Για πρώτη φορά η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας προειδοποιεί ότι τα καυσαέρια από τους πετρελαιοκινητήρες των οχημάτων είναι καρκινογόνα, απόφαση που, όπως λέει, τα καθιστά εξίσου επικίνδυνα για την υγεία με το παθητικό κάπνισμα, τον αμίαντο, το αρσενικό και την υπεριώδη ακτινοβολία.
Μελετώντας πολλές παλαιότερες εκθέσεις, ειδικοί του Διεθνούς Οργανισμού Ερευνών για τον Καρκίνο (IARC), ο οποίος υπάγεται στην ΠΟΥ, ανακοίνωσαν ότι υπάρχουν «επαρκείς αποδείξεις» για τη σχέση των καυσαερίων πετρελαιοκινητήρων με την εμφάνιση καρκίνου των πνευμόνων και «περιορισμένες αποδείξεις» για τον αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου στην ουροδόχο κύστη.
Όπως συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις, όσο μεγαλύτερη είναι η έκθεση τόσο μεγαλύτερος είναι και ο κίνδυνος. Οι επιστήμονες του IARC, που τα τελευταία 20 χρόνια θεωρούσαν τα καυσαέρια «πιθανή» αιτία καρκίνου εντάσσοντάς τα στην κατηγορία 2Α, τα μετακινούν τώρα στην κατηγορία 1 και καλούν τον πληθυσμό να προσπαθήσει να περιορίσει την έκθεσή του σε αυτά.
«Οι επιστημονικές αποδείξεις είναι αδιάσειστες και το συμπέρασμα της Ομάδας Εργασίας ομόφωνο: τα καυσαέρια των πετρελαιοκινητήρων προκαλούν καρκίνο των πνευμόνων στους ανθρώπους», ξεκαθάρισε ο Κρίστοφερ Πορτίερ, επικεφαλής της ομάδας που έκανε την αξιολόγηση. «Δεδομένων των επιπρόσθετων επιπτώσεων που έχουν σ την υγεία τα σωματίδια πετρελαίου, η έκθεση σε αυτό το μείγμα χημικών θα πρέπει να μειωθεί παγκοσμίως».
Την αντίδραση της βιομηχανίας αυτοκινήτων παγκοσμίως προκάλεσαν οι ανακοινώσεις του IARC. Εκπρόσωπος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων δήλωσε αιφνιδιασμένη, παρά το γεγονός ότι συμβουλευτική ομάδα του οργανισμού ζητούσε εδώ και μια δεκαπενταετία την επαναξιολόγηση των καυσαερίων από πετρελαιοκινητήρες. «Οι τελευταίες τεχνολογίες ντίζελ είναι πραγματικά πολύ καθαρές», λέει η Ζίγκριντ ντε Βρίες. Αυτές οι τεχνολογίες έχουν αναπτυχθεί ακριβώς για να αντιμετωπιστούν αυτές οι ανησυχίες».
Η αμερικανική κυβέρνηση εξακολουθεί να θεωρεί τα καυσαέρια πετρελαιοκινητήρων «πιθανώς καρκινογόνα», με την αιτιολογία ότι οι νέοι κινητήρες παράγουν λιγότερα αέρια και πως πρέπει να γίνουν περισσότερες μελέτες για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα. «Δεν έχουμε αρκετές αποδείξεις για να πούμε ότι αυτοί οι νέοι κινητήρες δεν είναι καθόλου επικίνδυνοι, όμως σίγουρα ο κίνδυνος είναι μικρότερος απ' ό,τι στο παρελθόν», λέει ο Βίνσεντ Κολιάνο από την αμερικανική Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας.
Σε ό,τι αφορά τα καυσαέρια από βενζινοκίνητα οχήματα, ο IARC τα χαρακτηρίζει «πιθανώς καρκινογόνα για τους ανθρώπους», κατηγορία στην οποία τα έχει εντάξει από το 1989.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου