2/3/11

Μείωση του μισθολογικού κόστους


Ραγδαία μείωση του μισθολογικού κόστους στο δημόσιο τομέα θα επιφέρουν οι αλλαγές που επιφέρει το νέο μισθολόγιο το οποίο δρομολογούν τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών, και περιλαμβάνουν κατάργηση δεκάδων επιδομάτων, κυρίως των υψηλόμισθων υπαλλήλων.

Ειδική μελέτη, που εκπόνησαν για λογαριασμό των δύο υπουργείων οι Hay Group και ICAP επισημαίνει τις διαρθρωτικές αδυναμίες του υφιστάμενου μισθολογίου, όπως «η επιδοματική πολιτική αναπτύχθηκε χωρίς σύστημα και στρατηγική με διάθεση ρουσφετολογίας», καθώς και τις τεράστιες μισθολογικές διαφορές μεταξύ των υπαλλήλων, με ίδια προσόντα που απασχολούνται σε διαφορετικά υπουργεία.

Παρότι διευκρινίζεται ότι πρόκειται για μελέτη και μάλιστα «προσχέδιο μελέτης», εντούτοις σηματοδοτεί τις αλλαγές που θα γίνουν στους μισθούς και στην απασχόληση στο δημόσιο τομέα, με την εφαρμογή του νέου μισθολογίου, από τον προσεχή Ιούλιο. Μεταξύ αυτών άλλωστε είναι και το χρονοεπίδομα για το οποίο γίνεται και προσομοίωση εξοικονόμησης δαπανών, με την υπόθεση της κατάργησής του.

Το κείμενο κοινοποιήθηκε και στην ΑΔΕΔΥ με την οποία θα γίνει διάλογος, ενώ η μελέτη θα ολοκληρωθεί με την ενσωμάτωση της επεξεργασίας δεδομένων της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών από τη μισθοδοσία του Μαρτίου 2011, τα οποία θα καλύπτουν το σύνολο σχεδόν της Κεντρικής Διοίκησης.

Η έρευνα παρουσιάζει το θεσμικό πλαίσιο αμοιβών στο Δημόσιο, επικεντρώνεται στην μακροοικονομική ανάλυση της απασχόλησης και των αποδοχών στο δημόσιο τομέα χρησιμοποιώντας πραγματικά δεδομένα μισθοδοσίας από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών και κάνει σύγκριση με τις δαπάνες και τα μισθολογικά συστήματα άλλων χωρών. Επιπλέον, γίνεται παρουσίαση της δυναμικής της απασχόλησης στο Δημόσιο, καθώς και των εκτιμήσεων της μισθολογικής δαπάνης για την περίοδο 2011 - 2013.

Συρρίκνωση μισθολογικής δαπάνης

Καταρτίστηκαν τρία σενάρια και η μισθολογική δαπάνη παρουσιάζει σημαντική μείωση και στα τρία, η οποία οφείλεται στον αριθμό αποχωρήσεων και τον περιορισμό των προσλήψεων με το 5:1, αλλά και στην κατάργηση του χρονοεπιδόματος.

Η μείωση είναι ιδιαίτερα σημαντική το 2011 καθώς κυμαίνεται από 837 εκατ. ευρώ, μέχρι και 1.083 εκ. ευρώ, ανάλογα με το σενάριο. Το 2012, η μείωση του μισθολογικού κόστους κυμαίνεται από 483, έως 970 εκατ. ευρώ. και για το 2013 οι μειώσεις κυμαίνονται από 220 εκ. ευρώ, μέχρι και 724 εκ. ευρώ.

Το επίδομα χρόνου υπηρεσίας ορίζεται στο 4% με τη συμπλήρωση ενός έτους υπηρεσίας, προσαυξανόμενο στη συνέχεια ανά διετία και μέχρι δεκατέσσερις διετίες κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες και μέχρι συνολικού ποσοστού 60%.

Διαφορές

Καλύτερα αμειβόμενοι θεωρούνται οι υπάλληλοι του υπουργείου Οικονομικών που σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, οι αμοιβές τους είναι από 38% - 41% πάνω από το μέσο όρο αναλόγως της κατηγορίας για έναν νεοδιόριστο, και 55 - 64% πάνω από το μέσο όρο, αναλόγως της κατηγορίας για έναν εργαζόμενο που έχει 33 έτη υπηρεσίας.

Ακολουθούν τα υπουργεία Εσωτερικών και Δικαιοσύνης, οι μισθοί των οποίων υπερβαίνουν το μέσο όρο, κατά 8% - 12% και 7% - 14% από την Κατηγορία ΠΕ (πανεπιστημιακής εκπαίδευσης) έως την Κατηγορία ΥΕ (υποχρεωτικής εκπαίδευσης) αντίστοιχα για ένα νεοδιόριστο.

Στον αντίποδα, τις χαμηλότερες αμοιβές καταβάλλουν τα υπουργεία Εθνικής ’μυνας (πολιτικό προσωπικό), οι οποίες είναι 19% με 20% χαμηλότερες από το μέσο όρο όλων των υπουργείων, ακολουθεί το Υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας και το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, τα οποία πληρώνουν από 15% -19% χαμηλότερα από το μέσο όρο και γύρω στο 12% με 13% από την Κατηγορία ΠΕ έως την Κατηγορία ΥΕ αντίστοιχα.

Επίσης η διαφορά μεταξύ των αποδοχών υπαλλήλων με 33 έτη υπηρεσίας στο υπουργείο Οικονομικών και στο υπουργείο ’μυνας φτάνει σε 1.362 ευρώ.

Πάντως η έρευνα διαπιστώνει επίσης ότι:

- Το 50% των εργαζομένων του δείγματος έχει αποδοχές που δεν ξεπερνούν το ποσό των 1.639 ευρώ.

- Η διαφορά της μέσης συνολικής αμοιβής μεταξύ του 50% και του 60% του συνόλου των εργαζομένων, είναι μόλις 6%. Η διαφορά αυτή παραμένει χαμηλή και δεν ξεπερνάει το 10%, μέχρι και στο 80% του πληθυσμού των εργαζομένων του δείγματος.

- Το 10% του πληθυσμού που περιλαμβάνεται στο δείγμα αμείβεται άνω των 2.418 Ευρώ.

- Το 0,4% των εργαζομένων του δείγματος αμείβεται με ποσό άνω των 5.856 Ευρώ.

Μείωση Δ.Υ κατά 131.180

Μείωση του προσωπικού του δημοσίου από 79.700 έως και 131.180 άτομα την περίοδο 2011-2013 προβλέπουν τα σενάρια για τη δυναμική απασχόλησης στο δημόσιο τομέα τα επόμενα χρόνια.

Βάση της πρόβλεψης της μελέτης είναι ο ετήσιος ρυθμός των αποχωρήσεων λόγω αλλαγών στο συνταξιοδοτικό αλλά και της εφαρμογής των πέντε αποχωρήσεων ανά μια πρόσληψη, πρόβλεψη που ισχύει εφεξής στο Δημόσιο.

«Φταίνε» τα επιδόματα

Επικρίνεται ιδιαίτερα το σύστημα των επιδομάτων, το οποίο χαρακτηρίζεται περίπλοκο και κατακερματισμένο. «Τα επιδόματα είναι πολλά και αρκετά από αυτά δεν συνάδουν με τις νέες εξελίξεις στην αγορά εργασίας ή τις υπευθυνότητες των ρόλων, αλλά μόνο με την ενίσχυση των αμοιβών» αναφέρεται χαρακτηριστικά και προστίθενται οι ακόλουθες παρατηρήσεις:

- Η επιδοματική πολιτική είναι αποσπασματική και φαίνεται ότι αναπτύχθηκε χωρίς σύστημα και στρατηγική για να καλύψει τις ανάγκες συγκεκριμένων ομάδων εργαζομένων.

- Κάποια από τα επιδόματα δεν εξυπηρετούν το σκοπό τους, όπως για παράδειγμα το κίνητρο απόδοσης, το οποίο αποτελεί πάγια μηνιαία αμοιβή.

- Κάποια από τα επιδόματα που είναι κοινωνικού χαρακτήρα (π.χ. επίδομα οικογενειακών βαρών) είναι αρκετά χαμηλά.

- Επιδόματα που θα έπρεπε να προάγουν την υπευθυνότητα και την αποτελεσματικότητα (π.χ. επίδομα θέσης ευθύνης) είναι χαμηλά και δεν διαφοροποιούν πραγματικά τους εργαζόμενους που τα λαμβάνουν.

- Η επιδοματική πολιτική χρειάζεται συστηματική ανασκόπηση και απλοποίηση ανά τακτά χρονικά διαστήματα προκειμένου να καλύπτει συνεχώς τις ανάγκες και να συμβαδίζει με τις σύγχρονες απαιτήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια: