31/12/15

Καλή χρονιά και ευτυχισμένο το 2006! Εύχομαι καλή χρόνια σε όλους και υγεία. Όταν υπάρχει η υγεία τότε έχουμε και την ελπίδα για κάτι καλύτερο

Αρκετοί τον τελευταίο καιρό συνάδελφοι, πολιτικοί και τραπεζικά στελέχη προσπαθούν να με πείσουν για τη βασιμότητα των πληροφοριών πως η κυβέρνηση σχεδιάζει αναπτυξιακό μπουμ που θα αρχίσει να εκδηλώνεται από την επόμενη Άνοιξη. Παραμένω επιφυλακτικός και φιλύποπτος.
Αν η κυβέρνηση διαρρέει πως κάτι ετοιμάζει προκειμένου να δημιουργήσει θετικό κλίμα ματαιοπονεί γιατί η πραγματικότητα στην οικονομία είναι αδυσώπητη… Το ρήγμα στο βυθό της οικονομίας έχει ήδη συμβεί και το τσουνάμι που προκλήθηκε, συνεχίζει να κατευθύνεται προς την ακτή. Οι καταθέσεις που συντηρούν ένα επίπεδο ζωής και τα κρατικά έσοδα μοιάζουν με την απόσταση από την ακτή.
Αν στην κυβέρνηση όντως πιστεύουν πως με την ανάθεση δυο τριών έργων, άλλες δυο τρεις αποκρατικοποιήσεις και δέκα επιχειρήσεις που θα αλλάξουν χέρια λόγω εκποίησης "κόκκινων" δανείων μπορούν να ανακόψουν το τσουνάμι που προκαλεί στην οικονομία το 1,5 των ανέργων, είναι μακράν νυχτωμένοι...
Έχω μιλήσει με τραπεζικά στελέχη και διαμεσολαβητές των hedge funds που έχουν ακτινογραφήσει το σύνολο των "κόκκινων" δανείων. Υπάρχουν μερικές φαρμακευτικές, ναυτιλιακές και ξενοδοχειακές που αξίζουν να αλλάξουν χέρια...
Η μεγάλη πλειοψηφία των υπερχρεωμένων και "κοκκινισμένων" επιχειρήσεων θα εκποιηθούν για παλιοσίδερα. Οι θέσεις εργασίας που θα χαθούν θα είναι πολύ περισσότερες από αυτές που θα δημιουργηθούν. Αυτά το 2016 και το 2017 μετά βλέπουμε...
Η Ελλάδα θα μπορούσε να εξομαλύνει τις συνέπειες της πρόσκρουσης του τσουνάμι στην ακτή, αν είχε ξεκινήσει ήδη από το 2010 ή έστω το 2012 τη δημιουργία συνθηκών για μια επενδυτική επανάσταση που θα πραγματοποιούσε μέχρι το 2020 περί τις 500.000 θέσεις εργασίας σε εξωστρεφείς ανταγωνιστικούς κλάδους διαφορετικούς από αυτούς που δημιουργούσαν ρυθμούς ανάπτυξης 3-4% την περασμένη δεκαετία.
Για να δημιουργηθούν 500.000 θέσεις εργασίας  και η ανεργία να πέσει στο 1 εκατ. από 1,5 εκατ. στην Ελλάδα θα πρέπει να δημιουργηθούν περί τις 1.000-1.500 εταιρείες σαν την ΜΕΤΚΑ, τη Frigoglass και άλλες 15-20 παρόμοιες...
Με τα σημερινά δεδομένα κατά την εκτίμησή μου και τις πληροφορίες μου, το στοίχημα το 2016 θα είναι να κρατηθούν στην Ελλάδα οι 15-20 επιχειρήσεις σαν τις παραπάνω που έχουν απομείνει στη χώρα.
Αν θα μπορούσαν τα επόμενα 5-10 χρόνια να λειτουργήσουν άλλες 100-200 μονάδες σαν την Costa Navarino θα μπορούσε κάποιος να ελπίζει. Το Costa Navarino υπάρχει όμως χάρη στην επί 20 χρόνια επιμονή κάποιου που κέρδισε τα χρήματα από τη ναυτιλία εκτός Ελλάδας και ήθελε να αφήσει κάτι στον τόπο που γεννήθηκε.
Με αυτό το Σύνταγμα, αυτό το δημόσιο, αυτό το ασφαλιστικό σύστημα, αυτόν το φοροεισπρακτικό μηχανισμό, αυτό το πολιτικό προσωπικό κανένας σοβαρός άνθρωπος δεν θα ρισκάρει να επενδύσει σε μια χώρα σαν την Ελλάδα.
Τις πληροφορίες πως κάποιοι ανεπάγγελτοι που έχουν ζήσει μόνο βυζαίνοντας το δημόσιο με καμιά 10αριά κρατικοδίαιτους επιχειρηματίες ετοιμάζουν επενδυτική Άνοιξη στην Ελλάδα, πρέπει να τις ακούει κάποιος βερεσέ...
Η άποψη αυτής της στήλης από τότε που ασχολούνταν επισταμένως με τις αγορές, όταν είχαμε αγορές ακόμη, ήταν: πως η καλύτερη πληροφορία είναι η σωστή σκέψη.
Όλες οι πληροφορίες που χρειάζεται κάποιος για να βγάλει συμπεράσματα είναι δημοσιευμένες. Όσοι επιζητούν ιδιαίτερες και αποκλειστικές πληροφορίες που δεν είναι ώριμες ακόμη για να δημοσιευτούν επί της ουσίας επιζητούν να χειραγωγηθούν και με τη σειρά ηθελημένα ή αθέλητα να χειραγωγήσουν τον επόμενο κρίκο…
Η εκτίμησή για την πορεία της ελληνικής οικονομίας θα αλλάξει όταν η Τράπεζα της Ελλάδος θα δημοσιεύσει στοιχεία πως επέστρεψαν στις τράπεζες καταθέσεις 5-10 δισ. ευρώ και η τάση δείχνει να συνεχίζεται.
Χωρίς την επιστροφή καταθέσεων είναι σαν να ετοιμάζεται ράλι αυτοκινήτων με σπόνσορα βενζινάδικο με άδειες δεξαμενές.
Η εκτίμησή μου θα αλλάξει όταν μια εύλογη πλειοψηφία στη Βουλή δρομολογήσει αλλαγές στο Σύνταγμα που δεν θα επιτρέπουν την αλλαγή της φορολογικής πολιτικής κατά το δοκούν του κάθε τυχάρπαστου που βρέθηκε στην καρέκλα του υπουργού ή του πρωθυπουργού. Η φορολογική πολιτική θα πρέπει να αλλάζει με ευρεία πλειοψηφία με ορίζοντα την επόμενη πενταετία-δεκαετία και όχι δεκατρεις φορές το χρόνο.
Η εκτίμησή μου θα αλλάξει όταν προαναγγελθούν δραστικές μειώσεις φόρων, απλοποίηση φορολογίας και επανίδρυση του διεφθαρμένου και φθαρμένου φοροεισπρακτικού μηχανισμού εκ του μηδενός σε πρώτη φάση και του υπόλοιπου δημοσίου στη συνέχεια.
Η εκτίμησή μου θα αλλάξει όταν υπάρξει μια εκ βάθρων αναδιάρθρωση του ασφαλιστικού στη βάση των δυνατοτήτων της οικονομίας.
Για όποιον καταλαβαίνει στοιχειωδώς από οικονομία, το να περιμένεις ανάπτυξη με τα σημερινά δεδομένα είναι σαν να πιστεύεις πως τα δώρα σήμερα το βράδυ θα τα φέρει ο Αϊ-Βασίλης από την καμινάδα.
Στην κυβέρνηση από άγνοια πιστεύουν πως μπορεί να επαναληφθούν τα δεδομένα της δεκαετίας που πέρασε έστω και σε κάποιο χαμηλότερο επίπεδο ρυθμών θετικής μεταβολής. Τη δεκαετία που πέρασε η ανάπτυξη προέκυψε από την αύξηση της ζήτησης που προκάλεσε ο υπέρμετρος δανεισμός κράτους και ιδιωτών με χαμηλά επιτόκια από τις διεθνείς αγορές. Τώρα το ελληνικό κράτος και οι ελληνικές τράπεζες βρίσκονται εκτός αγορών και θα συνεχίσουν να βρίσκονται για πολύ ακόμη επειδή (οι δανειστές μας εγχώριοι και ξένοι) έχουν καεί στο χυλό θα φυσάνε και το γιαούρτι...
Καλή χρονιά και ευτυχισμένο το 2006!
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

17/12/15

Τι συμβαίνει με τις εγγυήσεις καταθέσεων;

Τις τελευταίες ημέρες παρακολουθούμε ένα, λίγο παράξενο, λεκτικό μπρα ντε φερ μεταξύ της Γερμανικής κυβέρνησης και αξιωματούχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αντικείμενο της "διένεξης" η δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού συστήματος εγγύησης καταθέσεων. Η γερμανική πλευρά αντιτίθεται στην δημιουργία του, επειδή φοβάται την εξαιρετικά άμεση και ευθεία σχέση που υπάρχει μεταξύ τραπεζών και κράτους, σε πάρα πολλές Ευρωπαϊκές χώρες. Η ελληνική κρίση είναι χαρακτηριστική περίπτωση ενός τέτοιου φαύλου κύκλου... 

Αυτή η αντιπαράθεση δίνει πολύ καλή αφορμή για να εξετασθεί αυτό το καίριο ζήτημα. Όπως φάνηκε τους τελευταίους έξι μήνες, στην Ελλάδα δεν είναι πολλοί αυτοί που γνωρίζουν τι πραγματικά ισχύει με την εγγύηση καταθέσεων. Ας δούμε τα δεδομένα. 

Καταρχήν καλό είναι να θυμηθούμε δύο βασικά σημεία: 

Α. Όταν κάποιος καταθέτει χρήματα σε ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, γίνεται αυτομάτως δανειστής της τράπεζας και επομένως θεωρείται επενδυτής. Πράγμα που σημαίνει πως αναλαμβάνει κίνδυνο, δηλαδή ρισκάρει ένα μέρος ή ολόκληρο το ποσό των χρημάτων αυτών. 

Β. Από το παραπάνω και την νομοθεσία (B.R.R.D), εύκολα καταλαβαίνουμε ότι όλες οι καταθέσεις, απλές και προθεσμίας, αποτελούν επενδυτικά προϊόντα. Αρκεί να αποφέρουν έστω και ελάχιστους τόκους. Επομένως αν μία τράπεζα ή ένα ολόκληρο τραπεζικό σύστημα έχουν προβλήματα, ένα μέρος των πόρων που θα είναι αναγκαίοι για την λύση αυτών των προβλημάτων, μπορεί και θα προέλθει από καταθέσεις. 

Από εκεί και πέρα τα δεδομένα είναι συγκεκριμένα. Σίγουρα όχι ξεκάθαρα, αλλά συγκεκριμένα. Με απλά λόγια, δεν υφίσταται πανευρωπαϊκή ασφάλεια καταθέσεων. Η δε υπάρχουσα ελληνική νομοθεσία, αν και εναρμονισμένη με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, δεν είναι επαρκής. Εφόσον συζητάμε για το σύνολο της Ευρωζώνης (ή καταστάσεις ίσες ή μεγαλύτερες από τα ελληνικά μεγέθη) απαιτούνται σημαντικότατες βελτιώσεις. 

Η Ευρωπαϊκή οδηγία (49/2014) προβλέπει πανευρωπαϊκή κάλυψη εγγύησης για τις τραπεζικές καταθέσεις. Περιγράφει διασυνοριακά και τοπικά Συστήματα Εγγύησης Καταθέσεων (Σ.Ε.Κ.) που σχηματίζουν ένα πλέγμα το οποίο, θεωρητικά, καλύπτει ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ουσιαστικά όμως, διατηρεί αρκετές λεπτομέρειες λειτουργίας του συστήματος σε "γκρίζες περιοχές". Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το σύστημα να παραμένει πρακτικά, αδρανές. Η πιο σημαντική από αυτές τις λεπτομέρειες είναι ο προσδιορισμός των πόρων που θα κάνουν την εγγύηση πραγματικά εφαρμόσιμη. Προτάσεις για λύση έχουν γίνει πολλές. Από την θέσπιση ειδικού για τον σκοπό αυτό φόρου στις τραπεζικές συναλλαγές, μέχρι τον ορισμό ενός (μικρού) "καπέλου" στα τραπεζικά επιτόκια. Αλλά θεσμοθετημένη λύση δεν υπάρχει και άρα κεφάλαια πανευρωπαϊκά διαθέσιμα δεν υπάρχουν. 

Ο σχεδιασμός της Επιτροπής και της Ε.Κ.Τ. προβλέπει ότι οι λεπτομέρειες που απομένουν θα πρέπει να ξεκαθαριστούν και να οριστικοποιηθούν έως τον Μάρτιο του 2016. Εύκολα λοιπόν καταλαβαίνουμε γιατί έχει ξεκινήσει τώρα η Γερμανία να εκθέτει τις αντιρρήσεις της στην δημιουργία του συστήματος. 

Όχι τυχαία, εδώ και πάνω από ένα χρόνο, ακούγονται φωνές για παράταση της προθεσμίας ως το 2017. Ώστε να δοθεί δυνατότητα πραγματικής προόδου και επίλυσης τωνεναπομεινάντων ζητημάτων. Δεν είναι τυχαίο που ο Mario Draghi, εδώ και πολύ καιρό και επανειλημμένα, "χτυπάει καμπανάκια". Εκτός των άλλων, διότι είναι κρίσιμο να υπάρχει πανευρωπαϊκή εγγύηση καταθέσεων για την πλήρη και ολοκληρωμένη τραπεζική ενοποίηση που οραματίζεται….. 


Όσον αφορά το τοπικό επίπεδο, υπάρχουν τόσο η απαιτούμενη νομοθεσία όσο και τα τοπικά Σ.Ε.Κ. Τα οποία, στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, είναι αρκετά αν π.χ. χρεωκοπήσει κάποια μεσαίου μεγέθους τράπεζα.  Στην περίπτωση όμως που θα εμφανίσει πρόβλημα κάποιος συστημικός οργανισμός, θα υπάρξουν μεγάλες δυσκολίες. 

Στην Ελλάδα υπάρχει το Τ.Ε.Κ.Ε. (Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων). Διαθέτει λίγο περισσότερα από €4 δισ. διαθέσιμα κεφάλαια. Αν αυτό το ποσό είναι επαρκές στην απευκταία περίπτωση ενός σοβαρού "ατυχήματος", αφήνεται στην κρίση των αναγνωστών. 

Αυτή είναι, κυρίες και κύριοι, σε γενικές γραμμές η υφιστάμενη κατάσταση στην χώρα μας αλλά και ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό που θα ήθελε η στήλη να προσθέσει είναι ότι, καμία εγγύηση δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντικαθιστά το κυριότερο "όπλο προστασίας" όλων των επενδυτών. Την αυστηρή, προσεκτική, αναλυτική και επισταμένη εξέταση των δεδομένων της επένδυσης που σκέπτεται να πραγματοποιήσει. Είτε μιλάμε για κατάθεση, είτε για αγορά μετοχών, είτε οποιαδήποτε άλλη τοποθέτηση περιουσίας... 
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

1/12/15

Περιουσιολόγιο. Το τελευταίο χτύπημα

Η κατάσταση είναι κωμικοτραγική.  Κυρίως γιατί ο Τσίπρας δεν βλέπει μπροστά του 
μέσα στην θολούρα της εξουσίας και της αριστερίλας που τον τριγυρίζει. 

Γιατί κάνετε πειράματα στην Ελλάδα με το περιουσιολόγιο;  Γιατί δεν αφήνετε άλλες 
χώρες να το εφαρμόσουν πρώτα, άλλες χώρες που έχουν το δικό τους νόμισμα και 
που δεν έχουν 30% ανεργία; 

Γιατί ας πούμε δεν εφαρμόζει περιουσιολόγιο η Αμερική; 
Δεν θα ήταν ενδιαφέρον να ξέρει το περίφημο IRS το σύνολο της περιουσίας του 
κάθε Αμερικάνου;   Την άλλη μέρα που θα εφάρμοζαν το μέτρο θα έτρεχαν όλοι να ανοίξουν εταιρείες κατά προτίμηση εκτός χώρας.  Πανικός. 

Ο Βενιζέλος δέχθηκε το κούρεμα ενώ θα μπορούσε η Ευρώπη να αγοράσει ομόλογα όπως 
έκανε καθηστερημένα μετά με τον Ντράγκι.   Οι τράπεζες ισοπεδώθηκαν μαζί και τα ασφαλιστικά ταμεία με σύσταση της Ευρώπης.  Μετά ο Βενιζέλος έφερε το χαράτσι ισοπεδώνοντας την αγορά ακινήτων που είχει ήδη αρχίζει να διαλύεται λόγω τραπεζών και κρίσης.  Μετά ο Σαμαράς έφερε τον ΕΝΦΙΑ βάζοντας το κερασάκι στα ακίνητα και στην ανεργία. 

Σήμερα  ο Τσίπρας θέλει περιουσιολόγιο και να αρχειοθετήσει κάθε ευρώ εντός  
και εκτός τραπεζών.  Δηλαδή θα δημιουργήσει την τέλεια μαύρη αγορά στην Ελλάδα. 
Θα αποδιαλυθεί η αγορά ακινήτων και θα παραδοθεί άνευ όρων στους ξένους. 

Ολο το εγχώριο κεφάλαιο θα μετακομίσει στο εξωτερικό.  Απλά γιατί ένα κεφάλαιο 
που δεν μπορεί να επενδυθεί μέσα στη χώρα τη αξία έχει να μείνει στην Ελλάδα; 

Ο Ελληνας πλέον διώχνεται απο τη χώρα του με σύσταση της Ευρώπης επειδή 50 
εφοπλιστές δεν πληρώνουν φόρους και τους μπαίνουν στο μάτι. 

Αν δεν επενδυθεί κεφάλαιο στην Ελλάδα δεν θα υπάρχει ανάπτυξη και η ανεργία 
θα συνεχίσει να ανεβαίνει.   Διώχνοντας το κεφάλαιο διώχνετε την επένδυση.   
Τι άλλο να περιμέναμε απο υπουργό οικονομίας τον Σταθάκη που έχει 1εκ στη Μπλακροκ στη ΝΥ.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

Mississipi...

Μα η ελιά συνάδελφε είναι η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας,ειδικά αν τη ζυγίζεις 17 φορές... 
Πραγματικά κάτι συχωρεμένοι τεράστιοι θεατρικοί συγγραφείς πρέπει να μας κοιτάζουν από ψηλά και να λιώνουν στα γέλια. 

Τέτοιο σενάριο,τέτοια απόδοση,τέτοια ερμηνεία δεν ξανάγινε. 
Γελάνε και οι μονοκύτταροι οργανισμοί με τα χάλια μας. 
Θεία ελληνική κωμωδία. 

Στο Mississipi που λέει κι ένας συνάδελφος συχνά πυκνά εδώ μέσα καλή του ώρα όλα τα τελευταία μπλουζ που βγαίνουν έχουν θεματολογία αποκλειστικά ελληνική. 

Περιγράφουν τον μάταιο αγώνα της αρχικοροϊδάρας που πληρώνει φόρους Ελβετίας αλλά ζει στην Καμπότζη,που πληρώνει ΕΝΦΙΑ σε αντικειμενικές τιμές διαστήματος,που πληρώνει τέλη κυκλοφορίας λες και το αυτοκίνητο πατάει σε βελούδο,που πληρώνει δημοτικά τέλη λες και του αλλάζει πάνες ο ίδιος ο δήμαρχος,που πληρώνει μέσω της ΔΕΗ ακόμα και το τέλος μνημοσύνου στα κοιμητήρια. 

Τέτοιος μακρόσυρτος συντριπτικός πόνος δεν υπήρξε ποτέ,θυμούνται οι νέγροι τις φυτείες και τα μαστιγώματα και αναφωνούν "καλά περνούσαμε τότε".. 
10 χρόνια σκλάβος; 
Αστεία πράγματα,για δοκίμασε το 40 χρόνια φορολογούμενος στην Βαλκανική Αρχιμπανανία να κλαίνε και τα λατομεία.. 

Ohh that fckin greek guy 
he made a deal with the devil 
and now the devil wants to cash out 
Who's your daddy now greek guy.. 
..gklin-gklon-gklan.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

Το τίναγμα της ψόφιας γάτας...

1) Στοιχειώδες Γουότσον... 

Η κυβέρνηση βιάζεται να φέρει στο κοινοβούλιο το νομοσχέδιο που αφορά την αυτοκαταγγελία όσων έχουν αδήλωτα κεφάλαια στο εξωτερικό προκειμένου να τα νομιμοποιήσουν. 

Η κυβέρνηση βιάζεται και δείχνει πως δεν αντιλαμβάνεται την κατάσταση στην οποία έχει οδηγήσει τη χώρα. Το παραπάνω μέτρο θα είχε χρησιμότητα αν τα κεφάλαια που έχουν φύγει στο εξωτερικό ήθελαν να επιστρέψουν στη χώρα. 

Προς το παρόν αυτό που ισχύει είναι πως και αυτά που έχουν μείνει στη χώρα θέλουν να φύγουν στο εξωτερικό. Αν δεν ήθελαν δεν θα υπήρχε το καθεστώς των capital controls για να τα εμποδίζει προκειμένου να μην κατεβάσουν οι τράπεζες εντελώς τα ρολά. 

Δεν έχει κανένα νόημα να προσπαθείς να πείσεις κάποιον που έχει αδήλωτα χρήματα στο εξωτερικό να τα φέρει στην Ελλάδα όταν δεν μπορείς να πείσεις αυτόν που έχει νόμιμα και φορολογημένα να τα έχει στις ελληνικές τράπεζες. 

Στοιχειώδες, αγαπητέ Γουότσον, όπως έλεγε και ο Σέρλοκ Χόλμς.  

2) Ποιος έχασε εμπιστοσύνη να τη βρούμε εμείς; 

Η Ελλάδα χρειάζεται να κερδίσει την εμπιστοσύνη πρώτα των Ελλήνων και μετά των ξένων. Η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα ειδικότερα αλλά και του συνόλου της πολιτικής σκηνής γενικότερα δεν είναι πως απλά δεν εμπνέουν την ανάκτηση της εμπιστοσύνης. Αποτελούν τη βασική πηγή ανησυχίας για το μέλλον της χώρας. Το πολιτικό προσωπικό της χώρας αποτελεί τον πυρήνα του προβλήματος της Ελλάδας. 

Το πολιτικό προσωπικό της χώρας στο σύνολό του αποτελείται από "μαριονέτες" ενός πελατειακού παρακράτους που γιγαντώθηκε στη μεταπολίτευση, όπως ακριβώς πριν τη μεταπολίτευση την εξουσία την ασκούσε το παρακράτος που οικοδομήθηκε μετά τον εμφύλιο και παρενέβαινε κατά το δοκούν να ανατρέπει κυβερνήσεις και να ορίζει "ηγεσίες". 

Το παρόν πολιτικό προσωπικό δεν μπορεί να βγάλει τη χώρα από την κατάσταση χρεοκοπίας. Ούτε μπορεί να αποτρέψει την τροχιά κατάρρευσης στην οποία έχει εισέλθει η χώρα. Δεν μπορεί καν να αντιληφθεί την πορεία κατάρρευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη. 

Οι μεν σαν τιποτένιοι ηλίθιοι προσπαθούν να βολέψουν ξαδέρφια, αδέρφια και ερωμένες σε αργομισθίες στο δημόσιο... Οι δε, οι οποίοι ανδρώθηκαν κάνοντας τα ίδια δεν είναι ικανοί για τίποτα άλλο. Δεν είναι σε θέση να οργανώσουν ούτε καν  μια ψηφοφορία εκλογής προέδρου του κόμματος. 

Ποιος έχασε εμπιστοσύνη να την βρούμε εμείς; 

3) Μπορεί να χαθούν χρήματα στις τράπεζες; 

Τις τελευταίες μέρες η στήλη δέχεται πολλές ερωτήσεις σε σχέση με τις αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών. Πολλοί φίλοι και αναγνώστες της στήλης δέχονται τηλεφωνήματα που τους συμβουλεύουν να μετάσχουν στη δεύτερη φάση των αυξήσεων κεφαλαίου των τραπεζών. 

Τα επιχειρήματα που ακούνε είναι πως έχουν την ευκαιρία να αγοράσουν μετοχές μερικών λεπτών του ευρώ οι οποίες στο χρηματιστήριο αποτιμώνται σε πολλαπλάσια  τιμή. 

Υποστηρίζεται ακόμη πως αφού οι ξένοι έχουν βάλει περί τα 5-6 δισ. ευρώ στις τράπεζες αποκλείεται να μην ξέρουν τι κάνουν και να μην κερδίσουν. 

Τα επιχειρήματα αυτά είναι σωστά. Οι πιθανότητες να κερδίσουν είναι αρκετές. 

Οι επενδυτές όμως θα πρέπει να έχουν υπόψη και τα εξής που συνιστούν το ρίσκο της υπόθεσης: 

α) Αυτή εδώ είναι η τέταρτη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Όσοι μετείχαν στις προηγούμενες που έγιναν με εξίσου δελεαστικούς όρους έχασαν τα χρήματά τους, των ξένων κερδοσκοπικών κεφαλαίων μη εξαιρουμένων. 

β) Οι τράπεζες έχουν περί τα 105 δισ. ευρώ "κόκκινα" δάνεια δηλ. περίπου το 50% των δανείων που έχουν δώσει. Όσοι επένδυσαν ελπίζουν πως οι τράπεζες θα εκποιήσουν τα δάνεια αυτά και θα πάρουν πάνω από  40% της αξίας τους. Αν πάρουν το 20% τα δεδομένα αλλάζουν. Η στήλη εκτιμά πως το ποσοστό ανάκτησης είναι πιθανότερο να έχει το 2 ή το 3  μπροστά παρά το 4... 

γ) Για να σταματήσουν να αυξάνονται τα "κόκκινα" δάνεια θα πρέπει η οικονομία να σταματήσει να βρίσκεται σε ύφεση. Η Ελλάδα βρίσκεται σε ύφεση τα τελευταία 7-8 χρόνια. Όλες οι προβλέψεις όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων για βιώσιμη επάνοδο σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης έχουν διαψευστεί. Η κυβέρνηση της "παλαβής" αριστεράς που προσπαθεί να μετεξελιχθεί σε λογική αριστερά, αλλά δεν έχει την απαραίτητη τεχνογνωσία, σχεδιάζει νέες αυξήσεις φόρων και εισφορών. Αν δεν αλλάξει ριζικά αυτή η νοοτροπία η ύφεση θα συνεχιστεί. Το παρόν πολιτικό προσωπικό δεν έχει καταλάβει ακόμη τι συμβαίνει και τι πρέπει να γίνει. Κατά συνέπεια η συνέχιση της ύφεσης είναι μια σημαντική πιθανότητα. Άρα, και η δημιουργία νέων "κόκκινων" δανείων. Κατά συνέπεια κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει την ανάγκη μιας νέας ανακεφαλαιοποίησης και με bail in αυτήν τη φορά. 

δ) Ο κεντρικός τραπεζίτης με δηλώσεις του επιβεβαίωσε την αισιοδοξία του για την οικονομία. Αυτό είναι ενθαρρυντικό. Είναι ακόμη πιο ενθαρρυντικό γιατί κεντρικός τραπεζίτης είναι ο κ. Γ. Στουρνάρας. Δουλειά του κεντρικού τραπεζίτη είναι να προσπαθεί να τονώσει την εμπιστοσύνη στην οικονομία και το τραπεζικό σύστημα. Ο κεντρικός τραπεζίτης διατύπωσε και την ανησυχία του για την πολιτική σταθερότητα. 

ε) Η πολιτική σταθερότητα στη χώρα δεν είναι δεδομένη παρά το γεγονός πως βρισκόμαστε δυο μόνο μήνες μετά τις εκλογές. Η κυβέρνηση διαθέτει οριακή και αμφίβολη πλειοψηφία και όσοι από την αντιπολίτευση το καλοκαίρι στήριξαν να περάσουν τα μέτρα, το πλήρωσαν ακριβά στις εκλογές. 

Όταν διαφανεί η προοπτική μιας οικουμενικής κυβέρνησης αποφασισμένων τεχνοκρατών με ευρεία στήριξη από το κοινοβούλιο, τότε οι προοπτικές για τις τράπεζες και την οικονομία θα αλλάξουν ριζικά. Όταν δρομολογηθεί αυτό το σενάριο θα αλλάξουν τα δεδομένα για τράπεζες, καταθέσεις και οικονομία. 

Προς το παρόν κάτι τέτοιο δεν είναι ορατό. Κατά συνέπεια δεν συντρέχει κανένας λόγος αισιοδοξίας, ούτε καν συγκρατημένης... 

Ήτοι, στο ερώτημα μπορεί να κερδηθούν χρήματα στις τράπεζες η απάντηση είναι ναι... 

Η ίδια απάντηση ισχύει και στο ερώτημα αν μπορούν να χαθούν χρήματα στις τράπεζες. 

Μοιάζει το παράδοξο της γάτας του Σρέντινγκερ στην κβαντομηχανική... Όλα τα πιθανά σενάρια παραμένουν ανοιχτά μέσα στο μαύρο κουτί που έχει κλειστεί η χώρα... 
Εκτός από την γάτα του Σρέντινγκερ όμως, άπαντες δεν πρέπει να αγνοούν και το τίναγμα της ψόφιας γάτας. 
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »