάδων καταστημάτων που έχουν γίνει την τελευταία διετία (σ.σ μόνο το 2014 μεταβιβάστηκαν 241 καταστήματα και επτά λιανεμπορικές αλυσίδες), ωστόσο η επόμενη διετία σύμφωνα με στελέχη του λιανεμπορίου, αναμένεται να είναι ακόμη πιο «σκληρή» με ισχυρότερες τάσεις συγκέντρωσης στην αγορά. Αποτελεί καθολική εκτίμηση στον κλάδο πως ένα πολύ σημαντικό τμήμα από τον σημερινό τζίρο των σούπερ μάρκετ που έχει υποχωρήσει λιγότερο από 10% την τελευταία τριετία, θα συνεχίσει να μετακινείται προς τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά σχήματα, με μοχλό και την πίεση για συγκέντρωση που ασκείται και από τις τράπεζες στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των υψηλών χρεών που έχουν συσσωρευτεί ειδικά σε μικρότερες αλυσίδες.

Ενώ τα σούπερ μάρκετ έχουν πληγεί λιγότερο από την ύφεση συγκριτικά με άλλους επιχειρηματικούς κλάδους (απώλειες τζίρου 8,7% σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI το 2012-2014), εντούτοις οι κινήσεις συγκέντρωσης στον κλάδο είναι συνεχείς και εντεινόμενες και εξελίσσονται παράλληλα με τα μεγάλα επενδυτικά προγράμματα επέκτασης των μεγάλων αλυσίδων που αθροιστικά ανέρχονται σε 200-300 εκατ. ευρώ ετησίως.

Για πρώτη φορά φέτος οι τρεις μεγαλύτεροι παίκτες που έχουν αναδυθεί από την κρίση και ειδικότερα ο όμιλος Μαρινόπουλου με τα Carrefour, η ΑΒ Βασιλόπουλος της Delhaize και ο όμιλος Σκλαβενίτη που κινείται με ιδιαίτερη «επιθετικότητα» στην αγορά εβρισκόμενος πλέον πολύ κοντά στην εξαγορά της αλυσίδας Βερόπουλος, θα αθροίζουν τζίρο άνω των 6 δισ. ευρώ, ελέγχοντας ο καθένας από περίπου 20% της αγοράς.  Αυτή η υπερσυσσώρευση τζίρου στα ταμεία των τριών μεγαλύτερων παικτών είναι πρωτόγνωρη για την Ελλάδα και έρχεται ως αποτέλεσμα της ισχυροποίησης των μεγάλων ομίλων μετά τον εξοβελισμό ή την αποχώρηση ξένων και εγχώριων αλυσίδων τα τελευταία χρόνια, αλλά και της αυτόνομης ανάπτυξης μέσα από την δημιουργία νέων καταστημάτων.

Μόνο μέσα από τις εξαγορές και τις συνεργασίες franchising των τριών μεγάλων της αγοράς, εκτιμάται ότι έχουν αλλάξει «ιδιοκτήτη» περίπου 270 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα και κυρίως σε νησιωτικές περιοχές της χώρας, μετακινώντας ένα τζίρο άνω του μισού δις. ευρώ προς τα ταμεία τους.

Τα στοιχεία της εταιρείας IRI για το πόσο έχει αλλάξει ο χάρτης των σούπερ μάρκετ μέσα στην κρίση είναι ενδεικτικά:  Την τετραετία 2010-2013 έκλεισαν 280 καταστήματα σούπερ μάρκετ και υπερ-μάρκετ με τον συνολικό αριθμό τους στην αγορά να μειώνεται από 2.520 σε 2.440. Παράλληλα τα εκπτωτικά καταστήματα μειώθηκαν από 515 το 2010 σε 207 το 2013, ενώ ο αριθμός των μίνι μάρκετ μειώθηκε κατά 1.352 καταστήματα, παρότι αρκετά από αυτά φαίνεται πως αντικαταστάθηκαν από «καταστήματα ευκολίας» των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Μέχρι σήμερα «πρωταθλητής» στις συμφωνίες προσθήκης νέων καταστημάτων είναι ο όμιλος Μαρινόπουλου που έχει προσθέσει περί τα 185 καταστήματα στο δίκτυό της με τις συμφωνίες δικαιόχρησης με την Karipidis για την βορειοελλαδική αλυσίδα Αρβανιτίδης (149 καταστήματα), την Elite Αριάδνη (7 καταστήματα), την εξαγορά 10 καταστημάτων από τις αλυσίδες Μαρκέτα, Παλαμάρης και Τοξότης, και τη συμφωνία ένταξης άλλων 18 καταστημάτων της Κρόνος υπό το σήμα Carrefour.

Πάνω από 15 καταστήματα έχει προσθέσει στο δίκτυό του τα τελευταία χρόνια ο όμιλος ΑΒ Βασιλόπουλος, αφήνοντας παράλληλα ανοιχτό το ενδεχόμενο υλοποίησης μεγαλύτερων εξαγορών σε επίπεδο αλυσίδων, ανάλογα με τις συνθήκες που θα διαμορφωθούν στην αγορά. Ο όμιλος αριθμεί σήμερα 305 καταστήματα ωστόσο εστιάζει κυρίως στην αυτόνομη ανάπτυξη, προγραμματίζοντας να προσθέσει περί τα 25 νέα καταστήματα μέσα στο 2015.

Την ανάπτυξη μέσω εξαγορών έχει επιλέξει ο όμιλος Σκλαβενίτη, ο οποίος εξελίσσεται στον μεγαλύτερο αγοραστή αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα με αποτέλεσμα το δίκτυό του να αναπτύσσεται ταχύτατα. Το τελευταίο διάστημα απέκτησε την Makro Cash & Carry (12 καταστήματα) από την γερμανική Metro Group που αποχώρησε από την Ελλάδα, το 60% της Χαλκιαδάκης στην Κρήτη που εξαγόρασε από τον όμιλο Βερόπουλου (38 καταστήματα), ενώ παλαιότερα είχε προχωρήσει σε συμβάσεις μίσθωσης 18 καταστημάτων με τις Extra – Πρώτα και Φθηνά, Δούκας, Μπαλάσκας κ.α

Αν ευοδωθεί η συμφωνία για την μετοχική συνεργασία ή εξαγορά του 60% της αλυσίδας Βερόπουλος που αριθμεί σήμερα 185 καταστήματα στην Ελλάδα (91 στην περιφέρεια και άλλα 94 στην Αττική), η Σκλαβενίτης θα αναδειχθεί σε ισότιμο παίκτη της αγοράς με προσδοκώμενο τζίρο άνω των 2 δισ. ευρώ και ένα δίκτυο που θα φτάνει τα 295-300 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: