Λόμπινκ υπέρ της Τουρκίας για αγωγούς και υδρογονάνθρακες έκαναν χθες στελέχη δεξαμενών σκέψης και πρώην διπλωμάτες των ΗΠΑ στη διάρκεια του διεθνούς ενεργειακού φόρουμ που διεξάγεται στην Αθήνα.
Είχε προηγηθεί το μήνυμα του Σαμαρά προς την Άγκυρα να επιλυθούν ειρηνικά οι όποιες διαφορές στο πλαίσιο του θαλάσσιου διεθνούς δικαίου.
Τόσο ο Μάθιου Μπράιζα, διευθυντής του διεθνούς κέντρου αμυντικών μελετών, πρώην πρέσβης των ΗΠΑ στο Αζερμπαϊτζάν και πρώην αναπληρωτής υπ. Εξωτερικών υπεύθυνος για θέματα Ευρασίας, όσο και ο γνωστός για τις φιλοτουρκικές του σχέσεις Χιού Πόουπ αναλυτής του International Crisis Group (ICG), τάχθηκαν υπέρ της μεταφοράς του φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Κύπρου και του Ισραήλ πρώτα στην Τουρκία και από εκεί μέσω Ελλάδας στην ευρωπαϊκή αγορά. Το επιχείρημά τους ήταν ότι η επιλογή αυτή είναι πιο οικονομική σε σχέση με την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει την Κύπρο με την Ελλάδα. «Δεν τεκμηριώνεται ούτε οικονομικά, ούτε γεωπολιτικά, η μεταφορά του κυπριακού αερίου μέσω Τουρκίας, ούτε την Ευρωπαϊκή Ένωση συμφέρει», απάντησε ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ και πρώην υφυπουργός Ενέργειας Ι. Μανιάτης.
Θέση υπέρ Nabucco West
Σε άλλη αποστροφή της ομιλίας του, ο κ.Μπράιζα πήρε θέση και στην κούρσα των αγωγών, εκτιμώντας ότι η Κομισιόν αλλά και η κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν κλίνουν υπέρ του «Nabucco West» για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από το αζέρικο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ προς την Δ. Ευρώπη, αντί για του «TAP» που θα διέρχεται από την Ελλάδα. Το Αζερμπαιτζάν, όπως είπε, προτιμά τον «Nabucco West» επειδή παρ’ ότι μεγαλύτερου μήκους και άρα ακριβότερος από τον TAP, διέρχεται από περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, τις οποίες η κυβέρνηση του Μπακού προσδοκά έτσι να κάνει συμμάχους για να την στηρίξουν μελλοντικά στο θέμα του Ναγκόρνο Καραμπάχ. Υπενθυμίζεται ότι ο Nabucco West διέρχεται σε πολύ μεγάλο μήκος από την Τουρκία και συνεχίζει μέσω Βουλγαρίας όπου επίσης η Τουρκία έχει ισχυρά συμφέροντα.
Άμεση ήταν η απάντηση στον κ. Μπράιζα από τον υφυπουργό ΠΕΚΑ Ασημάκη Παπαγεωργίου. «Η Ε.Ε. κρατά ίσες αποστάσεις ανάμεσα στα δύο σχέδια, τόσο γιατί ο TAP έχει προχωρήσει πολύ γρήγορα, όσο και γιατί έχει εκτιμηθεί σημαντικά η διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας-Ιταλίας και Αλβανίας που υπεγράφη στα μέσα Φεβρουαρίου στην Αθήνα» του απάντησε χαρακτηριστικά ο υφυπ. ΠΕΚΑ. Παρόμοια απάντηση εισέπραξε ο κ. Μπράιζα και από τον γ. γραμματέα του υπ. Ανάπτυξης της Ιταλίας Τζιλμπέρτο Ντιαλούτσι. "Η ΕΕ είναι ουδέτερη απέναντι στα δύο σχέδια, παλαιότερα τα πράγματα ήταν διαφορετικά, αλλά τώρα η Ε.Ε. τηρεί ίσες αποστάσεις".
Θέση και για ΔΕΠΑ
Τέλος, ο κ. Μπράιζα δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, λέγοντας χαρακτηριστικά : «Εάν η Ελλάδα θέλει να αναβαθμίσει το γεωπολιτικό της ρόλο στη Ευρώπη και να μετατραπεί σε ενεργειακό κόμβο θα πρέπει όποιος αποκτήσει τις ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ να είναι προσηλωμένος στις δυνάμεις της ανοιχτής αγοράς και όχι στη λογική της μονοπωλιακής αγοράς», δήλωση που «φωτογραφίζει» τη Gazprom.
Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη και πηγές της ενεργειακής αγοράς ο Μ. Μπράιζα έχει συνδέσει την καριέρα του με εταιρείες τουρκικών συμφερόντων, καθώς μετά την αποχώρηση του από το διπλωματικό σώμα των ΗΠΑ προσελήφθη σε υψηλόβαθμη θέση σε τουρκική εταιρεία υδρογοναθράκων (της Turcas Petrol). Σήμερα, ο Μπράιζα προΐσταται σε think tank που προωθεί τις στρατηγικές θέσεις της Τουρκίας, ενώ η τουρκικής καταγωγής σύζυγος του συμμετέχει και εκείνη σε τουρκική δεξαμενή σκέψης.
«Μακάρι να λυθεί το Κυπριακό για να γυρίσω… σπίτι μου»
«Η μεταφορά του κυπριακού αερίου μέσω Τουρκίας στην Ευρώπη κοστίζει μόνο 2 δισ. ευρώ ενώ με αγωγό μέσω Ελλάδας το κόστος είναι 20 δις. ευρώ. Αν Ελλάδα και Τουρκία δεν τα βρουν και δεν επιλυθεί το Κυπριακό, η Λευκωσία δεν θα μπορέσει να αξιοποιήσει το αέριο της παρά μετά το 2027. Αν μάλιστα περάσουν αρκετά χρόνια και δεν βρεθεί λύση, το Ισραήλ θα απευθυνθεί για τη μεταφορά του αερίου στην Τουρκία, και το ίδιο θα κάνει αναγκαστικά και η Κύπρος», είπε από την πλευρά του ο Χιού Πόουπ από την ICG. «Μακάρι να πεισθεί η Τουρκία να λυθεί το Κυπριακό, γιατί αν συμβεί αυτό, εγώ που είμαι πρόσφυγας θα καταφέρω να γυρίσω στο σπίτι μου», ήταν η απάντηση του Σόλωνα Κασίνη διευθυντή της Υπηρεσίας Ενέργειας του υπ. Εμπορίου της Κύπρου, ο οποίος μάλιστα ξεκαθάρισε ότι η Λευκωσία έχει επιλέξει τη λύση της κατασκευής ενός γιγάντιου τερματικού σταθμού φυσικού αερίου στην Κύπρο, ενώ βλέπει τον αγωγό μόνο σαν συμπληρωματική λύση.
Ισραηλινό ενδιαφέρον για έρευνες
Στην ομιλία του ο κ. Παπαγεωργίου όπως και ο ισραηλινός πρέσβης Αριε Μέκελ έκαναν λόγο για στενή συνεργασία Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για τη διαμετακόμιση του αερίου της ανατολικής Μεσογείου προς την ΕΕ. «Θεωρούμε ότι τα ελπιδοφόρα κοιτάσματα μπορεί να επεκτείνονται και δυτικότερα, νότια της Κρήτης και στο Ιόνιο», προσθέτοντας ότι η κατασκευή νέας δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) στη Ρεβυθούσα καθώς και η προοπτική κατασκευής ενός ακόμη παρόμοιου σταθμού στην Ελλάδα δημιουργούν τις προϋποθέσεις προκειμένου η χώρα να γίνει περιφερειακός κόμβος εμπορίου για το φυσικό αέριο. «Σύμπλεγμα για τις εξαγωγές αερίου αποτελούν η Ελλάδα, το Ισραήλ και η Κύπρος που μπορούν να εξελιχθούν σε περιφερειακή δύναμη που θα κατευθύνει τις υπόλοιπες χώρες στην περιοχή», είπε ο κ. Μέκελ προσθέτοντας ότι οι ισραηλινές εταιρείες ενδιαφέρονται για έρευνες όχι μόνο στην Κρήτη αλλά και στη Βόρειο Ελλάδα. Ανέφερε εξάλλου, ότι το κόστος κατασκευής του αγωγού προς την Ελλάδα που αναφέρεται ως μειονέκτημα για τη λύση αυτή, μπορεί να καλυφθεί εν μέρει από την ΕΕ, καθώς ο αγωγός θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης.
Έσοδα 150 δισ. ευρώ
Σε επίπεδο αριθμών, ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ Ι. Μανιάτης έκανε λόγο για «σοβαρότατες ενδείξεις οικονομικά ελκυστικών κοιτασμάτων» προσθέτοντας ωστόσο ότι κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς υπάρχει, έως ότου ολοκληρωθούν οι έρευνες. Επανέλαβε πάντως παλαιότερη εκτίμησή του, που βασίζεται σε στοιχεία που είχαν περιέλθει σε γνώση του ως υφυπουργός ΠΕΚΑ, σύμφωνα με τα οποία τα αναμενόμενα έσοδα από την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων όπως είπε εκτιμώνται σε βάθος 30ετίας σε 150 δις. ευρώ. Επανέλαβε επίσης την πρόταση για δημιουργία ταμείου αλληλεγγύης γενεών με χρηματοδότηση από τα έσοδα.
Είχε προηγηθεί το μήνυμα του Σαμαρά προς την Άγκυρα να επιλυθούν ειρηνικά οι όποιες διαφορές στο πλαίσιο του θαλάσσιου διεθνούς δικαίου.
Τόσο ο Μάθιου Μπράιζα, διευθυντής του διεθνούς κέντρου αμυντικών μελετών, πρώην πρέσβης των ΗΠΑ στο Αζερμπαϊτζάν και πρώην αναπληρωτής υπ. Εξωτερικών υπεύθυνος για θέματα Ευρασίας, όσο και ο γνωστός για τις φιλοτουρκικές του σχέσεις Χιού Πόουπ αναλυτής του International Crisis Group (ICG), τάχθηκαν υπέρ της μεταφοράς του φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Κύπρου και του Ισραήλ πρώτα στην Τουρκία και από εκεί μέσω Ελλάδας στην ευρωπαϊκή αγορά. Το επιχείρημά τους ήταν ότι η επιλογή αυτή είναι πιο οικονομική σε σχέση με την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει την Κύπρο με την Ελλάδα. «Δεν τεκμηριώνεται ούτε οικονομικά, ούτε γεωπολιτικά, η μεταφορά του κυπριακού αερίου μέσω Τουρκίας, ούτε την Ευρωπαϊκή Ένωση συμφέρει», απάντησε ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ και πρώην υφυπουργός Ενέργειας Ι. Μανιάτης.
Θέση υπέρ Nabucco West
Σε άλλη αποστροφή της ομιλίας του, ο κ.Μπράιζα πήρε θέση και στην κούρσα των αγωγών, εκτιμώντας ότι η Κομισιόν αλλά και η κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν κλίνουν υπέρ του «Nabucco West» για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από το αζέρικο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ προς την Δ. Ευρώπη, αντί για του «TAP» που θα διέρχεται από την Ελλάδα. Το Αζερμπαιτζάν, όπως είπε, προτιμά τον «Nabucco West» επειδή παρ’ ότι μεγαλύτερου μήκους και άρα ακριβότερος από τον TAP, διέρχεται από περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, τις οποίες η κυβέρνηση του Μπακού προσδοκά έτσι να κάνει συμμάχους για να την στηρίξουν μελλοντικά στο θέμα του Ναγκόρνο Καραμπάχ. Υπενθυμίζεται ότι ο Nabucco West διέρχεται σε πολύ μεγάλο μήκος από την Τουρκία και συνεχίζει μέσω Βουλγαρίας όπου επίσης η Τουρκία έχει ισχυρά συμφέροντα.
Άμεση ήταν η απάντηση στον κ. Μπράιζα από τον υφυπουργό ΠΕΚΑ Ασημάκη Παπαγεωργίου. «Η Ε.Ε. κρατά ίσες αποστάσεις ανάμεσα στα δύο σχέδια, τόσο γιατί ο TAP έχει προχωρήσει πολύ γρήγορα, όσο και γιατί έχει εκτιμηθεί σημαντικά η διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας-Ιταλίας και Αλβανίας που υπεγράφη στα μέσα Φεβρουαρίου στην Αθήνα» του απάντησε χαρακτηριστικά ο υφυπ. ΠΕΚΑ. Παρόμοια απάντηση εισέπραξε ο κ. Μπράιζα και από τον γ. γραμματέα του υπ. Ανάπτυξης της Ιταλίας Τζιλμπέρτο Ντιαλούτσι. "Η ΕΕ είναι ουδέτερη απέναντι στα δύο σχέδια, παλαιότερα τα πράγματα ήταν διαφορετικά, αλλά τώρα η Ε.Ε. τηρεί ίσες αποστάσεις".
Θέση και για ΔΕΠΑ
Τέλος, ο κ. Μπράιζα δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, λέγοντας χαρακτηριστικά : «Εάν η Ελλάδα θέλει να αναβαθμίσει το γεωπολιτικό της ρόλο στη Ευρώπη και να μετατραπεί σε ενεργειακό κόμβο θα πρέπει όποιος αποκτήσει τις ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ να είναι προσηλωμένος στις δυνάμεις της ανοιχτής αγοράς και όχι στη λογική της μονοπωλιακής αγοράς», δήλωση που «φωτογραφίζει» τη Gazprom.
Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη και πηγές της ενεργειακής αγοράς ο Μ. Μπράιζα έχει συνδέσει την καριέρα του με εταιρείες τουρκικών συμφερόντων, καθώς μετά την αποχώρηση του από το διπλωματικό σώμα των ΗΠΑ προσελήφθη σε υψηλόβαθμη θέση σε τουρκική εταιρεία υδρογοναθράκων (της Turcas Petrol). Σήμερα, ο Μπράιζα προΐσταται σε think tank που προωθεί τις στρατηγικές θέσεις της Τουρκίας, ενώ η τουρκικής καταγωγής σύζυγος του συμμετέχει και εκείνη σε τουρκική δεξαμενή σκέψης.
«Μακάρι να λυθεί το Κυπριακό για να γυρίσω… σπίτι μου»
«Η μεταφορά του κυπριακού αερίου μέσω Τουρκίας στην Ευρώπη κοστίζει μόνο 2 δισ. ευρώ ενώ με αγωγό μέσω Ελλάδας το κόστος είναι 20 δις. ευρώ. Αν Ελλάδα και Τουρκία δεν τα βρουν και δεν επιλυθεί το Κυπριακό, η Λευκωσία δεν θα μπορέσει να αξιοποιήσει το αέριο της παρά μετά το 2027. Αν μάλιστα περάσουν αρκετά χρόνια και δεν βρεθεί λύση, το Ισραήλ θα απευθυνθεί για τη μεταφορά του αερίου στην Τουρκία, και το ίδιο θα κάνει αναγκαστικά και η Κύπρος», είπε από την πλευρά του ο Χιού Πόουπ από την ICG. «Μακάρι να πεισθεί η Τουρκία να λυθεί το Κυπριακό, γιατί αν συμβεί αυτό, εγώ που είμαι πρόσφυγας θα καταφέρω να γυρίσω στο σπίτι μου», ήταν η απάντηση του Σόλωνα Κασίνη διευθυντή της Υπηρεσίας Ενέργειας του υπ. Εμπορίου της Κύπρου, ο οποίος μάλιστα ξεκαθάρισε ότι η Λευκωσία έχει επιλέξει τη λύση της κατασκευής ενός γιγάντιου τερματικού σταθμού φυσικού αερίου στην Κύπρο, ενώ βλέπει τον αγωγό μόνο σαν συμπληρωματική λύση.
Ισραηλινό ενδιαφέρον για έρευνες
Στην ομιλία του ο κ. Παπαγεωργίου όπως και ο ισραηλινός πρέσβης Αριε Μέκελ έκαναν λόγο για στενή συνεργασία Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για τη διαμετακόμιση του αερίου της ανατολικής Μεσογείου προς την ΕΕ. «Θεωρούμε ότι τα ελπιδοφόρα κοιτάσματα μπορεί να επεκτείνονται και δυτικότερα, νότια της Κρήτης και στο Ιόνιο», προσθέτοντας ότι η κατασκευή νέας δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) στη Ρεβυθούσα καθώς και η προοπτική κατασκευής ενός ακόμη παρόμοιου σταθμού στην Ελλάδα δημιουργούν τις προϋποθέσεις προκειμένου η χώρα να γίνει περιφερειακός κόμβος εμπορίου για το φυσικό αέριο. «Σύμπλεγμα για τις εξαγωγές αερίου αποτελούν η Ελλάδα, το Ισραήλ και η Κύπρος που μπορούν να εξελιχθούν σε περιφερειακή δύναμη που θα κατευθύνει τις υπόλοιπες χώρες στην περιοχή», είπε ο κ. Μέκελ προσθέτοντας ότι οι ισραηλινές εταιρείες ενδιαφέρονται για έρευνες όχι μόνο στην Κρήτη αλλά και στη Βόρειο Ελλάδα. Ανέφερε εξάλλου, ότι το κόστος κατασκευής του αγωγού προς την Ελλάδα που αναφέρεται ως μειονέκτημα για τη λύση αυτή, μπορεί να καλυφθεί εν μέρει από την ΕΕ, καθώς ο αγωγός θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης.
Έσοδα 150 δισ. ευρώ
Σε επίπεδο αριθμών, ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ Ι. Μανιάτης έκανε λόγο για «σοβαρότατες ενδείξεις οικονομικά ελκυστικών κοιτασμάτων» προσθέτοντας ωστόσο ότι κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς υπάρχει, έως ότου ολοκληρωθούν οι έρευνες. Επανέλαβε πάντως παλαιότερη εκτίμησή του, που βασίζεται σε στοιχεία που είχαν περιέλθει σε γνώση του ως υφυπουργός ΠΕΚΑ, σύμφωνα με τα οποία τα αναμενόμενα έσοδα από την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων όπως είπε εκτιμώνται σε βάθος 30ετίας σε 150 δις. ευρώ. Επανέλαβε επίσης την πρόταση για δημιουργία ταμείου αλληλεγγύης γενεών με χρηματοδότηση από τα έσοδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου