Παραδοχή αποτυχίας της φορολογικής πολιτικής γύρω από τα καύσιμα, συνιστούν τα επίσημα στοιχεία του προϋπολογισμού. Σύμφωνα με αυτά, στο πρώτο τετράμηνο του έτους οι φόροι που εισπράχθηκαν στα καύσιμα είναι 280 εκατομμύρια λιγότεροι συγκριτικά με πέρυσι. Τα στοιχεία αφορούν όλους τους φόρους (ΕΦΚ και ΦΠΑ) σε όλους τους τύπους καυσίμων, ωστόσο η κύρια διαφορά φέτος είναι ότι είχαμε την εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης με το κίνησης, κάτι που δεν ίσχυε πέρυσι.
Σύμφωνα λοιπόν με τα επίσημα στοιχεία, μπορεί με την εξίσωση να πολλαπλασιάστηκε ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, ωστόσο η δραματική μείωση της κατανάλωσης, που είχε σοβαρή επίπτωση και στις εισπράξεις του ΦΠΑ στα καύσιμα, οδήγησε στα ταμεία του κράτους πολύ λιγότερα έσοδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ποσό που χάθηκε με τη συγκεκριμένη φορολογική πολιτική αντιστοιχεί σε μια μικρή... αποκρατικοποίηση.
Λαθρεμπόριο
Παρά το εισπρακτικό Βατερλό πάντως, το μέτρο της εξίσωσης των ειδικών φόρων στο θέρμανσης και το κίνησης, αποδεικνύεται αποτελεσματικό στο μέτωπο της αντιμετώπισης του λαθρεμοπορίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, καταγράφεται σημαντική αύξηση στην κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης, η οποία πανελλαδικά φτάνει στο 10%. Ειδικά για τον Απρίλιο, η αύξηση της κατανάλωσης του diesel ακόμη μεγαλύτερη και φτάνει σε ορισμένες αγροτικές περιοχές όπως η Θεσσαλία έως και το 70 με 80%. Που οφείλεται η αύξηση; Στο γεγονός ότι όσοι αγόραζαν παράνομα θέρμανσης και το χρησιμοποιούσαν ως κίνησης για να επωφεληθούν το χαμηλό φόρο, πλέον αγοράζουν κανονικά diesel κίνησης. Όσο για τα μεγάλα ποσοστά αύξησης του Απριλίου, αυτά εξηγούνται από το γεγονός ότι παραδοσιακά το μήνα αυτό γίνονταν οι αποθεματοποιήσεις για το καλοκαίρι, καθώς ο μειωμένος φόρος στο θέρμανσης ίσχυε μόνο το χειμώνα από τον Οκτώβριο μέχρι τον Απρίλιο.
Με απλά λόγια, στο μέτωπο του λαθρεμπορίου, το μέτρο της εξίσωσης φόρων φαίνεται ότι έχει φέρει απτά αποτελέσματα και αποτελεί καθοριστικό βήμα για την εξυγίανση της αγοράς καυσίμων.
Επίδομα
Είναι προφανές λοιπόν ότι η εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και το πετρέλαιο κίνησης λειτουργεί θετικά στο μέτωπο της εξυγίανσης της αγοράς. Ωστόσο εξίσου προφανές είναι ότι ο τρόπος που έγινε η εξίσωση ήταν αναποτελεσματικός στο μέτωπο των εισπράξεων και εξοντωτικός κοινωνικά για μεγάλες ομάδες πληθυσμού που στερήθηκαν το δικαίωμα στη θέρμανση.
Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι απέτυχε παταγωδώς το μέτρο της επιστροφής φόρου μέσω του επιδόματος θέρμανσης, αφού η διαδικασία αποδείχθηκε πολύπλοκη, τα κριτήρια ήταν αυστηρά και μεγάλος αριθμός πολιτών αποκλείστηκε. Ακόμη και οι δικαιούχοι πάντως δεν κάλυψαν το σύνολο των αναγκών τους, αφού η επιστροφή φόρου που πήραν δεν κάλυπτε το σύνολο της πραγματικής τους κατανάλωσης.
Βελτίωση
Πληροφορίες θέλουν να έχει πέσει στο τραπέζι πρόταση να υπάρξει διεύρυνση ή ακόμη και κατάργηση των κριτηρίων, για την επιστροφή του φόρου. Το σενάριο φέρεται να βρίσκει σθεναρή αντίδραση από την τρόικα αλλά και από κάποιους στο υπουργείο Οικονομικών. ΤοΥΠΟΙΚ πάντως εμφανίζεται να εξετάζει βελτιώσεις στο επίδομα.
Θεωρητικά βεβαίως η εξίσωση του ΕΦΚ στο θέρμανσης και κίνησης δεν ήταν ένα εισπρακτικό μέτρο αλλά ένα μέτρο για την πάταξη του λαθρεμπορίου.
Αλλά ακόμη και εισπρακτικά πιθανή κατάργηση των κριτήριων και η διεύρυνση των δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης, θα βοηθούσε στην αύξηση της κατανάλωσης και επομένως στην αύξηση των εισπράξεων από το ΦΠΑ.
Πέρα βεβαίως από την καθαρά κοινωνική διάσταση μιας τέτοιας ρύθμισης, η οποία και θα ανακούφιζε χιλιάδες νοικοκυριά, που βρέθηκαν φέτος χωρίς θέρμανση.
Σύμφωνα λοιπόν με τα επίσημα στοιχεία, μπορεί με την εξίσωση να πολλαπλασιάστηκε ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, ωστόσο η δραματική μείωση της κατανάλωσης, που είχε σοβαρή επίπτωση και στις εισπράξεις του ΦΠΑ στα καύσιμα, οδήγησε στα ταμεία του κράτους πολύ λιγότερα έσοδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ποσό που χάθηκε με τη συγκεκριμένη φορολογική πολιτική αντιστοιχεί σε μια μικρή... αποκρατικοποίηση.
Λαθρεμπόριο
Παρά το εισπρακτικό Βατερλό πάντως, το μέτρο της εξίσωσης των ειδικών φόρων στο θέρμανσης και το κίνησης, αποδεικνύεται αποτελεσματικό στο μέτωπο της αντιμετώπισης του λαθρεμοπορίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, καταγράφεται σημαντική αύξηση στην κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης, η οποία πανελλαδικά φτάνει στο 10%. Ειδικά για τον Απρίλιο, η αύξηση της κατανάλωσης του diesel ακόμη μεγαλύτερη και φτάνει σε ορισμένες αγροτικές περιοχές όπως η Θεσσαλία έως και το 70 με 80%. Που οφείλεται η αύξηση; Στο γεγονός ότι όσοι αγόραζαν παράνομα θέρμανσης και το χρησιμοποιούσαν ως κίνησης για να επωφεληθούν το χαμηλό φόρο, πλέον αγοράζουν κανονικά diesel κίνησης. Όσο για τα μεγάλα ποσοστά αύξησης του Απριλίου, αυτά εξηγούνται από το γεγονός ότι παραδοσιακά το μήνα αυτό γίνονταν οι αποθεματοποιήσεις για το καλοκαίρι, καθώς ο μειωμένος φόρος στο θέρμανσης ίσχυε μόνο το χειμώνα από τον Οκτώβριο μέχρι τον Απρίλιο.
Με απλά λόγια, στο μέτωπο του λαθρεμπορίου, το μέτρο της εξίσωσης φόρων φαίνεται ότι έχει φέρει απτά αποτελέσματα και αποτελεί καθοριστικό βήμα για την εξυγίανση της αγοράς καυσίμων.
Επίδομα
Είναι προφανές λοιπόν ότι η εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και το πετρέλαιο κίνησης λειτουργεί θετικά στο μέτωπο της εξυγίανσης της αγοράς. Ωστόσο εξίσου προφανές είναι ότι ο τρόπος που έγινε η εξίσωση ήταν αναποτελεσματικός στο μέτωπο των εισπράξεων και εξοντωτικός κοινωνικά για μεγάλες ομάδες πληθυσμού που στερήθηκαν το δικαίωμα στη θέρμανση.
Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι απέτυχε παταγωδώς το μέτρο της επιστροφής φόρου μέσω του επιδόματος θέρμανσης, αφού η διαδικασία αποδείχθηκε πολύπλοκη, τα κριτήρια ήταν αυστηρά και μεγάλος αριθμός πολιτών αποκλείστηκε. Ακόμη και οι δικαιούχοι πάντως δεν κάλυψαν το σύνολο των αναγκών τους, αφού η επιστροφή φόρου που πήραν δεν κάλυπτε το σύνολο της πραγματικής τους κατανάλωσης.
Βελτίωση
Πληροφορίες θέλουν να έχει πέσει στο τραπέζι πρόταση να υπάρξει διεύρυνση ή ακόμη και κατάργηση των κριτηρίων, για την επιστροφή του φόρου. Το σενάριο φέρεται να βρίσκει σθεναρή αντίδραση από την τρόικα αλλά και από κάποιους στο υπουργείο Οικονομικών. ΤοΥΠΟΙΚ πάντως εμφανίζεται να εξετάζει βελτιώσεις στο επίδομα.
Θεωρητικά βεβαίως η εξίσωση του ΕΦΚ στο θέρμανσης και κίνησης δεν ήταν ένα εισπρακτικό μέτρο αλλά ένα μέτρο για την πάταξη του λαθρεμπορίου.
Αλλά ακόμη και εισπρακτικά πιθανή κατάργηση των κριτήριων και η διεύρυνση των δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης, θα βοηθούσε στην αύξηση της κατανάλωσης και επομένως στην αύξηση των εισπράξεων από το ΦΠΑ.
Πέρα βεβαίως από την καθαρά κοινωνική διάσταση μιας τέτοιας ρύθμισης, η οποία και θα ανακούφιζε χιλιάδες νοικοκυριά, που βρέθηκαν φέτος χωρίς θέρμανση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου