10/12/10
Έως 25% κόβονται οι μισθοί σε όλες τις ΔΕΚΟ - Θεσπίζεται ανώτατο πλαφόν 4.000 ευρώ μικτά
Το πολυνομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή και την Τρίτη αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια και σύμφωνα με αυτό αλλάζουν τα πάντα στις ΔΕΚΟ, ενώ από την 1η Ιανουαρίου του 2011 τίθεται σε ισχύ και η νέα εισοδηματική πολιτική που φέρνει μαχαίρι σε μισθούς και επιδόματα.
Θεσπίζεται ανώτατο πλαφόν 4.000 ευρώ τον μήνα (μικτά) υπολογιζόμενα σε δωδεκάμηνη βάση. Εξαιρούνται Πρόεδροι, Διοικητές και Διευθύνοντες Σύμβουλοι (για τους οποίους ισχύει το πλαφόν που είχε οριστεί με τον νόμο 3833/2010). Η ρύθμιση αυτή αφορά περίπου το 10% των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ συνολικά.
Μείωση αποδοχών κατά 10% σε αποδοχές που ξεπερνούν τα 1.800 ευρώ τον μήνα (μικτά). Απαλλάσσονται τα επιδόματα οικογενειακής κατάστασης και ανθυγιεινής εργασίας. Η ρύθμιση αυτή αφορά προοδευτικά (ξεκινώντας από οριακές μειώσεις στις αποδοχές και φτάνοντας στη μέγιστη μείωση του 10%) σε περίπου 89% των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ. Μόνο 11% των υπαλλήλων ΔΕΚΟ έχουν μηνιαίες μικτές αποδοχές κάτω από 1800 ευρώ.
Σε επίπεδο φορέα, θέσπιση ανώτατης δαπάνης 10% επί των συνολικών δαπανών μισθοδοσίας για αμοιβές όπως υπερωριακής εργασίας, υπερεργασίας, εκτός έδρας, οδοιπορικών, καθώς και εργασίας τις εξαιρέσιμες μέρες. Η ρύθμιση αυτή θα επηρεάσει τους υπαλλήλους ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο η επιχείρηση θα κατανείμει τις αμοιβές.
Μέγιστη δυνατή μείωση συνολικών αμοιβών ενός εργαζόμενου 25%.
Παραδείγματα εισοδηματικής πολιτικής ΔΕΚΟ με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου:
1) Μέγιστη δυνατή μείωση συνολικών αμοιβών 25%
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Α
Α) ΜΙΚΤΕΣ ΑΜΟΙΒΕΣ 2010: €5856
Β) ΜΕ ΝΕΟ ΠΛΑΦΟΝ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ: €4.000 ( - 31.7%)
Γ) ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ 25%: € 4392 (-25% ΤΟΥ 5856)
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Β
ΜΙΚΤΕΣ ΑΜΟΙΒΕΣ 2010: €3200
ΜΕΓΙΣΤΗ ΔΥΝΑΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΣΤΑ: €2400 (-25% ΕΠΙ ΤΟΥ 3.200)
2) Επιβολή πλαφόν €4.000
Α) ΑΜΟΙΒΗ 2010 ΑΠΟ €4001 ΕΩΣ €5333. ΝΕΑ ΑΜΟΙΒΗ 2011: €4.000
3) Μείωση αποδοχών 10% σε αποδοχές άνω των €1.800
Α) ΑΜΟΙΒΗ 2010 ΑΠΟ €1801-2000
ΝΕΑ ΑΜΟΙΒΗ 2011: €1800
Β) ΑΜΟΙΒΗ 2010: €2200
ΝΕΑ ΑΜΟΙΒΗ 2011: €1980
4) Αμοιβές σε επίπεδο φορέα για υπερωριακή εργασία κλπ
ΣΥΝΟΛΟ ΑΜΟΙΒΩΝ ΦΟΡΕΑ €200 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ
ΣΥΝΟΛΟ ΑΜΟΙΒΩΝ ΓΙΑ ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ ΚΛΠ €50 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ
ΝΕΟ ΔΥΝΑΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΑΜΟΙΒΩΝ ΓΙΑ ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ ΚΛΠ €20 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ
Οικονομική εποπτεία και έλεγχος της μισθολογικής δαπάνης στις ΔΕΚΟ
Τα τελευταία πέντε χρόνια τα συσσωρευμένα ελλείμματα (χρέος) – μόνο των 11 πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ – έχει υπερδιπλασιαστεί από 5,6 δις ευρώ σε 13,2 δις ευρώ. Τα ετήσια ελλείμματα των ΔΕΚΟ που σήμερα εποπτεύονται από την Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ που Υπουργείου Οικονομικών ξεπερνούν το 1,5 δις ευρώ. Οι δαπάνες μισθοδοσίας έχουν αυξηθεί κατά περίπου 9% τα τελευταία τρία χρόνια τη στιγμή που η απασχόληση μειώθηκε κατά περίπου 6%.
Ο δείκτης μισθολογικού κόστους προς έσοδα είναι περίπου 80% ενώ για πέντε μεγάλες ΔΕΚΟ το μισθολογικό κόστος ξεπερνά τα έσοδα (το 2009 στην ΕΘΕΛ ήταν 164% των εσόδων, στον ΗΛΠΑΠ 147,5%, στην ΕΑΣ 143,9%, στον ΗΣΑΠ 110,4% και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ 109,8%).
Η μέση ετήσια αμοιβή στις ΔΕΚΟ το 2009 ξεπερνούσε τα 40.000 ευρώ και είναι 100% (διπλάσια) από τη μέση αμοιβή στον ιδιωτικό τομέα και 40% υψηλότερη από τη μέση αμοιβή στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα.
Ειδικότερα η δημοσιονομική επιβάρυνση από τις ΔΕΚΟ συνοψίζεται στα εξής:
-Τα αποτελέσματά τους προστίθενται στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης
-Επιχορηγούνται από τον Τακτικό Προϋπολογισμό (ανεξάρτητα αν ανήκουν ή όχι στη Γενική Κυβέρνηση ως στατιστικό δημοσιονομικό μέγεθος)
-Παρουσιάζουν αποτελέσματα με βάση ειδικούς πόρους που έχουν θεσπιστεί προς όφελός τους σε βάρος των πολιτών, καταναλωτών και φορολογούμενων (π.χ. ΕΡΤ)
Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται η βελτίωση του πλαισίου οικονομικής εποπτείας των ΔΕΚΟ, ώστε να ελεγχθεί το μέγεθος των ελλειμμάτων που επιβαρύνουν άμεσα και έμμεσα τον Τακτικό Προϋπολογισμό, να ενισχυθεί η διαφάνεια και η λογοδοσία στην οικονομική τους διαχείριση. Για το σκοπό αυτό προτείνονται τα εξής μέτρα:
- Κατάργηση εξαιρέσεων κεφαλαίου Α, επέκταση εφαρμογής του νόμου 3429/2005. Κριτήριο για την ένταξη στο κεφάλαιο Α είναι η πλειοψηφική συμμετοχή του δημοσίου σε ΝΠΙΔ (μη εισηγμένα στο ΧΑΑ και συνδεόμενα με αυτά) εκτός και αν η διοίκηση και διαχείριση δεν ασκούνται από το δημόσιο.
-Ένταξη στο πεδίο εποπτείας του Υπουργείου Οικονομικών των ΔΕΚΟ και των ΝΠΙΔ που υπάγονται στην Γενική Κυβέρνηση (η ένταξη αυτή αφορά μόνο στο σκέλος της οικονομικής τους εποπτείας, η λειτουργική εποπτεία παραμένει στα καθ’ ύλην αρμόδια υπουργεία). Μεταξύ των «νέων» επιχειρήσεων που θα υπάγονται στην οικονομική εποπτεία του Υπουργείου Οικονομικών είναι το Αττικό Μετρό, η Εγνατία Οδός, η ΕΡΤ, το Κτηματολόγιο ΑΕ, το ΤΡΑΜ.
-Υποβολή τριμηνιαίων οικονομικών καταστάσεων ελεγμένων από Ορκωτούς Ελεγκτές και δυνατότητα επιβολής της υποχρέωσης για συνεπή παροχή οικονομικών δεδομένων στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, ακόμη και με διακοπή της χρηματοδότησης σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Πολιτική και όρια προσλήψεων στο δημόσιο τομέα
-Καθολική εφαρμογή του κανόνα της 1 πρόσληψης ανά 5 αποχωρήσεις στον δημόσιο τομέα.
-Στον κανόνα 1:5 προσμετρούνται ως προσλήψεις οι τυχόν μετατάξεις από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα στο στενό δημόσιο τομέα (π.χ. από δημόσιες επιχείρησεις σε αναδιάρθρωση προς την κεντρική κυβέρνηση).
-Μειώνονται για το 2011 κατά 15% σε σχέση με το 2010 οι συμβάσεις προσωπικού με σχέση ορισμένου χρόνου ή με σύμβαση έργου.
Άλλα μέτρα διοικητικού χαρακτήρα
Ρύθμιση θεμάτων επείγοντος χαρακτήρα διοικητικής και οργανωτικής φύσεων στο Υπουργείο Οικονομικών που προέκυψαν από τη «διάσπαση» του πρώην Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών (π.χ. αρμόδια υπηρεσιακά συμβούλια, υπαγωγή υπηρεσιών που μεταφέρθηκαν στην Διεύθυνση Διοικητικού της ΓΓ Φορολογίας).
-Εκκαθάριση αρχείου ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο, με τη διαγραφή των οφειλών ανεπείδεκτων εισπράξεως.
-Ρύθμιση θεμάτων μισθοδοσίας μέχρι τον Απρίλιο του 2011 του προσωπικού των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων που μετατάσσεται στις Περιφέρειες ή στους Καλλικρατικούς Δήμους από 1η Ιανουαρίου 2011.
-Ρύθμιση θεμάτων ΕΛΣΤΑΤ προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι αρμοδιότητες των οργάνων της.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου