Σε μόνιμο χαρακτηριστικό που πλέον καταγράφει μια συγκεκριμένη τάση, εξελίσσεται η μείωση της κατανάλωσης βενζίνης, η οποία έχει οδηγήσει τον κλάδο της εμπορίας πετρελαιοειδών σε βαθιά κρίση. Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία για την κατανάλωση πετρελαιοειδών στο τετράμηνο του έτους, η συνολική μείωση στα λευκά προϊόντα φτάνει στο 12% ενώ στις βενζίνες η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη και φτάνει στο 13% καθώς η μείωση ξεπερνά τις 100 χιλιάδες μετρικούς τόνους (920,773 χιλ. έναντι 1,057 εκατ. τόνοι πέρυσι).
Η πτώση ακουμπά ακόμη και το diesel κίνησης, όπου η μείωση υπολογίζεται στο 9%, αν και στην Αττική καταγράφεται αξιόλογη αύξηση των όγκων, της τάξης του 9% η οποία αποδίδεται στην άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, στο σύνολο της αγοράς των λευκών προϊόντων πουλήθηκαν το 2012 3,145 εκατ. τόνοι έναντι 3,559 εκατ. τόνοι πέρυσι.
Το πρόβλημα βεβαίως για την αγορά είναι ότι η νέα αυτή μείωση έρχεται σε συνέχεια της κρίσης της αγοράς την τελευταία διετία, η οποία έχει οδηγήσει τις πωλήσεις του κλάδου, συγκριτικά με τα επίπεδα του 2009 σε υποχώρηση άνω του 20%.
Οι επιπτώσεις πλέον είναι εμφανείς και ήδη είναι εμφανή τα σημάδια εξουθένωσης στον κλάδο. Τα προβλήματα εκτείνονται σε όλη την αλυσίδα της αγοράς, με πιο εκτεθειμένα τα πρατήρια τα οποία και καλούνται να λειτουργήσουν σε συνθήκες ακόμη και μηδενικής πίστωσης. Δηλαδή σε ορισμένες –όχι μεμονωμένες– περιπτώσεις ζητείται από τους πρατηριούχους να πληρώνουν απολύτως τοις μετρητοίς για τα καύσιμα που προμηθεύονται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα περίπου 2 χιλιάδες πρατήρια να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν και να παραμένουν ουσιαστικά κλειστά ή να υπολειτουργούν όταν μπορούν να συγκεντρώσουν μετρητά για την αγορά καυσίμων από τις εταιρείες.
Δεν είναι όμως μόνο τα πρατήρια που υφίστανται τις επιπτώσεις της κρίσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα στελέχη των εταιρειών εμπορίας την τελευταία διετία όταν παρουσιάζουν τις επιδόσεις της επιχείρησής τους, μιλούν για μερίδια αγοράς και θεωρούν επιτυχία τη διατήρηση ή την αύξηση του μεριδίου τους, καθώς καμία εταιρεία δεν έχει εμφανίσει αύξηση πωλήσεων (σε όγκους φυσικά γιατί οι τζίροι είναι αυξημένοι λόγω της φορολογίας).
Υπό τις συνθήκες αυτές, η αγορά φαίνεται να ποντάρει πολλά στην επικείμενη μείωση της φορολογίας στο diesel κίνησης, η οποία εκτιμάται ότι θα έχει θετικές συνέπειες όχι μόνο στο κομμάτι της αυτοκίνησης αλλά και στο κομμάτι των επαγγελματικών μεταφορών, στο οποίο επίσης καταγράφονται σημαντικές απώλειες λόγω κρίσης. Πάγιο αίτημα βεβαίως του κλάδου παραμένει η μείωση της φορολογίας, χωρίς ωστόσο να υπάρχει επί του παρόντος προσδοκία να εισακουστεί, έστω και εάν η αγορά επιμένει ότι η μείωση της φορολογίας δε θα πλήξει τα φορολογικά έσοδα καθώς οι απώλειες θα υποκατασταθούν από την αύξηση της κατανάλωσης.
Η πτώση ακουμπά ακόμη και το diesel κίνησης, όπου η μείωση υπολογίζεται στο 9%, αν και στην Αττική καταγράφεται αξιόλογη αύξηση των όγκων, της τάξης του 9% η οποία αποδίδεται στην άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, στο σύνολο της αγοράς των λευκών προϊόντων πουλήθηκαν το 2012 3,145 εκατ. τόνοι έναντι 3,559 εκατ. τόνοι πέρυσι.
Το πρόβλημα βεβαίως για την αγορά είναι ότι η νέα αυτή μείωση έρχεται σε συνέχεια της κρίσης της αγοράς την τελευταία διετία, η οποία έχει οδηγήσει τις πωλήσεις του κλάδου, συγκριτικά με τα επίπεδα του 2009 σε υποχώρηση άνω του 20%.
Οι επιπτώσεις πλέον είναι εμφανείς και ήδη είναι εμφανή τα σημάδια εξουθένωσης στον κλάδο. Τα προβλήματα εκτείνονται σε όλη την αλυσίδα της αγοράς, με πιο εκτεθειμένα τα πρατήρια τα οποία και καλούνται να λειτουργήσουν σε συνθήκες ακόμη και μηδενικής πίστωσης. Δηλαδή σε ορισμένες –όχι μεμονωμένες– περιπτώσεις ζητείται από τους πρατηριούχους να πληρώνουν απολύτως τοις μετρητοίς για τα καύσιμα που προμηθεύονται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα περίπου 2 χιλιάδες πρατήρια να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν και να παραμένουν ουσιαστικά κλειστά ή να υπολειτουργούν όταν μπορούν να συγκεντρώσουν μετρητά για την αγορά καυσίμων από τις εταιρείες.
Δεν είναι όμως μόνο τα πρατήρια που υφίστανται τις επιπτώσεις της κρίσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα στελέχη των εταιρειών εμπορίας την τελευταία διετία όταν παρουσιάζουν τις επιδόσεις της επιχείρησής τους, μιλούν για μερίδια αγοράς και θεωρούν επιτυχία τη διατήρηση ή την αύξηση του μεριδίου τους, καθώς καμία εταιρεία δεν έχει εμφανίσει αύξηση πωλήσεων (σε όγκους φυσικά γιατί οι τζίροι είναι αυξημένοι λόγω της φορολογίας).
Υπό τις συνθήκες αυτές, η αγορά φαίνεται να ποντάρει πολλά στην επικείμενη μείωση της φορολογίας στο diesel κίνησης, η οποία εκτιμάται ότι θα έχει θετικές συνέπειες όχι μόνο στο κομμάτι της αυτοκίνησης αλλά και στο κομμάτι των επαγγελματικών μεταφορών, στο οποίο επίσης καταγράφονται σημαντικές απώλειες λόγω κρίσης. Πάγιο αίτημα βεβαίως του κλάδου παραμένει η μείωση της φορολογίας, χωρίς ωστόσο να υπάρχει επί του παρόντος προσδοκία να εισακουστεί, έστω και εάν η αγορά επιμένει ότι η μείωση της φορολογίας δε θα πλήξει τα φορολογικά έσοδα καθώς οι απώλειες θα υποκατασταθούν από την αύξηση της κατανάλωσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου